Bemutató

Száguládás százmilliós túrakupéval: Rolls-Royce Wraith

2014.07.16.

Minden autóban van valami magyar, nincs ez másképpen a legújabb és leggyorsabb Rolls-Royce esetében sem.

Nem ez az első Rolls-Royce, amit szerencsém volt kipróbálni, ültem már abban az autóban, melyben II. Erzsébet királynő utazott magyarországi látogatásakor, a csodálatos kidolgozású modell tartozéka volt az apró lábtartó, mely a hátul ülő kényelmét fokozta. Aztán következett egy 1992-es Silver Spirit, melynek teljesítményéről nem közölt adatot a gyártó, de elég volt a száguldáshoz. Azóta sok minden megváltozott a márka háza tájékán, az új tulajdonos nem hogy nem titkolja, de inkább büszkén hirdeti modelljeinek teljesítményét, így már a kulcsátadáskor elmondta Frank Tiemann kommunikációs igazgató, hogy a Ghost V 12 hengeres 6 litersdupla turbósának forgatónyomatéka 780 Newtonméter, és ha az 570 lóerőnyi ménes elszabadul álló helyzetből 4,9 másodperc alatt gyorsul százra. Így volt ez a Wraith átvételekor is, csak a számok voltak még elképesztőbbek.

De nem csak ez változott az egykor teljesen brit márka történetében. Rolls-Royce modellek a kilencvenes években még Crewe városában készültek. Azóta a tulajdonos és a gyártóhely is más, de átrendeződött a vásárlói kör is. Akkoriban a legtöbb Rolls-Royce Franciaországban, Monacóban kelt el, és nagy fogyasztóknak számítottak még a németek meg svájciak, ám az eladási darabszámok alig haladtak meg az évi ezret. Amióta az új tulajdonos, a német BMW megépítette új gyárát Goodwood mellett, már 2010-ben jóval meghaladták a 2700-as darabszámot, két év múlva pedig megdöntöttek a fénykornak számító 1978-as év 3347 darabos rekordját. Ez azonban már nem a klasszikus piacoknak, hanem a kínai és közel-keleti, valamint orosz vevőknek volt köszönhető.

Ígéret a leggyorsabbra

Minden idők legerősebb és leggyorsabb Rolls-Royce modelljének megjelenés után újabb rekorderedményeket ígért Torsten Müller-Ötvös elnök-vezérigazgató. A folyamatos növekedés és az új modell ismeretében nem tűnik felelőtlen ígéretnek. A 109-éves brit márka tavaly 3630 autóval megdöntötte a 2012-es 3575 darabos rekordot. A legnépszerűbb modell, a Phantom legolcsóbb változata 400 ezer eurónál is többe kerül. A Rolls-Royce legnagyobb piaca Észak-Amerika és Kína, majd Európa és a Közép-Kelet következik. A Goodwodban készül a Wraith kupé modell, mely a többi új Rolls-Royce modellhez hasonlóan jó néhány magyar alkatrészt tartalmaz.

A márka piknik táskája hatvan órányi kézimunkával készül, ennek megfelelő 15 ezer euró az ára is. És hogy mi is büszkék lehessünk, a gyönyörű metszésű pezsgős poharakat az Ajka Kristálytól rendelték. Ennél is nagyobb fegyvertény, hogy valamennyi Rolls-Royce műszerfala a Bosch hatvani gyárában készül, és fejlesztésében a budapesti központ munkatársai is jelentős mértékben részt vettek.

 

Egyszerűen lenyűgöző

Torsten Müller-Ötvös így mutatta be az új Wraith modellt: ezt az autót nem csak az időtlen elegancia határozza meg, hanem magában hordozza az erő, a stílus és a drámaiság érzését is.

Igaza volt. Ez az az autó lenyűgöz, és bármennyire is furcsa, elmaradnak a különleges modelleknél megszokott kíváncsiskodások. Ez az autó, amelyről nem kérdezi senki, hogy hány légzsák van benne, hogy hány lóerős és hogy hány év garancia jár hozzá, mert a laikusok is tudják, hogy biztosan mindenből jut elég. A vevőket még az sem érdekli, hogy mennyibe kerül. Pedig érdekes szám, mert a földkerekség lakói közül csak néhány ezren nem dobják hanyatt magukat, amikor meg tudják, hogy átutaláskor hány nullát kell írni a szám után, ami általában nem egyessel kezdődik. Mert a legolcsóbb RR ára is több mint háromszázezer eurónál többe kerül, mégsem az ára lenyűgöző, hanem amit és ahogy beleépítettek. Az anyakonszern BMW-nek is köszönhetően a legkorszerűbb műszaki megoldásokkal van megpakolva a százmillió forintnál drágább Wraith, melynek neve legalább annyira patinás, mint a márka, melynek születése is legendás.

A rikkancs csodakocsija

Frederick Henry Royce utcai hírlapárusként kezdte, majd gépészmérnökként folytatta, hogy aztán első fizetéséből megvalósítsa álmát és megvegye élete első automobilját. Öröme nem tartott sokáig, mert a vadonatúj Decauville márkájú francia kocsi sokszor elromlott, ezért elhatározta, hogy maga épít egyet, méghozzá a világ legjobb autóját. Az első Rolls-Royce 1904-ben készült el: könnyen indult, csendesen járt, és kényelmesebb volt minden más típusnál. Kéthengeres, 20 lóerős teljesítményű motorja lánccal hajtotta a hátsó kerekeket. A kitűnő minőségű kocsira felfigyelt Charles Stewart Royce, a kor híres versenyzője, és autókereskedője, aki betársult a vállalkozásba. A márkát a Man-szigeti Tourist Trophyn aratott kettős győzelem tette híressé. A versenykocsi alváza és első tengelye nikkelacélból, hátsóhídja alumíniumból készült, az erős és mégis könnyű építésű autókat elegáns hűtőmaszkja tette jellegzetessé. A párizsi autószalonon már öt különböző Rolls-Royce modellt állítottak ki: a legkisebb kéthengeres és tíz lóerős, a legnagyobb hathengeres és harminc lóerős volt. A kézműves gondosság és a kiváló minőség szellemében készült 1906-ban az autók királya és veterángyűjtők álma, a Silver Ghost. A próbaút 25 ezredik kilométerénél egyetlen elzáródó benzincsapot kellett cserélni az álomautón, melyen a 2 font 2 schilling és 2 penny árú alkatrészen kívül minden tökéletes volt.

Egyetlen Lady Emily

A korszerű technika alkalmazása mellett is megmaradt a hagyományos pontosság, a legújabb Rolls-Royce modell, a Warith is a legnemesebb anyagok felhasználásával készült, a parafinolajjal kent motort és a futóművet kézzel szerelik össze. Egy hónapig készül a hűtőrács, melyen monogram jelzi az alkotót. Lady Emilyt, az autó orrán díszelgő hölgyalak szobrát mindegyik kocsira külön öntik, majd a mintát megsemmisítik, hogy véletlenül se legyen két egyforma. Örökös az alkatrész utánpótlás, akár a százéves modellhez is bármi rendelhető, legyen az fogaskerék, vagy kárpit. Az utánpótlásra szükség is van, hiszen a napjainkig legyártott közel 150 ezer Rolls-Royce háromnegyede ma is működik, ami igazolja a márka filozófiáját, melyet Henry Royce így fogalmazott meg: „Mindenben törekedj a tökéletességre. A legjobbat is tedd még jobbá, és ha nem sikerül, tervezd újra. Ne fogadd el, ha valami csak körülbelül jó, vagy majdnem jó.”  A legújabb modell, a Wraith sem új a márka történetében, hiszen a múlt század harmincas éveiben közel félezer Rolls-Royce készült ilyen névvel. A skót szó jelentése ködbe burkolózó látomás, jelenés, vagy szellem, ami egyben a legendás Silver Ghost modellt és kései utódját idézi.

A brit márka fejlesztésében jelentős részt vállalt az anyacég BMW, mely teljesen új gyárat épített Goodwoodban, ahol tavaly 3630 autó készült, ez két százalékos növekedést és új rekordot jelent a márka történetében, köszönhetően a kínai, közel-keleti és észak-amerikai piacnak. A négyüléses Wraith túrakupéban is felhasználták az anyacég kutatási és fejlesztési eredményeit, ami kiterjed a biztonságtechnika területére is. A 6,6 literes12 hengeres V-motor erősebb mint a 7-es BMW-ben, ami a Wraith esetében 632 lóerőt és 800 newtonméteres nyomatékot jelent. Ez a hajtómű még a 2360 kilogrammnyi tömegű és 5,3 méteres túrakupét is 4,6 másodperc alatt gyorsítja álló helyzetből százas tempóra. A fogyasztás csökkentésben kapott szerepet a műholdas navigációval támogatott nyolcfokozatú automata sebességváltó és tempomat, mely a domborzati viszonyokkal is kalkulál, szabályosan autózva tartható a 14 literes átlagfogyasztás.

Klasszikus és modern értékek

Az autók nyolcvan százalékban egyedi, Rolls-Royce tervezésű alkatrészekből állnak, a többi a BMW-től, illetve beszállítóitól származik, a műszerfal például a Bosch magyarországi gyárában, Hatvanban készül. A panel érdekessége, hogy a három kerek óra egyike nem a fordulatszámot, hanem a teljesítménykihasználtságát mutatja és 130-as tempónál 95 százalékos tartalékot jelez.  Ezeknél a paramétereknél is csábítóbb lehet a hölgyeknek az 1340 fényszálból álló Star Light, mely a tetőkárpitot varázsolja csillagos égbolttá, ami különösen sötétedéskor izgalmas és persze ha már becsukódott a villanymotoros ajtó, melyből szükség esetén esernyő is kihúzható. Ezzel akkor is szívesen játszik az ember, ha nem esik az eső. Mert ez is úgy működik, ahogy Henry Royce megálmodta és megfogalmazta: „Mindenben törekedj a tökéletességre!”

Rolls-Royce eladások

(darabb)

1978-ban 3347

2008-ban 1212

2009-ben 1002

2010-ben 2711

2011-ben 3538

2012-ben 3575

2013-ban 3630

Forrás: Gyártó

Az egykori szovjet pártfőtitkár Leonyid Brezsnyev bábuja az összetört Silver Shadow modellben A szerző felvételei

Putyilov gyári Rolls-Royce

Hírességek sora fémjelzi a legpatinásabb brit márka, a Rolls-Royce történetét: ilyennel közlekedett Brigitte Bardot, Muhammmad Ali, Gábor Zsazsa, Sammy Davis és Marlene Dietrich. John Lennon hippy mintásra festette, de a legkülönlegesebb Leniné volt, az ő Rolls- Royce autóját a kemény orosz télhez igazították: Adolphe Kégresse mérnök csapata építette lánctalpasra a katonai járművekre szakosodott Putyilov gyárban.

A lenini hagyományokat folytatva Brezsnyevnek is volt Rolls-Royce kocsija: az 1966-os Silver Shadow-val karambolozott is a közismerten autóbolond főtitkár, aki nyugati államfőktől és uralkodóktól ajándékba kapott negyven autós kollekciójából válogathatott: a Kreml garázsában több Ferrari, Jaguar, Lincoln, Maserati és Mercedes is parkolt.

Egy 1980-as állami ünnepségre menet maga vezette Rolls-Royce-át a főtitkár, a megszokott ZIL-ekből álló konvojban haladt, kissé nagyobb követési távolságot tartva. A forgalomirányító rendőrök azt hitték, hogy lihacsovi limuzinoknál jóval kisebb és keskenyebb sötét autó már nem a delegáció része, ezért neki már nem biztosítottak szabad utat, és feloldották a zárlatot, így egy kereszteződésben teherautóval ütközött a brezsnyevi Rolls-Royce.

A villámgyors mentés után hermetikusan lezárták a környéket, a teljes hírzárlat miatt csak évtizedekkel később vált ismertté a baleset, amelynek következtében két hétig kórházban volt a főtitkár. A törött Rolls-Royce sokáig egy katonai raktárban pihent, majd 1989-ben a rigai autómúzeumba került. A műszaki totálkárosnak minősített kocsiért egy vadonatúj Ladát adott cserébe a Litván Veteránautó Klub, évtizedekkel később Moszkvának egy vadonatúj Rolls-Royce autószalon jutott a Vörös téren.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.16
A HangZóna mai vendége Lambert Gábor, a Magyar Biztosítók Szövetségének kommunikációs vezetője. ..
2024.05.16
Közel huszonkétezren látogattak el az idei Balatonfüred Concours d’Elegance-ra, amelyet a BMW Group....
2024.05.16
A „Terminál” a valóságban.   ..
2024.05.16
A Netrisk szerint a dízelmotoros, benzines, hibrid és elektromos új autók esetén az átlagdíj az....
2024.05.16
A szegedi Csonka János Technikumban tanul az ország két legjobb autószerelője és a legügyesebb....
2024.05.16
A Mazda Motor Corporation közzétette egész éves pénzügyi, illetve értékesítési eredményeit, és a....
2024.05.16
Az új Opel Frontera világpremierje után kiderült, hogy a SUV tisztán elektromos hajtású változata a....
2024.05.16
Összeütközött két kisteherautó Balatonkenesén, a Fő utcában – jelentette az Országos....
2024.05.16
A 35. évfordulóját ünneplő Duna Autó Cégcsoport ünnepélyes keretek között írta alá a kínai SOKON....
2024.05.16
A mély válság közepette elválnak az amerikai Rivian cég és Frank Klein német operatív főnök útjai.....