Lada
A finn vezető autós magazin, a Tekniikan Maailma (TM) szerint a Lada Iskra kialakítása és műszaki jellemzői feltűnő hasonlóságot mutatnak a régebbi Dacia Logan ferdehátú modellek kialakításával és műszaki jellemzőivel.
A TM szerint nyomós ok van azt feltételezni, hogy az AvtoVaz a Renault-tól „importált” műszaki rajzokat és egyéb tervanyagokat használt fejlesztéskor. Finn szakértők megjegyzik, hogy az új orosz autóban alkalmazott műszaki megoldások jelentős része teljes mértékben azonos a Dacia Loganban alkalmazott megoldásokkal, ami potenciálisan „eltulajdonítási incidensre” utal.
Egyelőre nem tudni, hogy az AvtoVAZ hogyan reagál ezekre a vádakra, és hogy ez fogja-e befolyásolni a Lada Iskra piaci megjelenését.
Annyit eddig is lehetett tudni, hogy a népautónak szánt Iskra eleve a Renault CMF-B platformjára épült, de az ukrajnai háború miatt megszakadt a partnerség a francia vállalattal, s a fejlesztést függetleníteni kellett a nyugati beszállítóktól. Mintegy négyszáz új alkatrészt kellett elkészíttetnie az orosz gyárnak.
A Lada Iskrát a minap mutatta be a Szentpétervári Nemzetközi Gazdasági Fórumon (SPIEF) Makszim Szokolov, az AvtoVAZ vezérigazgatója. A legújabb modell három karosszériaváltozatban lesz elérhető: szedán, kombi és cross kivitelben. Az autót több különböző motorral kínálják, köztük egy hagyományos 1,6 literes, nyolcszelepes, 90 lóerős egységgel, amely párhuzamosan működik az ötfokozatú kézi sebességváltóval, valamint egy 1,6 literes, 106 lóerőre erősített motorral, és hozzá hatfokozatú kézi vagy automata sebességváltóval.
Az orosz szaksajtó szerint jelen pillanatban a Lada Iskra a gyártásra való felkészülés utolsó szakaszában, a tesztelés és kalibrálás fázisában van. A sorozatgyártás kezdetét a jövő évre ígérik.