Autótörténelem

Rokonok, koppintások, vagy legális másolatok? 1. rész

2023.11.14.

Amikor egy legenda halálhírét költik, azonnal akadnak lelkes követők, akik sajátosan újraértelmezik a klasszikust, ám ezért olykor bíróságra kell menni.

Brit ellen brit ellen nyert a pert, miközben a kínaiakat nem izgatták jogi problémák és 2014-ben Gonow GX6, illetve Land Wind X7 jelzéssel gátlástalanul gyártani kezdték a Range Rover Sportot.

A sikeres modelleknek mindig több követője akad: negyedszázada a JLR engedélyével forgalmaztak Honda jelvényes Land Rovereket a japán és észak-amerikai piacon. Az üzleti sikerek nem voltak viharosak, annál nagyobb hullámokat vert fel az Ineos Grenadier, melynek példáját más gyártók is követték.

Miután a Land Rover leállította a klasszikus Defender gyártását, gyorsan akadt követője. Nagy kérdés volt, hogy mutáns, vagy arcátlan másolat? Mert első látásra feltűnő a hasonlóság a régi Landy és az Ineos Grenadier között. Nem véletlenül, hiszen mindkét terepjáró szögletes karosszériába öltözött. Szerkezetileg is sok a rokonvonás, mert masszív létraalvázra épülnek és ajtózsanérjaikat sem rejtették el a tervezők, ahogy a kívülre szerelt pótkereket sem.

A Grenadier ötlete egy brit vegyipari nagyvállalkozótól származik, és az Ineos petrolkémiai cég alapító tulajdonosa, Sir Jim Ratcliffe nem akart jogtalanul másolni, de amikor kudarcba fulladtak tárgyalásai a Jaguar-Land Roverrel a 2016-ig gyártott régi Defender jogainak és gyártósorának megvásárlásáról, akkor úgy döntött, hogy ötletével továbbra is életben tartja az egyszerű és klasszikus terepjárót.

Aztán jött a jogi hercehurca, melynek keretében a Jaguar Land Rover négy éven át próbálta bíróságon levédetni az ős Defender formáját az Egyesült Királyságban, ahol először 2019-ben vesztett pert. Az ítéletben döntő szerepet játszott a brit Szellemi Tulajdon Hivatalának véleménye, mely szerint a Land Rover Defender külső jegyei nem eléggé egyedülállóak ahhoz, hogy le lehessen azokat védetni.

Ami érdekes álláspont, hiszen a hasonlóság vitathatatlan, annak ellenére, hogy a Grenadier dizájnjában vannak eltérések. A bírósági ítéletre reagálva a JLR azzal érvelt, hogy a Defender külsejét már sikeresen levédette más piacokon, ahol elismerték, hogy „A Land Rover Defender egy ikonikus jármű, ami része a Land Rover múltjának, jelenének, jövőjének.”

2020. augusztusában megszületett a fellebbezhetetlen verdikt, mely szerint felismerhető a hasonlóság az Ineos Grenadier és a Defender előző generációja között, de a Land Rover ennek ellenére sem kaphat védelmet a dizájnra. Mellékesen nem kicsi a formai rokonság a G-Mercedesszel sem...

Igazán robusztus munkagép lett a Grenadier, mely képességeivel és formájával kirí a divatos SUV-mezőnyből. Az Ineos főnök Ratcliffe megbízta barátját, a hajótervezéssel foglalkozó Toby Ecuyert a Grenadier dizájncsapatának vezetésével, az Ineos Automotive vezérigazgatójává pedig Dirk Heilmann vegyészmérnököt tette meg.

A hajtáslánc a 4x4-es műfajban profi osztrák-kanadai Magna Steyertől származik. Az első és hátsó merev tengelyek a traktorgyártó Carraro termékei, a motorok a BMW-től érkeznek: a Grenadier háromliteres, hathengeres 265-370 lóerős teljesítményű benzinesekkel és dízelekkel, valamint nyolcfokozatú és felezős ZF automata sebességváltókkal készül.

Az 1948-as ős Landyhez hasonlóan a Grenadier legtöbb karosszériaeleme is alumíniumból készül, de nem sík, hanem némileg hajlított ablakokkal, a terepjáró menetkész tömege 2,5 tonna. A Grenadiert 1,8 millió kilométeres tesztprogramon nyúzták és az Ineos Automotive évi 25 ezer jármű gyártását tervezi.

Ennél jóval szerényebb elképzelései vannak két másik Defender-klónt fejlesztő cégnek. Skócia egyetlen járműgyártója, a Fering startup két évig dolgozott a Pioneer modellen, miközben a Munro elkészítette az Mk1-es terepjárót,

Az akkumulátoros-elektromos hajtásláncot galvanizált - 5 mm vastag - lemezekből szerkesztett acél térvázra építették, a karosszéria teljesen alumínium elemekből állt össze.

A két villanymotor teljesítménye 300 vagy 381 LE, a nyomaték mindkét esetben 700 Nm, kétféle akkumulátor (61 kWh vagy 82 kWh) maximális hatótávolság 306 km, de ami a lényeg, hogy a Munro K1-es egy feltöltéssel 16 üzemórát tud dolgozni kemény terepen is.

Alapáron 7 kW-os a fedélzeti töltő jár hozzá, az opciós 22 kW-ossal fél óra alatt tölti nyolcvan százalékra az akkumulátort. A 381 lóerős változat 4,9 másodperc alatt gyorsul százra és 130-as tempóra képes.

Az alacsony fordulaton (5-8000/perc) dolgozó és finoman szabályozható 40 kg-os hajtómotor kifejezetten terepjárásra készült, ráadásul féknyomatéka is magasabb, ami sáros utakon különösen előnyös.

A Munro K1-es hasmagassága 48 centi, gázlómélysége 80 centi, első terepszöge 84°, hátsó terepszöge 51°, rámpaszöge 148°. Az egy tonnával terhelhető Munro Mk1-es 3,5 tonnás fékezett utánfutót vontathat, platójára felfér egy Euro-raklap.

A cég idei terve ötven autó, jövőre pedig átköltöztetik az összeszerelést a Glasgow mellett épülő új gyárba, ahol évi 250 autóval indulnak, majd 2027-re felfuttatják a gyártást évi 2500-re. A brit piacon a Munro Mk1 alapára £49,995.

Nem maradhat ki a klón kollekcióból egy fiatal elektromos márka, melyről már korábban írt az autószektor a minimálautókról szóló összeállításban. A New York állambeli Hobart városban működő Bollinger Motors elsőként épített univerzális elektromos munkagépet, mely konstrukciójának köszönhetően akár négyméteres csövek, faanyagok szállítására alkalmas anélkül, hogy túl lógna a járművön.

A tengelyre épített villanymotorok és padlózatba süllyesztett akkumulátorok lehetővé tették, hogy az orr-részben felszabaduljon a klasszikus motortér, mely így csomagtartóként szolgál, ráadásul összenyitható az utastérrel, így négy személy és rengeteg rakomány szállítására képes.

Egyszerűségben az autó túl tesz klasszikus ősén, a Defenderen: oldalablakai kézzel csúsztathatók, műszerfala szigetelt és vízsugárral takarítható.

A légkondicionálós Bollinger B1-es két hátsó 220 voltos csatlakozójáról bárhol lehet villany-fűrészelni, vagy más munkaeszközt használni, igaz, ilyenkor persze fogy az egyébként háromszáz kilométeres útra töltött akkumulátor kapacitása.

A történelmi hűség kedvéért íme még néhány rokon: 2008-ban mutatta be az Iveco a Massif, majd a Campagnola terepjárót. A Panda és a Sedici után ez volt a Fiat csoporthoz tartozó következő 4×4-es modell. A Massifot az olaszok a spanyol Santanával közösen fejlesztették és gyártották, műszakai alapjául az Iveco Daily 4×4 változata adta, a klasszikus létravázra szerelt karosszériát Giugiaro tervezte, stílusában a Fiat Campagnolát idézte. Az olasz Defendert háromliteres, 145 lóerős teljesítményű dízel hajtotta felezővel ellátott hatfokozatú kézi váltón át, állandó összkerékhajtással.

Masszív építést a hátsó futómű laprugója és merevtengelye garantálta, a Massif készült rövid tengelytávú háromajtós, hosszú tengelytávú ötajtós és pick-up változatban.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....