Németország

Porsche ex főnök: "Egy technológiára korlátozni a legnagyobb hiba"

2022.09.07.

Wendelin Wiedeking 70 éves. A Porsche egykori vezérigazgatója ma is aktív, befektetései dübörögnek. Figyelemmel kíséri egykori cégének alakulását, csakúgy mint a Volkswagen konszern életét. Az elektromos autózásról azt mondja:  "Egy technológiára korlátozni a legnagyobb hiba."

 

Kizárólag az elektromobilitásra hagyatkozik az autó jövője szempontjából? – kérdezte a német sajtóügynökség. Wendelin Wiedeking tart egy kis szünetet, majd folytatja: "Az egyetlen technológia korlátozása a legnagyobb hiba" - mondta a német sajtóügynökségnek a volt Porsche-főnök. A politikának kell meghatároznia a környezeti kereteket, de nem a technológiát. A jövő akkor jön létre, ha nyitott az új ötletekre – mondja a gépészmérnök, aki a stuttgarti autógyártótól való távozása óta vállalkozóként dolgozik, és augusztus 28-án lesz 70 éves.

Fotók: Porsche AG

A nevető Wiedekingről egy nagy szivarral a szájában vagy egy gyors sportautóban ülő kép már régóta történelem, hiszen 2009 júliusában egy látványos, de vesztes hatalmi harc után távoznia kellett a sportautó-gyártótól. A mai napig nincs jó véleménye akkori ellenfeléről, Ferdinand Piëchről, egykori VW felügyelőbizottsági elnökről. Csak meg akarta tartani a hatalmat. „Félt, hogy Wolfgang Porsche és én kihívhatjuk őt a hatalomért” – mondja a vesztfáliai származású. A VW felügyelőbizottságának vezetőjeként Piëch ellenezte Wiedeking azon terveit, hogy átvegye a Volkswagent a Porsche.

Ő maga is vállalta a kockázatot

Wiedeking az 1990-es évek elején tért vissza a Porschéhez, és 1992 szeptemberében kezdetben az igazgatótanács szóvivői posztját töltötte be. Alig egy évvel később megkapta az igazgatóság elnöki címét. Az autógyártót súlyos válságban találta. Wiedeking megszüntette a munkahelyek egy részét, és formába hozta a termelést. Ő maga vállalta a kockázatot, és személyesen 200 millió márka kölcsönért volt felelős. (Akkor még nem euró volt Németországban. A szerk.megj.) A Porsche talpra állt, és a világ legjövedelmezőbb autógyártójává vált. „Milliárdossá tettem a Porsche és a Piëch családot” – mondja ma.

A családok támogatták Európa legnagyobb autógyártójának, a Volkswagennek a javasolt felvásárlását is a jóval kisebb cég által. De a terv félresikerült. A Porsche adóssághegye nőtt, és akkoriban 2008-ban a VW részvényei eddig ismeretlen magasságokba emelkedtek. Időnként a wolfsburgi cég volt a világ legdrágább cége.

Hogyan bukott el Wiedeking a VW felvásárlásában?

Ezzel összefüggésben az ügyészség piaci manipuláció gyanújával indított nyomozást a vezérigazgató ellen. A folyamat évekig húzódott. Végül felmentő ítélet született. A stuttgarti tartományi bíróság 2016-ban úgy döntött, hogy a vádakkal semmi gond. Kérdésre világossá válik, hogy az eljárás keményen érintette őt és családját: "Az ügyészség valóban elítélést akart, ahelyett, hogy elismerte volna időben, hogy a vádak megalapozatlanok.

A 2007/08-as pénzügyi évben Wiedeking valamivel több mint 100 millió eurót keresett a Porschénél. Rekord fizetés. Ennek az volt az oka, hogy egyszer már tárgyalt egy nyereségrészesedési ügyletről. Végül ő volt a felelős a kölcsönért, amely ahhoz volt szükséges, hogy a céget helyreállítsa.

Miután elhagyta Stuttgartot, Bietigheim-Bissingenben maradt. Azonban soha nem tért vissza egy cég vezetői székébe. "Nem akartam újra függővé válni a részvényesektől. A magam főnöke akartam lenni és saját döntéseket hozni."

"A Porsche nagyszerű időszak volt, de utána is van élet." Alkalmazott menedzserként is vállalkozói tevékenységet folytatott. Ma is ezt csinálja. Pénzét többek között ingatlanokba, üzleti parkokba, öt telephelyű pizzaláncba, cipőgyártóba, sétahajózási online utazási irodába és egyik-másik induló vállalkozásba fektette.

Arra a kérdésre, hogy hány cégbe fektetett be, a kétgyermekes édesapának egy pillanatra el kell gondolkodnia: "Már jó kéttucatnyi cég van." És: "Néha túl sokat csinálok." Fia most a családi holding ügyvezető igazgatója. Wiedeking három alapítványáról is gondoskodik. Az alapítvány vagyona 45 millió euró, és elmondása szerint elsősorban gyerekeknek és fiataloknak szóló projektekbe fektetik be.

A Porsche vezetőjeként eltöltött ideje alatt mindig előszeretettel fejezte ki az ellentmondásos véleményeket. Kifogásolta a támogatásokat vagy a negyedéves jelentéseket. "Régebben és ma is a politikusok olykor túl kevés érdeklődést mutattak a cégek cselekvési kényszere iránt."

Dicsérő szavakat talál Robert Habeck (zöldek) gazdasági miniszternek. Nagyon bátor és előre néz. Példaként említette a német gázellátási kapcsolatok átszervezését vagy az ukrajnai fegyverszállítások korai támogatását.

Wiedeking pedig továbbra is figyeli a Volkswagen és a Porsche aktuális eseményeit. A Volkswagennek keményen kell dolgoznia a jövőjén, még mindig sok építkezés van Wolfsburgban. "A VW-ra továbbra is nagy nyomás nehezedik más versenytársak részéről Európában és Ázsiában. Sok munkára lesz még szükség ahhoz, hogy versenyképesebbé váljon."

A Porsche főnökének, Oliver Blume-nak, aki a VW irányítását is átveszi, azt mondja: "Nem irigylem Blumé-t, amikor egyszerre irányítja a VW-t és a Porschét." Blume csapatjátékos, figyel, és megváltoztatja a társaságot – vélekedik a Porsche egykori vezérigazgatója.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....