automatizált járművek

Önvezetés vagy automatizált vezetés?

2022.10.01.

Az automatizálás rohamosan fejlődik - az utakon, de különösen a járműiparban. Gyakran esik szó mind az autonóm, mind az automatizált üzemeltetésről, illetve vezetésről. A kifejezéseket gyakran szinonimaként használják, de nem teljesen felcserélhetők egymással.

 

A digitális forradalom - nevezhetjük Ipar 5.0-nak is - kellős közepén vagyunk, amelyben az automatizálás kulcsfontosságú szerepet játszik. Míg Németországban nemrég vezették be az önvezető autókra vonatkozó jogi szabályozást, és az Egyesült Királyságban már tárgyalják a vonatkozó a jogszabálytervezetet, addig az autóiparban/intralogisztikában már évek óta elterjedtek a vezető nélküli járművek. De vajon ezek az automatizált vezetésű járművek (AGV-k) autonómok (önvezetők) vagy automatizáltak?

Amikor a vezetőből utas lesz

A német szövetségi autópályabiztonsági Intézet (BASt) az iránymutatás érdekében egy egyszerűsített modellt dolgozott ki három kulcsfogalommal: támogatott, automatizált és autonóm üzemmód (utóbbira mondjuk, hogy önvezetés). Az asszisztált vagy támogatott üzemmódban a járművezetőt egy (vagy több) intelligens rendszer támogatja, de a vezetőnek folyamatosan figyelemmel kell kísérnie a járművezetést, és képesnek kell lennie a beavatkozásra. Ezzel szemben az automatizált üzemmódban a járművezető sokkal többet pihenhet, a támogató rendszerek önállóan vezetnek. Ugyanakkor a sofőrnek ébernek kell maradnia, és képesnek kell lennie arra, hogy bármikor átvegye az irányítást. Ebben az esetben a technológia támogatja például a kormányzást, az irányjelzést, a gyorsítást és a fékezést. Az autonóm, azaz önvezető üzemmód a legfejlettebb. Az utasok egyszerűen csak utasok, és nincsenek vezetéssel kapcsolatos kötelezettségeik vagy feladataik. A jármű teljesen önállóan cselekszik, saját döntéseket hoz, és megfelelően reagál a váratlan helyzetekre - olyan módon, hogy az emberi beavatkozásra nincs szükség. A SAE International J3016 nemzetközi szabványa árnyaltabb taxonómiát alkalmaz, és a vezetési funkciókat 0-tól 5-ig terjedő automatizáltsági szintekre osztja: a "vezetés automatizálása nélkülitől" a "teljes vezetés automatizálásáig". Jelenleg a 2-es szintű támogatott vezetés terjed egyre általánosabban az új autók között, de némely prémiumautó-gyártó már a hármas szintű rendszereket is elérhetővé teszi.

A vezető nélküli nem feltétlenül autonóm

Természetesen egy autó helyzete az utakon nem teljesen összehasonlítható egy zárt és jól feltérképezhető raktárban dolgozó autonóm ipari járművekkel (AGV, AMR). Az AGV-k esetében az automatizált vagy autonóm kifejezések használata elsősorban a navigáció formájától függ. Az AGV-k mindig automatikusan irányítottak, azaz automatizáltak: egy vizuális vagy virtuális pálya segítségével érik el a céljukat. Meghatározott útvonalakon közlekednek, előre meghatározott feladatokat látnak el, és ezért nem feltétlenül autonómok. Vannak azonban olyan AGV-k, amelyek legalább bizonyos fokig autonómok - például képesek emberi beavatkozás nélkül, maguktól kikerülni az akadályokat. Az autonóm mobil robotok (AMR) ezzel szemben, ahogy a nevük is mutatja, teljesen önállóak, szabadon és rugalmasan mozognak a raktárban.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.07
Elgázolt egy embert a vonat a Békés vármegyei Tótkomlóson egy átjáróban  - közölte a Mávinform a....
2024.05.06
A Stellantis akoljában nem sok egyéniség születik, az Opel Corsa picit mégis más, mint a többi....
2024.05.06
Megérkezett a tavaly év végén beharangozott, megújult Lexus UX hibrid: a minden részletében....
2024.05.06
Amíg nálunk egyelőre nem jelentették be a Mazda6 utódját, addig a hatalmas piacnak számító Kínában....
2024.05.06
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.06
Baleset miatt jelentős torlódás alakult ki az M3-as autópályán a Budapest felé vezető oldalon, a....
2024.05.06
Soha vissza nem térő alkalom, hogy befotózhattam a Toyota Gazoo Racing gyári tréningautójába,....
2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....