Setra

Négycsillagos utazás - próbaút, Setra 516 HDH

2015.01.18.

Mindig hálás és egyben izgalmas feladat, ha autóbuszos tesztvezetésre invitál egy-egy importőr. Különösen igaz ez akkor, ha a próbaút alanya egy olyan, a legmagasabb elvárásoknak is megfelelni képes jármű, mint a Setra Top Class 500-as széria egy remekbe sikerült darabja. Tavaly már a kisebbik, kéttengelyes változatot kipróbálhattuk és az akkori tapasztalatok is nagyon jók voltak, most viszont egy erősebb, háromtengelyes változat érkezett próbaútra. Az rögtön kiderült, hogy a Setra fejlesztői nem dőltek hátra kényelmesen, miután a járművük tavaly elnyerte az Év Autóbusza díjat, hanem szorgoskodtak tovább, nem hiába.

Ami a külső megjelenést illeti, egy jó nagyra sikerült ékszerdoboz képét mutatja ez az autóbusz, jó értelemben persze. A dizájn markáns eleme az orr részen és az oldalakon végigfutó krómezüst csík, amely nagyon karakteres, de egyben harmonikus külsőt kölcsönöz a járműnek. A hátsó traktuson is sokat dolgozhattak, végre egy autóbusz, aminek a feneke is jól mutat. A fényszórók nappali ledes világítással és BiXenon technikával segítik az észlelhetőséget és az éjszakai tájékozódást.

A csomagtérajtókat felnyitva, amelyek függőlegesen mozognak, feltárul a 11,4 köbméteres rakodó-tér, amelyet ügyes ötlettel, vízszintesen polcokkal választottak ketté, amelyek természetesen könnyűszerrel kiszerelhetőek. Előnye, hogy így az alsó sorban lévő bőröndöket nem passzírozzák laposra a rájuk helyezet úticsomagok. A jobb hátsó kerekek felett kaptak helyet a fixen beépített vészhelyzeti akkumulátorok és a másodlagos elektromos tábla, valamint itt található az AdBlue tartály betöltő nyílása is. Egyéb eszközök tárolására is megfelelő helyeket alakítottak ki, szinte minden rendelkezésre álló szabad területet kihasználva.

Fellépve az utastérbe mindjárt meglepetés éri az utazót, hiszen az új Setra teteje, üvegből készült, méghozzá szinte teljes hosszban. Az utastér így világos, és a klausztrofóbiára hajlamosak is jobban érezhetik magukat. Az opcionálisan rendelhető panorámatető valóban egy más szintre emeli az utazási élményt. Emellett az utastér kivitelezése, ezzel talán nem mondok újat mindenben első osztályú. A kéttengelyes 516-osba 50+1+1 ülést terveztek, de ezek, ahogyan az általunk kipróbált modellben is, variálhatóak, akár tárgyalóasztalos megoldással, egymással szemben beszerelt ülésekkel. Az utastér világítása is ledes megoldást kapott, a hátsó ajtó forgalma kamerával ellenőrizhető. Szintén praktikus ötlet, hogy a hátsó ajtó alól, nyitáskor plusz egy lépcsőfok is kinyílik, így segítve a kényelmesebb és biztonságosabb fel- és leszállást.

Annak érdekében, hogy a hosszú utakon az utasok szórakozhassanak is, szinte minden ma létező, ezt a célt szolgáló elektronikai berendezéssel képes a jármű kommunikálni. A wifi lehetőség mellett két led-monitor, DVD lejátszó, mp3 lejátszó, USB csatlakozók és 230v-os hálózati feszültség is rendelkezésre áll a járművön. A monitorokra kivetíthető a gépkocsivezető szemszögét mutató kamera képe, a GPS útvonalat megjelenítő ábra vagy a rákötött laptopról egy prezentáció. Így a Coach Multimedia System (CMS) minden menet közbeni információs igényt képes az utasok számára kielégíteni.

Ahogy az utasok kényelme, a gépkocsivezető munkahelye is első osztályú. Könnyen elérhető kezelőszervek és számos pozícióba állítható ülés segíti a kényelmes munkát. Már itt sem találhatunk hagyományos gyujtáskulcsot, ezt egy többfunkciós eszköz helyettesíti, amely egy kisebb médialejátszóhoz hasonlít. Nyithatóak vele az ajtók, kívülről ellenőrizhetőek a világító-berendezések. Elindulás előtt a megfelelő vájatba kell helyezni, majd a START gomb megnyomásával indulhat is a motor.

A sebességváltó vezérlése a jobboldali bajuszkapcsolóra került, csakúgy, mint az új ACTROS tehergépjárművekben, innen vezérelhető a retartder is, ami a fékpedállal is összeköthető, ilyenkor automatikus a lassítófék szabályozása. A kormányról pedig minden fedélzeti információ kikereshető, ami műszerfal-monitoron jelenik meg. Ugyaninnen, a kormányról vezérelhető a sebességtartó és a hozzá tartozó funkciók. A járművet egyébként a ma elérhető összes vezetéstámogató rendszerrel felszerelték. A távolságkövető tempomat már ebben a járműben is kiegészül a Mercedes által nemrég bemutatott PPC-vel azaz a domborzati viszonyokat is figyelő sebességtartó automatikával. Az eddig is rendkívül takarékosnak számító 500-asoknál így további, átlagosan közel 6 százalékos fogyasztáscsökkenés érhető el. Tartós autópályán való haladásnál akár 21-22 literre is levihető az egyébként pazar teljesítményű jármű fogyasztása, az AdBlue felhasználást pedig 40 százalékkal sikerült csökkenteni a korábbi Euro5-ös besorolású motorokhoz képest. A háromtengelyes kivitelhez két teljesítményszintű 12,8 literes, soros hathengeres Euro6-os motor rendelhető, 476 Lóerővel (2300Nm) és 510 lóerővel (2500Nm). A kipróbált járműben az erősebbik erőforrás dolgozott, amely a harmadik generációs PowerShift 3-as nyolcfokozatú váltóval kiváló menetteljesítményeket és fogyasztást produkál. A hosszú végáttételnek köszönhetően tempo 100-nál mindössze 1190-es fordulaton dolgozik a hathengeres.

A váltó hangolása is kiváló, minden fokozatban csak az optimális nyomatéktartományban dolgozik a motor. A 21,5 tonnára terhelt (max. 24 tonna) tesztjármű mozgása rendkívül dinamikus, még emelkedőkön is kiválóan húz a motor. A váltásokat szinte észre sem venni, és még az utastér hátsó traktusában sem erősödik fel a motorzaj. A lassítás is fontos, erről, az üzemi fékek mellett a Voight vizes retardere gondoskodik. A jármű manőverezhetősége is jól eltalált. Az elektronikusan irányított C tengely alacsony sebességnél 55 fok elfordulásra képes, így a 13,3 méteres jármű 21,5 méteres körben képes elfordulni. A sebesség növekedésével a C tengely elfordulása csökken, majd 50 km/óra felett fixre zár.

A Setra mindig is a legmagasabb színvonal képviselőjének egyike volt az autóbuszgyártók között, az új S 516 HDH-val sem hazudtolta meg önmagát, szem előtt tartva azt, hogy az kiváló utazási komfort mellett ma már a biztonság és a hatékony üzemeltetés is elvárás a buszos piacon.

(A cikk az AutóKözlekedés 2014/10. számában jelent meg)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....