mi kerül ebben ennyibe

A rezsióradíj, avagy mi kerül ebben ennyibe?! (23. rész) - Műanyag elemek javítása

2021.10.27.

Az autógyártásban megjelenő innovatív technológiáknak köszönhetően folyamatosan növekszik a műanyagok felhasználása. A műanyag elemek azonban könnyen sérülnek, így a fenntarthatóság érdekében, valamint az új elemek vételárát elnézve kulcsfontosságú szerepet töltenek be a műanyagok javítási technológiái a karosszériajavítás területén.

 

Az ügyfelek szempontjából mindig az a legideálisabb eset, ha a szolgáltatás gyorsan, hatékonyan és megfizethető díjon kerül elvégzésére. Ennek a három tulajdonságnak a kombinációja sajnos nem mindig valósul meg, főleg a műanyag elemek javítása során, ahol a megfelelő, minőségi munka csak speciális eszközökkel és komolyabb tudást igénylő eljárással érhető el. Szerencsére ahogy az autógyártásban, az eszközgyártásban is állandó fejlődés, így már elérhetőek olyan műanyagpanel javító eszközök is melyek használatával gyorsabban és egyszerűbben végezhetjük el a javítást. Vannak olyan eszközök is, amelyek bármilyen típusú sérülések esetén is alkalmazhatóak, nem kell különbséget tenni törés, repedés és lyukak között. A ragasztással történő javításoknál leginkább biztonságtechnikai okokból rendkívül fontos az, hogy a felújított elem a gyári követelményeknek megfelelő nagy szilárdságú ragasztóval legyen megjavítva. Mivel a karosszéria sérülése nem csak annak javítását, de fényezését is maga után vonja, nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a javításkor felhasznált anyagok átfesthetőek-e.

Az elmúlt években a járműgyártásban felhasznált műanyagok mennyisége megnégyszereződött. A korróziós szempontból kényes alkatrészek közül egyre több karosszéria elem – lökhárító, lámpabúra, díszléc, díszrács, sárvédő, üzemanyagtartály – készül műanyagból. A műanyagok korrózióját úgy küszöbölik ki, hogy különböző adalékokkal meggátolják az UV sugarak káros hatását úgy, hogy az adalék elnyeli az UV sugarakat. Másik esetben pedig az adalékok a láncszakadáskor képződő szabad gyököket kötik le, valamelyest visszaállítva a szénlánc eredeti hosszát. A műanyag bevonatok előnye az, hogy egy rétegben vastag, pórusmentes bevonat érhető el. Meleg technológiával szórják, vagy ráolvasztással alakítják ki a bevonatot. Ma már egyaránt alkalmaznak hőre keményedő, illetve hőre lágyuló műanyagokat.

 

 

A műanyagok előnyei közé tartozik az, hogy könnyebbek más a járművekben felhasznált anyagoknál, emellett pedig erősek, nem korrodálódnak és rugalmasak. Ezzel szemben viszont rendkívül nehéz a javításuk, hőállóságuk alacsony és kisebb az UV állóság. A rendkívül sokféle műanyag típusból a legnépszerűbbek: polikarbonát PC; polietilén PE; polipropilén PP; poliuretán PU; etilén-propilén-dién kopolimer EPDM; polimetilmetakrilát PMMA; polivinilklorid PVC.

 

 

A rövidítések a műanyagok javításánál játszanak szerepet. Minden műanyag alkatrészben jelzik a típust a fenti rövidítésekkel, amelyek alapján kell megválasztani a javítási technológiát. A műanyag alkatrészeket a kocsiszekrénnyel együtt festik, néhány esetben akár felszerelt állapotban is. A lökhárítók és a fényszórók a sérülésre leginkább hajlamos részei az autónak. Ezeket sok esetben javítás helyett ki kell cserélni. Ez igencsak költséges megoldás és nagy mennyiségű hulladékkal is jár.

A törött lökhárítók és fényszóró rögzítőfülek egy kisebb koccanásos baleset során is megsérülhetnek, repedések és mély karcok keletkezhetnek a műanyag elemeken. Ezek javítására propán-bután gázzal működő forrasztópáka használata a javasolt, melynek készletben történő beszerzésével is pénzt takaríthatunk meg.

 

 

Kapcsozók széles választéka is megtalálható az ezeket árusító boltok polcain. Kis méretük és könnyű, gyors használhatóságuk mellett vezeték nélküli, tölthető eszközök is vannak a kínálatban a helyi javítások, kis műanyagok megerősítésének elvégzésére.

Vannak olyan készletek, amelyek ötvözik a műanyag hegesztés és a kapcsozás lehetőségét. Ez azért fontos mert előfordulhat olyan helyzet, amikor a törés helye igen kényes felületen fedezhető fel, vagy olyan ponton, ahol jó eséllyel ismét eltörhet az anyag. Ekkor érdemes a hegesztés mellett még pluszban megerősíteni, a tűző kapcsokkal vagy a fém hálóval. Sok esetben viszont, amikor olyan műanyag sérül, ami hőre lágyuló, és egész egyszerűen nem lehet műanyag hegesztővel javítani – például a világító lámpatestek fülei, háza, alkatrészei, belső utastér műanyag alkatrészek, régi oldtimer műanyag elemek esetében –, akkor nagyszerű megoldás a műanyag telem tűzőgép és a széles tűzőkapocs forma használata. A javítás során arra kell ügyelni, hogy a törés helyét megfelelően elő kell készíteni, a felület meg kell tisztítani a festéktől és gyökölni kell vágás vonalát. Meg kell állapítani, hogy a javítani kívánt elem milyen műanyagból készült. A szétnyílt részeket fémmel kell összekapcsozni, majd a vágási vagy törési élt fel kell tölteni a megfelelő anyagból készült rúd segítségével. Fontos, hogy mindkét oldalról feltöltsük a krátert, majd visszacsiszoljuk az elem formájának megfelelően.

Ezeket az eszközöket egy olyan karosszériajavító műhely számára ajánlott beszerezni, amelyik nem kifejezetten műanyagelemek javításával foglalkozik, hanem a teljes karosszériával. Azok, akik a műanyagok javítására specializálódtak sokkal drágább és nagyszabásúbb ipari műanyaghegesztőgép beszerzése az ajánlott. Az ipari méretű gépeket úgy tervezték, hogy a napi 8-10 óra folyamatos munkavégzés se legyen megterhelő neki.

A javítási díjakba természetesen beépülnek ezek a befektetések, valamint számolni kell az elemek javítás utáni fényezésének költségével is.

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....
2024.04.23
Közzétette az egyhetes ROADPOL akció eredményét az ORFK Kommunikációs Szolgálata. ..
2024.04.23
Egy eddig soha nem látott koncepciót húzott elő a Peugeot a tarsolyából.  ..
2024.04.22
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.22
Alig futott és egy fűtött garázsban pihent mintegy harminc éven át az a Honda NSX szupersportautó,....
2024.04.22
Összeütközött két személygépkocsi Budapest I. kerületében, a Hegyalja úton, a Sánc utcánál hétfő....
2024.04.22
Az ABB Motion legújabb, „Körforgásos jelleg: Nincs vesztegetni való idő” című jelentése szerint az....
2024.04.22
A felajánlóval, Ferencz Zsolt autótörténésszel és autóival május 18-án Felnémeten is találkozhat....
2024.04.22
A magyar után a német gyártószervezeti tanúsítványt is megkapta a pécsi Magnus Aircraft Zrt. A „....