Szeged

A Suzuki mellett kötött ki Szeged legrégebbi márkakereskedője II. rész

2022.07.05.

Közel három évtizede működtet Szegeden Suzuki márkakereskedést Veszprémi Károly, ugyanott, ahol elkezdte, az Algyői úton és ugyanazt a márkát értékesíti, szervizeli – erre nem találni példát Csongrád-Csanád megyében.

1992-ben gurult be a szalonba az első új autó, máig jól emlékeznek rá. A Volvo 460-as benzines modellben 1,7 literes turbós motor dolgozott, egy közelben élő, baktói hölgy vásárolta meg. Fél év múlva érkezett egy újabb márka, a Peugeot, de az nem volt hosszú életű. Nem jöttek a várt eladási számok, a hitel meg ketyegett. A Volvo szerencsére megértette, hogy kellene egy kiskocsis márka is, hogy felpörögjön a bolt. A Volvo legerősebb évét az S40-es megjenése hozta, 47 autót adtak el, és ezzel ők voltak a második legjobban teljesítők vidéken. (Írásunk első részét itt olvashatja.)

Veszprémi Károly: 2-6 hónap a várakozási idő az új Suzukira.

A svéd márka engedélyével érkezett a Suzuki, amelynek akkor már volt szalonja Szegeden, de ez senkit sem zavart. – A volvós nagyfőbök jól ismerte a Lepsényi Istvánt, az esztergomi Suzuki gyár első igazgatóját, egy autóbemutatón ő is ott volt és mi leültünk egy sarokba. 1994-ben már közel 100 Suzukit adtunk el – idézi fel a máig tartó töretlen kapcsolat első lépéseit Veszprémi Károly, hozzátéve, amikor beindult a Suzuki, a Volvo éves értékesítési darabszáma beállt 10-20 közé.

Az útkereséssel függ össze, hogy akadt időszak, amikor négy márkájuk is volt egyszerre. A Volvo, a Suzuki, a SsangYong és a Tata. Sőt, egy ideig teherautót is forgalmaztak, a lengyel Lublint a Zsuk egyfajta utódjának ismerte meg a szakma.

És ezzel még nem ért véget az útkeresés, a márkák sora. – Kaptunk egy visszautasíthatatlannak tűnő szerződést a Saabtól, a Wallistól, három megyére, az volt autós pályafutásom egyik legrosszabb döntése. Bőven tizenmilliós mínuszt hozott, mire ki tudtunk belőle szállni – meséli. Pedig márka jó volt, kiemelkedően biztonságos, sokak szerint Horn Gyula semmilyen más márkában nem élte volna túl 1994-es súlyos balesetét. De vidéken nem vették, az ár/érték arányban már nem igazán jól teljesítő autókat.

Évtizedek óta Szegeden, az Algyői úton.

Miközben jöttek és mentek a márkák, a Suzuki volt a tartóoszlop. 1997-ben magánvállalkozóból kft. lett a márkakereskedés, a következő évben elköszöntek a Volvótól is. – Teljesen korrekt volt a válás, ha már szakítani kellett, nem lehet egy rossz szavam sem. 2000 óta már csak Suzukival foglalkozunk és voltak nagyon szép éveink – emlékszik vissza.

A csúcson, még a 2008-as válság előtt 280 új autót is értékesítettek, de töbször sikerült 200 fölé jutniuk egy-egy évben. Ez már talán soha nem tér vissza, mint ahogy az országos, 180 ezret közelítő, 2007-es eladási rekord sem. És ahogy a Swiftbe szerelt háromhengeres, egyliteres, legendásan megbízható benzines motor sem, bár nagyon sok autó fut még ma is ezekkel az utakon. Ebből megbontottat kevesen láttak, a célszerszámok hosszú évekig ott porosodtak, a szakszervizek falain. 

– A 2008-as válságnál majdnem padlót fogtunk, 70 százalékkal zuhant a forgalom. Akkoriban meglehetősen kis árrés volt a Suzukin, ennél jóval több volt a hitelkihelyezésért kapott banki jutalék. Amikor azonban nagyon sok autót visszavettek a pénzintézetek, lízingtársaságok az elszabaduló törlesztőrészletű svájci hitel miatt, tőlünk is visszakérték a jutalékot – beszél a szektort megrogyasztó nehéz időkről Veszprémi Károly.

A kedvünkért nézett be a motortérbe.

A válság után 30-40 százaléka tönkrement a kereskedéseknek, ők is minden saját megtakarításukat betolták a cégbe, hogy túléljék. Plusz feldagadt a készlet is a márkakereskedés udvarán, a Suzukinak meg ki kellett fizetni az autókat.

Legutóbb a járvány és a chiphiány miatt voltak nehezebb időszakok, míg az utós „békeévben” 2019-ben még 172 autót értékesítettek, rá egy esztendőre csak 79-et. Tavaly ez a szám csak 102-ig emelkedett

– Most itt a háború, nem tudjuk, visszajön-e még a 2019-es év eladási darabszáma. A létszámot sem volt könnyű tartani mostanában. Visszagondolok arra, hogy a legjobb években egy második, újszegedi márkakereskedés nyitásán is gondolkoztunk, azóta nagyon megváltozott minden – mondja, hozzátéve, 2019-ben felújították a szalont. Szerencséjük is volt, ha két évvel később vágnak bele, kis túlzással kétszer annyiért veszik az anyagot és a mestert is.

A kínaiak hamarosan Szegeden lesznek...

Veszprémi Károly a Magyar Néphadseregbe vezetett 450-es Csepel billencs teherautótól jutott el a Suzukiig, ám az útkeresésbe máig nem unt bele. Jó eséllyel egyike lehet annak a néhány magyarországi márkakereskedésnek, amelyik hamarosan itthon is forgalmazhatja a 100 százalékban elektromos kínai kisautót, az XEV Yoyo modellt.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....
2024.03.27
A cikk a „bogárhátú korszakot” összeveti az autó fejlődésének kezdeti időszakával.  Elemzi a....