ICDP

Rövid távon nincs gond, de később bajban lehetnek a szervizek

2020.07.15.

Az autóipar minden szektora megszenvedte a járványt. Bár a koronavírus még nagyon is aktuális, nálunk – ha csak időszakosan is – megnyugodtak a kedélyek, így tudunk kicsit a hosszú távú jövőbe tekinteni. Mi vár a szervizekre hosszú távon?

A járvány leginkább azokat a szervizeket érintette, amelyek sokat foglalkoznak törött autók rendbehozásával. A járvány alatt a forgalom legalább 80%-kal csökkent, így nem volt elég felelőtlen – vagy csak szerencsétlen – sofőr az utakon. Ezért elmaradtak a balesetek, így nem volt mit javítani.

A szokásos karbantartások elhalasztódtak, így sok szerviz munka nélkül maradt. Persze többen vettek az utóbbi időben olcsó használt autót, amik jellemzően gyakran szorulnak javításra és karbantartásra, ezeket a járműveket pedig jellemzően a kisebb, független műhelyek szokták javítani. Ugyanakkor ez mindeössze rövid távú hatás és mindemellett érdemes megnézni, hogy az autóipart érintő gazdaságélénkítő csomagok pontosan mit is tartalmaztak: szinte kivétel nélkül az elektromos autók vásárlását ösztönzik. Mit jelent ez hosszú távon a szervizek számára?

A Tesla régóta állítja – és ezt tulajdonosok is gyakran megerősítik, hogy az autót nem igazán kell szervizbe vinni. Állításuk szerint a modelljeikben fellépő problémák 90%-át hálózati kapcsolaton keresztül diagnosztizálni tudják, sőt, sok esetben a “javítás” is megoldható egy egyszerű szoftverfrissítéssel. Egyelőre úgy tűnik, egyedül van a Tesla a “zéró karbantartás” elvével a gyártók között, de ez nem feltétlenül marad így.

Az ICDP kutatói szerint a jelenlegi szervizintervallumok addig maradnak fent az elektromos autók esetében, mígnem a tulajdonosok (vagy még inkább a flottakezelők) be nem látják, hogy az elektromos autók szervizigénye jóval alacsonyabb, mint hagyományos társaiké. Sőt, adott esetben nem is létezik ilyen igény a részükről.

Jelenleg a legtöbb gyártó esetében ugyanolyan gyakran kell az elektromos autókat szervizbe vinni, mint a hagyományos, belső égésű motorral szerelt modelleket. Ezek során értelemszerűen átnézik az autót és kicserélik a klímaszűrőt, de rengeteg tradicionális lépés elmarad. Nincs mit ellenőrizni és kicserélni a motoron, nem kell bele olaj, amit megfelelő időközönként cserélni kell.

Bár kétségtelenül sok területen lehet rosszat mondani a Tesla termékeiről, kétségtelen, hogy sok szempontból élen járnak az elektromos autók gyártásának területén. Most éppen az autó fizikai szervizelését próbálják megspórolni vásárlóiknak. Vagy már meg is tették?

Állításuk szerint a modelljeikben fellépő problémák 90%-át hálózati kapcsolaton keresztül diagnosztizálni tudják, sőt, sok esetben a “javítás” is megoldható egy egyszerű szoftverfrissítéssel. Egyelőre úgy tűnik, egyedül van a Tesla a “zéró karbantartás” elvével a gyártók között, de ez nem feltétlenül marad így.

Az ICDP kutatói szerint a jelenlegi szervizintervallumok addig maradnak fent az elektromos autók esetében, mígnem a tulajdonosok (vagy még inkább a flottakezelők) be nem látják, hogy az elektromos autók szervizigénye jóval alacsonyabb, mint hagyományos társaiké. Sőt, adott esetben nem is létezik ilyen igény a részükről.

Jelenleg a legtöbb gyártó esetében ugyanolyan gyakran kell az elektromos autókat szervizbe vinni, mint a hagyományos, belső égésű motorral szerelt modelleket. Ezek során értelemszerűen átnézik az autót és kicserélik a klímaszűrőt, de rengeteg tradicionális lépés elmarad. Nincs mit ellenőrizni és kicserélni a motoron, nem kell bele olaj, amit megfelelő időközönként cserélni kell.

Az elektromos autók szervizelése manapság inkább szól az ügyfélkapcsolat ápolásáról, mintsem valódi, tényleg szükséges karbantartásról. A mai elektromos autó vásárlók bíznak a gyártóban, a szakértelemben és a szerviz szükségességében. De mi lesz, ha rájönnek, hogy az ott elvégzett munka marginális? Minden bizonnyal elgondolkodnak majd, hogy tényleg megéri-e szervizbe vinni szeretett zöld autójukat.

A “sima”, magánszemélyes vásárlókat persze könnyebb meggyőzni, de más a helyzet a flottakezelőkkel. Ők más elven működnek, szemük elett a használat teljes költsége lebeg, így céljuk nem az, hogy mindent megadjanak az autóiknak, hanem hogy megadjanak mindent, amire szüksége van. De semmi többet.

A gyártók nagy szerencséje, hogy – különösen tőlünk nyugatra – egyre inkább terjednek a mindent, így a szervizelést is magukba foglaló lízinszerződések. Értelemszerűen, ha amúgy is fizetünk érte, kevésbé érdeklődünk a karbantartás szükségességén. Viszont mindez jó eséllyel változni fog, ahogy egyre több elektromos autó kerül forgalomba.

Persze az elektromos autók részaránya egyelőre marginális és hosszú évekbe telhet, mire jelentős szeletet jelentenek majd az autóállományból, de egy idő után lehet hatásuk a szervizek működésére.

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.28
Az előzetes várakozásokat jelentősen meghaladó érdeklődés miatt már a jegyzés harmadik napját....
2021.10.28
Halálos áldozata is van a Mélykút és Bácsalmás között csütörtök reggel történt vonatbalesetnek -....
2021.10.28
A főváros 2023 végéig 48 új, alacsonypadlós trolibuszt vásárol - döntött szerdai ülésén a Fővárosi....
2021.10.28
Várhatóan csaknem félszáz űrhajós érkezik Budapestre, a Nemzetközi Űrhajós Szövetség (Association....
2021.10.28
A repülő szerkezetek fejlesztésére szakosodott japán Skydrive startup nagy bejelentéssel rukolt elő....
2021.10.28
Az oroszországi Novgorod régió Állami Közlekedési Felügyelősége Lada Vesta szedánokat kapott....
2021.10.27
Minden út a Rimac és Porsche márkához vezet. Jó, van még néhány hiperszupergép, itt épp egy....
2021.10.27
A két dobozos típus nem más, mint a hasonló Opel, Peugeot, Citroen, és Toyota modellek....
2021.10.27
Műszaki mentés miatt teljes az útlezárás az M43-as autópálya Szeged felé vezető oldalán, Kövegy....
2021.10.27
A sárga Zonda C12S Prága közelében, egy kanyargós országúton csúszott az árokba. ..