Seat Leon
A rizsből, bolygónk legnépszerűbb ételéből manapság már autóalkatrészek anyaga is készülhet. Pontosabban nem a rizsből, hanem annak pelyvájából. Az önfenntartó gazdaság elvein alapuló Seat innovációs kísérleti projekt egyik eredménye a Oryzite kifejlesztése. Az anyag számos műanyagot helyettesíthet az autógyártás folyamatában. A cél, hogy az innovatív anyagok alkalmazásával a spanyol autógyár a lehető legnagyobb mértékben csökkentse ipari termelésének széndioxid-lábnyomát.
Évente több mint 700 millió tonna rizst takarítanak be a világon, aminek 20 százaléka rizshéj, azaz pelyva. Ez 140 millió tonnát tesz ki, melynek többségét elégetik vagy szemétbe dobják. „A Montsià Rizsgazdaság éves termelése. 60 000 tonna. Megállapodásunk értelmében az ebből mintegy 12 000 tonna rizspelyvát teljes egészében az új anyag, az Oryzite előállításához használjuk fel. Alapvetően olyan hőre lágyuló, illetve hőre keményedő alapanyagok készülnek e márkanéven, melyeket az autóipar tökéletesen fel tud használni – mondta az ABC-nek Iban Ganduxé, az Oryzite vezérigazgatója.
Az új alapanyagot elsőként a Seat León belterének burkolásához, illetve az ülések béléséhez használják fel. "A Seatnál folyamatosan azon dolgozunk, hogy új anyagokat keressünk termékeink tökéletesítése érdekében. A rizspelyva lehetővé teszi számunkra, hogy termékeinkben csökkentsük a műanyagok és az ásványolaj-származékok arányát - közölte Joan Colet, a SEAT mérnöke.