tereprali

Sportautók, amikből tereprali autót csináltak

2021.01.15.

Amíg a legtöbbeknek csak elérhetetlen sportautók voltak, addig voltak, akik meglátták bennük a megfelelő alapot a terepralihoz, és elképesztő átépítésekbe kezdtek.

Ahogy fordulunk rá 2021-re, az autósport világa úgy fordítja egyre inkább tekintetét a terepralira, hiszen ekkor rendezik mind közül a legnehezebbet: a Dakar Rallyt. Ahol számtalan különleges autócsoda megfordult már, elég a kiszuperált B-csoport Peugeot 205 T16-okra gondolni, amik később a dűnék között találtak új otthonra, nem kevés sikerrel. Mégis leggyakrabban Land Roverekkel, átépített G-osztályokkal és Pajerokkal vágtak neki a viadalnak, amíg meg nem érkeztek a gyári csapatok az egyedi építésű buggykkal, amik csak küllemükben hasonlítanak valamelyest az utcai modellre.

Azonban volt, aki pont fordítva gondolkodott. Akik nem egy terepjárót akartak minél gyorsabbá és jobban irányíthatóvá tenni, hanem fogtak egy utcai sportautót, lehetőleg korának legmeghatározóbbját, és abból varázsoltak valódi off-roadert. Az eredmény pedig általában valami rendkívül torz látvány, ami először meghökkentő, ám mégis van benne valami szerethetően vadító és lázadó. Ha már említettem a B-csoportot, érdemes azzal a Ferrari 308 GTB-vel kezdeni, ami szintén a ralizás csúcsán kezdte pályafutását, ami egyébként sem volt megszokott látvány egy luxus sportautótól.

Antonio Zanini, a spanyol pilóta legtöbbször aszfaltos futamokon versenyzett vele, ám a Baja Aragon futamra komoly átépítésekre volt szüksége, hogy az alapvetően alacsony építésű Ferrari gond nélkül elbírjon a kavicsos, homokos talajjal. Ehhez a képen látható emelt futómű nem volt elég: egy bitang légbeömlőt is gyártottak a tetejére, hogy minél magasabbról kapja a levegőt a mögöttük elhelyezett motor, minél nagyobb felületen, és lehetőleg minél tisztábbat. Ráadásul egy pótkereket is hordott magán, hogy még meghatóbb legyen az összkép. Légkondicináló azonban nem volt benne, így gyorsan egy száguldó szaunává vált a drága játékszer, és a verseny negyedénél feladni kényszerültek.

Hasonló történettel rendelkezik egy 1972-es Alpine A310 is, ami szintén raliautóként kezdte karrierjét, noha egy sokkal visszafogottabb, 1,6 literes, négyhengeres motor dolgozott benne. ’79-ben az autó visszavonult, ám Thierry Reverchon és a Polytechnic új életet szánt neki. Fogta korábbi Peugeot 505 versenyautójának az összkerekes vázát, és a sokkal könnyebb Alpine alá dobta. Ballonos abroncsain és emelt futóművén rendkívüli látványt nyújt a kék raliautó, amit 180 lóerősre húztak, és még az átalakítások ellenére is mindössze 850 kilós tudott maradni. Nem csoda, hogy a leggyorsabbak között szereplt a Dakar Rallyn, azonban túlmelegedés miatt feladni kényszerült a csapat.

Mind közül a legbetegebb talán mégis az a Chevrolet Corvette C3 volt, ami átalakítása után úgy nézett ki, mint ami most szökött ki egy Mad Max filmből. Az amerikai sportautót Peter Briggs és George Kirkman építette át az 1982-es Maclaey 1000 baja futamra, ami Ausztrália kőkemény terepein rendeztek. Noha nem sok infó érhető el az autóról az interneten, állítólag a gyári V8 dübörgött benne, ám a futóművet totálisan átalakították off-road célokra. Ablakok helyett csak fémhálót alkalmaztak, az old school szabályoknak megfelelően ők is a tetőn hordták a pótkereket. Sok egyéb helyük nem is lett volna.

Sokkal modernebb technológia már a Volkswagen Tarek, ám mégis érdemel néhány szót ebben a listában, hiszen születése korántsem szokványos. 2000 elején még nem akart ennyire zöld jövőt a Volkswagen és egy összkerekes szuperautó tervezésébe fogtak. Néhány koncepció után meg is született a híres Volkswagen Nardo, amibe egy 591 lóerős W12 motort gondoltak a mérnökök. A projekt egyrészt nagyszerű talajt biztosított a Bugatti Veyron tervezésének, másrészt miatta született meg minden idők egyik legszebben formázott tereprali autója, a Tarek.

Formáját teljes mértékben a Nardo szuperautó inspirálta, ám a sivatagba nem lett volna sok értelme egy W12-es hajtásláncot elcipelni, így megelégedtek egy 218 lóerős 1,9 PD TDI-vel. Ekkor még nem tudtuk, hogy a Tarek egy hosszú és meglehetősen sikeres időszakot nyit meg a Volkswagen Motorsport történelmében, ugyanis az itt tanultakat később átültették a Touaregekbe, amikkel 2009 és 2011 között három ízben nyerték meg a Dakart. Érdekes tény, hogy amikor 2008-ban eltörölték a Dakar Rallyt a terror fenyegetettség miatt, akkor Magyarországon is járt több Volkswagen Tarek terepjáró, már privát csapatok által.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.09.28
Ha a Volkswagenről, vagy a Mercedesről vagy a BMW-ről beszélünk, német autókra és elsősorban német....
2021.09.28
A Toyota Gazoo Racing egyedülálló projektje keretében rég nem gyártott, ám a gyűjtők által annál....
2021.09.28
Október 10-én autós közlekedésbiztonsági napot rendez a Groupama Tanpályán a HUMDA Magyar Autó-....
2021.09.28
Az elektromos autók gyúlékonyabbak, mint a hagyományos járművek?  Nem, mondja a Allianz.  Csak az....
2021.09.28
Évtizedek óta napirenden van Németországban, bevezessék-e autópályákon az EU-ban általános 130....
2021.09.28
Tavaly nyáron thaiföldi, belpiacos modellként jelent meg, és nem tűnt többnek kuriózumnál.....
2021.09.28
Két személygépkocsi ütközött, három ember megsérült - írja a police.hu ..
2021.09.28
Az AutoWallis Csoport árbevétele a 2020-as érték több mint négyszeresére, 400 milliárd forint fölé....
2021.09.28
Újabb faceliftet kapott a Mini Cooper család, mi pedig egy jól felszerelt, de alapmotoros....
2021.09.28
A svéd Volvo és kínai anyavállalata, a Geely, a hétfői bejelentés alapján, a tőzsdei bevezetés....