Lada

Padlóra küldi az autóipart az orosz-ukrán konfliktus?

2022.02.23.

A csiphiány, a koronavírus-járvány és az átalakuló fogyasztási szokások mellett egy újabb nehézséggel kell megküzdenie az európai és ezen belül a magyar autóiparnak. Egy elhúzódó orosz-ukrán válság, az ahhoz kapcsolódó nemzetközi szankciók és egy esetleges katonai konfliktus derékba törheti a térség iparát. A leginkább érintett autógyártók a Volkswagen-csoport márkái, a Renault és a Stellantis.

Sebet kaphat az export

A hazai külkereskedelmi kivitel Ukrajnába 2021 első tíz hónapjában 760 milliárd forint volt, ezzel szemben Oroszországba csak 525 milliárd forint értékű árut exportáltunk. A német gazdaságtól ennél jobban függünk, oda ebben az időszakban 9500 milliárd forintnyi javat exportáltunk. Amennyiben a nyugati szankciók miatt a német autóipar kevesebb megrendeléshez jut - ami nagyon valószínű - drasztikusan meglátszik a hazai járműgyártás és az alkatrészgyártás számain is.

Egekbe szöknek az árak

Az energiaárak mellett a nyersanyagárak is az egekbe szöktek, miután az orosz csapatok megindultak a Putyin által elismert szakadár köztársaságok felé. Az oroszok jelentős nikkel- (akkumulátor technika), titán- (ez főleg a repülőgépiparban nélkülözhetetlen, legnagyobb vesztes a Boeing lehet) és alumínium erőforrásokkal rendelkeznek, ennek az elapasztása nagyon fáj majd az autóiparnak. A könnyűfémek így is drágák, belőlük januárban 4,5 százalékkal kevesebbet gyártottak, mint egy éve, ez is táplálja a drágulást. Amikor 2018-ban szankciókkal sújtották a világ alumíniumtermelését biztosító Ruszal vállalatot, napokon belül 30 százalékkal drágult az alumínium.

A globális nikkelgyártás hét százaléka Oroszországban történik, ha az oroszok kikerülnek a piacról, az Kína monopolhelyzetét tovább erősíti. Ugyancsak az elektromosautó-ipart érinti az esetleges kobalthiány, az oroszok a világon a második helyen állnak a termelésben. Oroszország felel a világ palládium termelésének majdnem a feléért (45 százalék), így az esetleges  korlátozások durva hatást váltanának ki az európai és az amerikai autóiparban. A globális réztermelés 10 százaléka is orosz, így az elektromos autókra történő átállás is drágul.

Mi lesz veled, Lada?

Az orosz autógyártást is rosszul érinti minden szankció. Az elmúlt években az orosz gépkocsiexport újra erőre kapott (50 százalékkal nőtt egy év alatt, elérte az 1,1 milliárd dollárt), igaz nálunk a Lada márka ismét kitette a zárva táblát. 2021 januárja és októbere között 73 ezer járművet exportált Oroszország Európába, 43 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

Az autógyártók közül elsőként a Renault figyelmeztette befektetőit egy esetleges buktára - miután Franciaország után a Renault második legnagyobb piaca az orosz. A Renault tulajdonában lévő AvtoVaz két gyárának (Togliatti és Moszkva) az ellátása szoros határidőn belül nehézségekbe ütközhet. Az ott gyártott Lada gépkocsik 90 százaléka országon belül marad, de az ellátási lánc elakadása komolyan visszavetheti a termelést - jelentette ki a Renault csoport első embere, Luca de Meo. Nicolas Maure, az AvtoVaz vezetője megerősítette, hogy máris keresik a lehetőséget, hogy az amerikai csipek helyett távol-keleti beszállítókkal egyezzenek meg. A Lada-gyárban 20 százalék az importált alkatrészek aránya, de a Moszkva közeli Renault-gyárban ez az arány eléri a 40 százalékot.

Szenvedni fognak a franciák, de a németek sem örülnek

Nem jön jól az időzítés a franciáknak, akik épphogy kilábaltak a korábbi évek pénzügyi válságából. Két veszteséges év után nyereséggel zárta a 2021-es évet a francia Renault konszern és a vártnál jobb működési eredménye alapján a válság áthidalására kapott állami támogatás idő előtti visszafizetésére készül - jelentette be a Renault. A csoport árbevétele 6,3 százalékkal 46,21 milliárd euróra nőtt 2021-ben, nyereség 967 millió euró lett. Az előző évben, 2020-ban a vállalat még nyolcmilliárd eurós veszteséget szenvedett el a koronavírus-válság idején. A Renault 2019-ben is veszteséges volt, 141 millió euróval csúszott mínuszba, tíz év után az első alkalommal. Az AvtoVaz orosz leányvállalat nélkül 40,40 milliárd euró volt a tavalyi értékesítési árbevétel, 7,1 százalékkal magasabb az előző évinél.

Az elmúlt napokban több ipari szereplő is közleményt tett közzé vagy nyilatkozott a sajtónak a helyzettel kapcsolatban. A Toyota képviselői nem pánikolnak, orosz gyárukban Camry és RAV4 modelleket szerelnek össze a helyi piacra. A Nokian gumigyártó, amelynek üzeme van Oroszországban, felkészül arra, hogy ha szükséges, átszervezi erőforrásait. A Volkswagen csoport jelentősen kitett a konfliktus következményeinek, a vállalat szóvivője azonban korainak tartotta a megszólalást, sokkal inkább a dolgozók és a munkatársak biztonságáért aggódnak. A Volvo teherkocsigyártónál is a forgatókönyvek szerkesztésén van most a hangsúly, Lars Stenquist technológiai vezető szerint nagyon komoly a helyzet.

A Volkswagen csoportnak és a Stellantisnak egyaránt gyárai vannak Kalugában, Moszkvától 180 kilométerre, ahol megvetették a lábukat a legnagyobb beszállítók is, mint a Continental, a Magna International vagy a Visteon. Ezeknek mind van magyar leányvállalatuk, így a magyar beszállítóiparnak fel kell készülnie esetleges változásokra: termelés többletre és termelés elvonásra egyaránt. Kalugában - ahol több mint 1 milliárd eurót fektettek be már a németek - gyártja a VW csoport a VW Tiguant, a VW Polót és a Skoda Rapidot, de motorokat is készülnek és félig kész elemekből Audi Q7 és Q8 modelleket is szerelnek.  2021-ben 118 ezer autót gyártottak, a motorgyártás éves kapacitása 150 ezer. Nyizsnyij Novgorodban a GAZ autógyártóval közösen további VW és Skoda modelleket gyártanak a helyi piacra. A Stellantis Kalugában a Mitsubishivel közösen gyárt autókat. A korábbi PSA gyárban Peugeot, Citroen és Opel kishaszonjárműveket és kisbuszokat építenek.

A Mercedes-Benz nemrég 250 millió eurót fektetett be egy Moszkva közeli üzembe, ahol 2019 óta mintegy ezer dolgozó E-osztály szedánokat és szabadidő-autókat szerel össze. A BMW 1999 óta rendelkezik összeszerelő üzemmel Kalinyingrádban, a Ford 2002 óta gyártott autót Szentpéterváron, de a piac gyengélkedése miatt 2019-ben kivonult a személyautógyártásból. Jelenleg Elabugában a Sollersszel közösen kisteherautókat szerelnek össze.

Fellendülőben (volt) a piac

Az orosz autópiac 2021-ben 4,3 százalékkal nőtt 2020-hoz képest, 1,66 millió új autót értékesítettek. A tíz legkedveltebb modellből öt a Renault csoport terméke, a toplista első helyezettje a Lada Vesta, amelyből 113 ezer 698 talált gazdára tavaly. A 25-ös toplistában 12 autót a Renault-Nissan szövetség, hatot a Hyundai-Kia és négyet a VW csoport gyártott. Szakértők 2022-re enyhe emelkedést várnak, 1,75 millió személyautó értékesítésével számolnak. Ezt az optimista várakozást jócskán elsöpörheti egy esetleges háború.

Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..
2024.04.17
Éves összevetésben 7 százalékkal nőtt az autóipari termelés az első negyedévben - derül ki a....
2024.04.17
Új kiskereskedelmi koncepció hirdetett meg a Toyota, amelynek jegyében megújulnak és gyökeresen....
2024.04.17
- A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a régiós üzemanyagárak összehasonlíthatósága érdekében....
2024.04.17
Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők....
2024.04.17
- Újabb pályázati kör nyílt meg kedden az Európai Unió ingyenes InterRail-bérleteket biztosító,....