demonstráció

Országszerte tüntetnek a romániai fuvarozók a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás drágulása ellen

2016.09.15.

A bukaresti kormány székháza előtt és legalább húsz megyeszékhelyen járműveikkel vonultak fel tüntetni a romániai fuvarozók csütörtökön a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) drágulása ellen, több nagyváros körgyűrűjén pedig csütörtökön is forgalomlassítással demonstráltak a hivatásos gépjármű-vezetők.

Bár a Dacian Ciolos miniszterelnök vezette szakértői kormány előző nap sürgősségi rendelettel fél évre befagyasztotta a kgfb-t, a személy- és teherfuvarozó vállalatokat tömörítő öt nagy országos szövetség közül csak egy állt el az előre meghirdetett tiltakozó akciótól. 
A bukaresti kormánypalota előtt demonstráló teherautó-sofőrök és taxisok most azzal elégedetlenek, hogy a kabinet a  biztosítási piacot is felügyelő összevont pénzügyi felügyeletre (ASF) bízta a kgfb refernciaárának meghatározását. A fuvarozók ugyanis az ASF-et teszik felelőssé a kialakult válságért, azért, hogy néhány év alatt többszörösére ugrott a biztosítás ára. A tüntetők a felügyelet elnökének leváltását követelik a parlamenttől, és egy számukra kedvező kgfb-refenciaár meghatározását a kormánytól.

A bukaresti kormány közleményt adott ki csütörtökön, miszerint sürgősségi rendeletével megteremtette a válság kezelésének jogi feltételeit, de nem tartozik hatáskörébe az árszabályozás.
Romániában a kgfb-piac két legnagyobb szereplője, az Astra és a Carpatica is csődbement - egyebek mellett - a kárigényektől jelentősen elmaradó, alacsony árak miatt. Mivel azonban károsultjaikat az állami garanciaalapból kell kárpótolni, a piacon maradt biztosítók (amelyeknek a garanciaalapot fel kell tölteni) jelentősen megemelték áraikat. A fuvarozók kartellezésre gyanakszanak: azt állítják, a biztosítók összebeszéltek, hogy az indokoltnál jóval magasabb árakkal növeljék a nyereségüket.

A szerdán elfogadott kormányrendelet szerint az ASF-nek egy hónap alatt meg kell határozni jármű-kategóriánként a referenciaárakat, amelyek fedezik az átlagos kárigényeket és a biztosító adminisztratív költségeit. A későbbiekben ezektől a refernciaáraktól 25 százalékban térhetnek majd el a biztosítók annak függvényében, okozott-e balesetet a gépjárművezető.

 

(MTI)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....
2024.04.23
Közzétette az egyhetes ROADPOL akció eredményét az ORFK Kommunikációs Szolgálata. ..
2024.04.23
Egy eddig soha nem látott koncepciót húzott elő a Peugeot a tarsolyából.  ..
2024.04.22
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.22
Alig futott és egy fűtött garázsban pihent mintegy harminc éven át az a Honda NSX szupersportautó,....
2024.04.22
Összeütközött két személygépkocsi Budapest I. kerületében, a Hegyalja úton, a Sánc utcánál hétfő....
2024.04.22
Az ABB Motion legújabb, „Körforgásos jelleg: Nincs vesztegetni való idő” című jelentése szerint az....
2024.04.22
A felajánlóval, Ferencz Zsolt autótörténésszel és autóival május 18-án Felnémeten is találkozhat....