Range Rover

A név kötelez – Range Rover Velar hazai bemutató

2017.11.02.

A Jaguar F-Pace műszaki alapjait öröklő Range Rover család negyedik tagjának mérete, stílusa és karaktere is hiánypótló. A kompakt és közepes prémium SUV-ok új kihívója letisztult eleganciával és a márka legszemélyautósabb vezetési élményével kecsegteti a nagyérdeműt. Kényelmét és menettulajdonságait hazai utakon tettük próbára, méltóságteljes klubhangulatban közlekedve járatlan utakon is.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

Nemcsak egy kicsinyített mása a nagy Range Rovereknek, hanem egy forradalmian új, ún. reduktív dizájnelvet hordoz az új Velar. A paletta belépő modellje, az Evoque fölé és a Range Rover Sport alá pozícionált jövevény először a londoni Design Museumban, majd a genfi autószalonon került leleplezésre, beszédes neve azonban magyarázatra szorul.  A latin velare szó jelentése ugyanis valaminek az elrejtésére, leplezésére utal, ezzel szemben a Velar küldetése nem más, mint egy ultramodern köntösben demonstrálni a márka öt évtizedes hagyományait. Az ikonikus Range Rover jellemzők – a floating roof, a folytonos övvonal és az első tengely középpontját metsző A-oszlop vonala – messziről felismerhetővé teszik a formát, a beltérben sem letérve a felmenők által kitaposott ösvényről, ahol a horizontális vonalvezetés a domináns.

A Velar az első Range Rover álcaneve volt, melyet a Land Rover 1969-ben közúti tesztre fogott prototípusa viselt, hogy a leplezze a terepjárók gyártására szakosodott márka új törekvéseit - képre kattintva galéria nyílik

Az F-Pace-szel egy tőről származás nem titok, a tengelytáv milliméterre megegyezik, a teljes hosszban pedig csak 7 centi a differencia a Velar javára. Mivel az alumínium struktúra és a hajtáslánc elemei is közösek a nagymacskás crossoverrel, egyértelmű az üzenet: a Jaguar F-Pace a sportosságot, a Range Rover Velar az eleganciát preferáló közönséget vette célba, a Kia-Hyundai konszernnél is alkalmazott elvek mentén felosztva a szerepeket, csökkentve ezáltal a házon belüli kannibalizmust. Ennek értelmében a Velar elsődleges kihívói közé tartozik a Porsche Macan, a BMW X4-es és X6-os, valamint a régóta beígért Audi Q6-os is.

A Velart nemcsak az Evoque és a Sport között tátongó űr hívta életre, hanem a prémium SUV szegmens dinamikus növekedése is

Gary McGovern, a márka formatervezésért felelős igazgatója szerint a Velar mentes a vizuális zajoktól, és a letisztultság előtérbe helyezésének köszönhetően mellőz minden bonyolultságot. Annak ellenére, hogy egy formatervező megállapítása ez a saját gyermekéről, a dizájnfőnök nagyon helytállóan fogalmazza meg, mivel is lóg ki a Velar a sorból. Az ajtó síkjába süllyedő kilincs, a lapos tető és a rádiuszokkal megszelídített csúcsok nemcsak az összképre voltak jó hatással, hanem a légellenállási együtthatóra is. Ezt pedig kevés autón láttuk ilyen kompromisszum-mentesen véghezvinni a járműtörténelem során. Azonban van egy terület, amiben mást vártunk a Velartól, ez pedig az önsúly. Annak ellenére, hogy a kaszni java része alumíniumból készült, a legkönnyebb verzió is 1,83 tonnát nyom a mérlegen, a legsúlyosabb pedig 1,96-ot. Az erős motorokkal és a 0,32-es alaktényezővel azonban ez a hátrány viszonylag könnyen orvosolható.

A 0,32-es légellenállási-együtthatójával a Velar a valaha gyártott legáramvonalasabb terepjárója a Range Rovernek. A Range Rover Sport-nál csupán 5 cm-rel rövidebb, az Evoque-nál pedig 50 cm-rel hosszabb a Velar

Az enteriőrt is az egyszerűség jellemzi, ugyanakkor a spártaiság nem párosul olyan nehézkesen átlátható kezeléssel, mint az új Volvók esetében. A Velar kezelőfelületei logikusak és könnyen kezelhetőek, nem utolsó sorban még élettelenül is elegáns díszei a műszerfalnak – ergo nem túlzás kijelenteni, hogy a fedélzeti felhozatal hardveres és szoftveres értelemben is osztályelső. Újdonság az Incontrol Touch Pro Duo névre keresztelt, két darab 10 hüvelykes érintőképernyőből álló felület, a kapacitív érzékelőkkel ellátott multikormány, ahol mindig a menü aktív funkcióihoz tartozó gombok jelennek meg, valamint a 4 magos processzor, melyben egy 60 GB-os SSD-meghajtó dolgozik.

Kontrasztosabb, de hidegebb is a fehér bőrbe ágyazott műszerfal, a képen látható kombináció talán jobban illik a Velar elegáns karakteréhez

Gyújtás nélkül is könnyű beleszeretni a szivarklub-hangulatot idéző, minden felületen bőrrel bevont munkatérbe. Az anyaghasználat és az összeszerelési minőség kifogástalan, ezt a jó érzést már csak a motorindítás utáni mozzanatok tudják tovább fokozni: a váltó forgókapcsolója és a felső képernyő kimozdul pihenő síkjából, életre kel a harmadik vetített képernyő is a kormány mögött, miközben a zajszint éppen csak érzékelhető mértékben változik. Annak ellenére, hogy 22 colos kerekeken gurulunk, a légrugó minden úthibát észrevétlenné tesz. Mivel ez utóbbi extrának a személyautós vezetési élményhez nagyon is sok köze van, beikszelése melegen ajánlott a konfigurálás során. A 213 mm-es hasmagasság ennek köszönhetően 4 centit süllyedhet beszálláskor, extrém terepviszonyok között pedig 251 mm-ig emeli a Terrain Response 2 rendszer a Velar hasát.

Az utastér helykínálata a 4,8 méteres hosszúságból és a 2,87 méteres tengelytávból eredően inkább csak négy személynek komfortos, a széles kardánalagút miatt az ötödik személynek csak rövid etapokat ajánlott vállalni. A csomagtér 673 literes, melyet támladöntögetéssel 1,7 köbméteresre bővíthetünk, e tekintetben az egy méretosztállyal nagyobb terepjárók (BMW X5, Mercedes-Benz GLE) szintjén áll a Velar. Az újdonságok sorát erősíti még a 2,2 méterre vetítő színes head-up display, melynek kijelzője konfigurálható, pl. terep üzemmódban a nyomatékelosztást, a kerekek tapadását és pillanatnyi állását is szem előtt tartja, a 65 cm-es gázlómélységet pedig a tükörbe integrált érzékelők figyelik. 

Tesztnapunk első állomása a gödöllői Grassalkovich-kastély volt - a 300 lóerős, V6-os dízelre lecsapva utunk a Hungaroring off-road centrumába vezetett, ahol a motorpaletta minden tagját kipróbálhattuk könnyű terepen.

A motorkínálatban négyféle erőforrás szerepel, azonban a sornégyes benzines és dízel aggregátok két teljesítménylépcsővel rendelkeznek, így hattagú a kínálat. Belépő szinten a kétliteres Ingenium dízel áll, mely annak ellenére, hogy 180 lóerőt és 430 Nm nyomatékot mozgósít, nem valószínű, hogy nagy érdeklődésre tart majd számot. A 240 lóerős és 500 Nm-es öngyulladós mellett már ígéretesebb, de az F-Pace-nél tapasztaltak alapján a V6-os, 300 LE-s, 700 Nm-es egység lesz a sláger. Benzines fronton 250 és 300 lóerővel érkeznek a nyomatékban nem túl erős (365 és 400 Nm) Ingenium blokkok, a kínálat csúcsán pedig a V6-os, 380 LE-s, kompresszoros erőforrás áll.

Kastély-túránk következő állomása a magyar Versaille-ként emlegetett acsaújlaki kastély volt, végül a fóti Károlyi Kastély tárlat megtekintésével zártuk a programot és a hazaútra a paletta csúcsán álló 380 lovas benzinest választottuk. Meglepő, de vitathatatlanul ésszerű döntés, hogy akkusztikai élményben nem nyújt olyan élményt ez az erőforrás, mint az F-Type-ban.

Érdekességnek számít, hogy míg a testvérmodell F-Pace-t kézi váltóval és hátsókerék-hajtással is lehet rendelni, a Velarhoz csakis a 8 fokozatú automata váltó és összkerék-hajtási kombó áll rendelkezésre. A Standard kivitel induló ára 19,5 millió. Az alapellátmányban többek között szerepel a 6 légzsák, a vészfék-asszisztens, az intelligens összkerék-hajtás, a ZF 8 fokozatú automata váltója, nyomatékvektor szabályozott fékrendszer, lejt- és hegymenet vezérlő asszisztens, utánfutó stabilitás asszisztens (2500 kg), akusztikusan laminált üvegezés, és a Touch Pro Duo infotainment rendszer.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..