motortechnika

Örökzöld téma a vezérműtengely nélküli belső égésű motor

2018.08.27.

A változtatható paraméterű szelepvezérlés ma már nem kuriózum, hanem alapvető eleme a motorszerkezetnek. Ahhoz, hogy széles tartományban megfelelő nyomatéka és kevés károsanyag-kibocsátása legyen a motornak, mindig az adott üzemi állapotnak megfelelő legjobb szelepvezérlés szükséges.

 

A hagyományos dízelmotorok jó hatásfokának egyik oka a minőségi keverékképzés, vagyis a tüzelőanyag mennyiségével tudjuk szabályozni a terhelést, a motor légfelesleggel (többletlevegővel) tud menni, így nincs szükség fojtószelepre. A benzinmotorok fojtási vesztesége kis terhelésen nagy, amit lehet csökkenteni, ha a hengerbe áramló levegő mennyiségét nem fojtószeleppel, hanem a szívószelepek nyitási idejével szabályozzuk. Másrészt a motor nyomatékának és a fajlagos fogyasztásának optimalizálására minden üzemállapotban más és más szelepvezérlési idők szükségesek, így a változtatható szelepvezérlésnek több funkciója is lehet.

Az első fojtószelep nélküli benzinmotor a BMW Valvetronic rendszert használta, ami egy mechanizmussal folyamatosan tudta állítani a szeleplöketet, ennek megfelelően a beszívott levegő mennyiségét. Itt a vezérműtengely nem közvetlenül a szeleppel van kapcsolatban, hanem egy excenteres állítómechanizmuson keresztül mozgatja azokat. Ennél a technikánál csak a nyitási magasság állítható, ha kiegészül VANOS vezérműtengely-fázisállítóval, akkor a nyitási helyzet is szabályozható a motor-fordulatszámnak megfelelően.

 

 

Még szabadabban állítható a Schaeffler UniAir szelepvezérlése, aminél a vezérműtengely egy dugattyún keresztül nagynyomású olajat állít elő, ami kinyitja a szelepet. Az olajnyomást egy mágnesszelep segítségével lehet tetszőlegesen csökkenteni, vagyis a teljes bütyökprofilon belül bármilyen nyitás megvalósítható, akár egy bütyökprofilon belül kétszer is nyithat a szelep.

 

 

A hengerlekapcsolás is nagyon egyszerű, hiszen nyitott mágnesszeleppel nem épül fel olajnyomás, így nem nyit ki a szelep sem.

Már többen próbálkoztak a vezérműtengely elhagyásával, mert az adja a szelepvezérlés függőségét, kötöttségét. Ha közvetlenül lehetne a szelepeket külön-külön vezérelni, akkor a benzinmotorok hatásfokát lehetne javítani.

Mintegy két éve mutatták be a Koenigsegg Freevalve motorját, ahol a szelepeket elektronikusan szabályozott, nyomásos közeggel tudják tetszés szerint nyitni és csukni. Az akkori koncepció bemutatása után máig sem lehet hallani a tömeggyártásról, a kísérletek még mindig tartanak.

https://www.youtube.com/watch?v=OZWeNPi2XkE

A legújabb vezérműtengely nélküli motort az angol autóipari beszállító a CamCon fejlesztette. A technológia dízeles hatásfokot ígér a benzinmotoroknak. Működése nagyon egyedi, hiszen szelepenként egy-egy elektromotor forgatja a vezérműbütyköket, így bármilyen hosszúságú és karakterisztikájú nyitás megvalósítható.

 

 

A prototípusokat már tesztelik, amivel 15-20%-os CO2-kibocstás csökkenést ígérnek a modern benzinmotorokhoz képest, ami nagy különbségnek tűnik. Azt viszont érdemes lenne tisztázni, hogy ez egy vezérműtengely-nélküli vagy a szelepek számától függően akár 16 vezérműtengelyes motorról beszélünk.

https://www.youtube.com/watch?v=XdEhg9JDuEw

Az is biztos, hogy a kipufogócsövön mért emisszió csökkentéséért olyan technológiákért nyúlnak, aminek a gyártási költsége, megbízhatósága, javíthatósága és fejlesztési/gyártási károsanyag-kibocsátása rosszabb a hagyományos vezérműtengely-kialakításokénál. Bonyolítjuk a technikát és az életünket, a hatásait pedig csak 1 helyen szabályozzuk, a kipufogócső végén.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....