Mi kerül ezen ennyibe
A javítási/karbantartási munkák szakmai irányításával és ellenőrzésével egy személyt is meg lehet bízni, ha ezek felügyelete biztonságosan és elvárható gondossággal ellátható. Ebben az esetben az irányítást végző személy képesítését a közös irányítás alá tartozó munkahelyeken a dolgozók összlétszámának, illetőleg az ezekben üzemeltetett járművek számának megfelelően kell megállapítani.
Az egyes műlyekben, telephelyeken az azok közös irányítását végző személy utasításának átvételére, a munka elosztására és az utasítások szakszerű teljesítésének ellenőrzésére legalább szakmunkás képesítéssel rendelkező személyt kell kijelölni.
Ha a közös irányítás alá tartozó munkahelyen a dolgozók műszakonkénti létszáma és üzemeltetett járművek darabszáma az előző cikkben meghatározottak szerinti, a megbízottnak legalább a szakiránynak megfelelő mestervizsgával, illetőleg középfokú képesítéssel kell rendelkeznie.
Egyszemélyes műhely
Egyszemélyes szervezet esetében a járműszerelő, a gépjármű-villamossági javító és a karosszériajavító tevékenységek elvégzéséhez legalább mestervizsga szükséges.
A jármű ápoló, gumiabroncsjavító, autófényező, hűtőjavító, autókárpitos, autórugó javító, akkumulátorjavító, gumiszerelő és kerékkiegyensúlyozó, alváz-és ürevédelem valamint egyéb ipari tevékenységekhez kapcsolodó szakmai munkák elvégzéséhez legalább az előírt képesítés és két év szakmai gyakorlat szükséges.
Gázüzemanyag-ellátó berendezés javításához kapcsolódó járműfenntartó tevékenységeket legalább autószerelő vagy autóvillamossági szerelő mestervizsgával, továbbá gázautó-szerelő szakképesítéssel lehet elvégezni.
A jogszabályi kötelezettségen felül
Belátható, hogy az előírásokon felül szakmai továbbképzések szükségesek a munkakörök hosszútávú betöltéséhez. A márkaszervizekben a gyártó előírja a munkatársak képzését, melyekhez akár műhelyjogosultságokat is köthet. Habár ezeket a tanfolyamokat a márka szervezi, a műhelyek számára minden beiratkozása százezer forintos nagyságrendű tételt jelent.
Arról nem is beszélve, hogy a továbbképzések napjain a munkatársak nem végeznek tevékenységet a műhelyben, így a kihasználtság számításánál figyelembe kell venni az alkalmazottak szabadnapjai mellett a továbbképzéssel töltött munkanapokat is.
A független műhelyek esetében sem elhanyagolhatók a képzések, hiszen a technológiai újdonságok idővel ott is lecsapódnak.
Jogosultság-kiegészítések
A jogszabály jelenleg nem ismeri még a szeptemberben indult Gépjármű mechatronikus és Gépjármű mechatronikai technikus szakmákat, melyek a klasszikus autós szakmákat váltották fel.
Az Alternatív járműhajtási technikusok képzése már korábban elkezdődött, sokan el is végezték, de az elektromos és hibrid járművel szervizelési jogosultságai a mai napig nem megoldottak.