autópályadíjak

Német autópályák: ki fizeti a sztrádadíjat?

2019.02.06.

Nem sérti a közösségi jogot a külföldieket is terhelő autópályadíjak németországi bevezetése, a szabályozás ellen benyújtott osztrák keresetet ezért el kellene utasítani – foglalt állást szerdán az Európai Bíróság illetékes főtanácsnoka.

A Németországban két évvel ezelőtt elfogadott díjfizetési rendszer alapgondolata, hogy a németeknek és a külföldieknek egyaránt kell fizetnie úthasználati díjat, de a német autósokat a gépjárműadó csökkentésével tehermentesítik. Ez már a módosított változata az Európai Bizottság által kifogásolt, és ezért végül elvetett eredeti terveknek, amelyek értelmében a díj összegét jóváírták volna az országban bejegyzett járművek adójában.

A brüsszeli követelésre átalakított szabályok legfőbb új eleme, hogy a gépjárműadót nem automatikusan csökkentik a díj összegével, hanem a motor környezetvédelmi besorolása alapján jár a kedvezmény, amelynek minimális összege megegyezik az úthasználati díjjal. Így az autósokat a motor besorolása szerint különböztetik meg, s nem annak alapján, hogy Németországban vagy külföldön tartják-e üzemben a kocsit.

Ausztria - Hollandia támogatásával - az Európai Bírósághoz fordult az ügyben, mondván, a szabályok gyakorlatilag diszkriminálják a külföldi autósokat, nekik kell tulajdonképpen kizárólag fizetniük az úthasználatért. Ez azon ritka esetek egyike, amikor valamely EU-tagország kötelezettségszegési eljárást indított egy másik ellen.

Szerdán közzétett indítványában Nils Wahl megállapította: a hivatalosan infrastrukturális hozzájárulásnak nevezett díjról szóló szabályozás nem sérti a hátrányos megkülönböztetés tilalmára vonatkozó uniós irányelveket.

Kiemelte, hogy az osztrák érvelés a diszkrimináció fogalmának alapvető félreértelmezésén alapul, ezért a beadvány elutasítását javasolta. Mint írta, a német hatóságoknak joguk van úgy vélekedni, hogy az autópályák fenntartásának költségeihez az adófizetők mellett a külföldi autósoknak is hozzá kell járulniuk, illetve hogy a hazai járműtulajdonosok terhei aránytalanul nagyok lettek volna, ha egyszerre úthasználati díjat és gépjárműadót is kellene fizetniük.

A főtanácsnok feladata, hogy pártatlanul és függetlenül eljárva javaslatot terjesszen az Európai Bíróság elé a rábízott ügy megoldására vonatkozóan. Az indítvány nem köti a bírákat, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy az ítéletek többnyire megegyeznek az előzetes állásfoglalással.

MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....
2024.05.06
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....
2024.05.06
Az ADAC statisztikája szerint az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák (43,2%-os arány) ismét....
2024.05.06
Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért....
2024.05.06
Összesen 14 külföldi állam magyarországi külképviseletének 26 vezető tisztségviselőjét, köztük négy....
2024.05.06
„A MINI Aceman egy erős egyéniség, saját fiatalos jegyekkel a MINI új modellcsaládján belül. Önálló....
2024.05.06
Mintegy 10 perc alatt töltötték 10-ről 80 százalékra a Polestar 5 prototípusát az új szilícium....
2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....