Autós Szakmák Tanulmányi Versenye

A szegedi Csonka mindkét csapata döntős az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyén

2025.03.18.

Az Autós Nagykoalíció és az Autószerelők Országos Egyesülete a 2024/2025-ös tanévre is meghirdette tanulmányi versenyét, amelyre 229 csapat, vagyis 458 diák jelentkezett. A megmérettetést két kategóriában indították, egyet a 18 év feletti diákoknak, a másikat a junior – 18 év alatti – résztvevőknek.

Az Autós Szakmák Tanulmányi Versenye az ágazati alapoktatásban résztvevő tanulóknak szól, a fiatalok csapatban mérhetik össze tudásukat. A valós munkakörnyezetben, a szervizekben szervezett tanulmányi verseny előnye, hogy a diákok későbbi munkahelyeiken, a műhelyekben gyakorlati feladatok megoldásával adnak számot tudásukról.

Csoportkép a Csonka csapatáról

A verseny az ágazati alapoktatás során tanult szakmai tantárgyakat érintő, a gépjárműtechnika és -fenntartás világához tartozó, általános ismeretekre épülő papíralapú tesztlap kitöltésével kezdődött. Külön feladatsor volt a junior és a sima, azaz „felnőtt” kategóriának. A diákok a tesztet egyénileg töltötték ki, majd, akik továbbjutottak a versenyben, utána már csapatban dolgoztak.

A középdöntőbe az első forduló teszteredménye alapján lehetett bekerülni. Az országot a verseny szempontjából 6 területre osztották, így ezek szakképző intézményeiből kerültek a saját régió középdöntőjébe a csapatok. Itt már autószervizekben kellett bizonyítani a gyakorlati tudást. Részben műveletekre vonatkozó műszaki és munkavédelmi elméleti kérdésekre, döntő mértékben gyakorlati munkára koncentrált a régiós forduló.

Badényi Sándor, Szetei Zoltán és Pintér Tamás az okostábla előtt Szegeden

A Szegedi SZC Csonka János Technikum mindkét csapata sikerrel vette az eddigi akadályokat és készülhet a március végi döntőre. A felnőtt kategóriás Szetei Zoltán és Pintér Tamás felkészítő tanára Badényi Sándor, míg a junior korúak, Rozsnyai Roland és Széplaki Tibor versenyzését Huszár Károly segítette. Iskolájukban kerestük meg a fiatalokat és felkészítőiket.

Pintér Tamás Gábor Hódmezővásárhelyen él és tram-trainnel jár az iskolába Szegedre. – A vasútvillamos akkor játszik, ha sikerül felkelni időben, ellenkező esetben kocsiba kell ülnöm. 2022 óta van jogosítványom, egy nem igazán fiatal G Astrát vezetek – mondja portálunknak, hozzátéve, van már egy autószerelő (gépjármű mechatronikus) szakmája, és most végzi a gépjármű-mechatronikai technikus képzést a Csonkában.

Nem tervez felsőfokú tanulmányokat, de nem is zárja ki. Gyakorlati helye a hódmezővásárhelyi Mesterautó Szerviz, Olasz Gábor egyéni vállalkozónál pallérozódik. Valami nagyon jól működik az iskolában és a gyakorlati helyen, Pintér Tamás Gábor tavaly a Szakma Sztár fesztiválon első lett az autószerelők versenyében. Ráadásul egyéni teljesítménye alapján meghívták a Young Car Mechanic versenyre, mely áprilisban lesz Szigetszentmiklóson.

A "felnőttek" versenye

Csapattársa Szetei Zoltán Szegeden él és először ő is autószerelő szakmát szerzett a Csonkában. Még jövőre is marad egy évet a suliban az alternatív járműhajtási technikus képzésen, ahogy Tamás is tervezi. Abban is párhuzamos az útjuk, hogy csapattársa mögött Zoltán lett a második a tavalyi Szakma Sztár fesztiválon az autószerelők között.

– Apukám is autószerelő, tőle nagyon sokat tanultam a felkészítő tanáraimon, oktatóimon túl. A műhelyben nőttem fel, nem kellett a szakma felé terelni, van, aki kicsiként homokozik, én apukám mellett és az autók között lábatlankodtam – mondja az autoszektor.hu-nak. Megtudjuk, 14 éves kora óta motorozik, de a teljes értékű A-kategória mellett személyautóra is van jogosítványa, nem beszélve a kishajó vezetői engedélyről. Hobbija a terepmotorozás, de ezt amatőrként, nem versenyszerűen űzi.

– Kilencedikes koruk óta tanítom őket folyamatosan, ez már a hatodik év, és ha maradnak az alternatív járműhajtási technikus képzésre, lesz hetedik esztendő is. Érdeklődő, lelkes, a szakma iránt elkötelezett fiatalok, ha minden diák ilyen volna, öröm lenne az oktató élete – mondja Badényi Sándor felkészítő, hozzátéve, az eredmény és az érdem is a fiataloké, ő tanártársaival együtt csak segíti az útjukat.

Huszár Károly, Széplaki Tibor és Rozsnyai Roland a szegedi tanműhelyben

Megtudtuk, hogy az oktató Pintér Tamás Gáborral készül az OSZTV verseny második fordulójára is, ami nem az autószerelők megmérettetése, hanem a gépjármű-mechatronikai technikusi képzésben résztvevőké.

Az egyik junior versenyző Széplaki Tibor a 12. évfolyamra jár, most érettségizik, a gépjármű-mechatronikai technikus szakon. – Autóra és segédmotorra már megszereztem a jogosítványt, van saját kocsim is, a 318-as dízel BMW gyakorlatilag velem egyidős. Nem tagadom, kell rákölteni, szerelgetni, de ha a javításhoz nem szükséges speciális célszerszám, megoldom – mesél arról, hogy az iskolán és a tanműhelyen kívül otthon is tanul.

A Szegedhez közeli Csengelén élő és naponta bejáró Tibor amatőr versenyeken indul autókrosszban egy Ford Fiesta ST-vel. Ő is úgy tervezi, hogy a Csonkában tanul tovább, vagyis marad az alternatív járműhajtási technikusi képzésen. Esetében az alapképzés ötéves, idén és jövőre is érettségizik majd és a hatodik esztendő lesz a suliban az alternatív járműhajtási technikus képzés. Felsőfokú továbbtanulást egyelőre nem tervez, de ő sem is zárja ki ezt a lehetőséget.

Széplaki Tibor koncentrál

Csengelén van valami a levegőben, mert a másik junior, Rozsnyai Roland is ezen a Csongrád-Csanád vármegyei kistelepülésen él. Oktatójuk azt nem mondja, hogy a fiatalok celebek, esetleg médiasztárok, de a helyi újság már rájuk talált és írt a sikereikről.

– Én is maradok a Csonkában az alternatív járműhajtási technikus képzésen, én is egy dízel BMW-t hajtok, mint Tibor, lényegében ugyanazzal a motorral, csak 320d jelzéssel és azzal a különbséggel, hogy az autó a szüleimé. Időnként a nagyban burgonyát termelő családi gazdaságunk traktorját is vezetem, mi több, egy nem hivatalos traktorgyorsulási versenyen egyszer a harmadik lettem – avatja be portálunkat a nem mindennapi részletekbe Roland.

A "kék sarokban" a Csonka sikercsapata

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.17
A HangZóna mai vendége Piri András, az Inter Cars partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.04.17
Az észak-amerikai közlekedésbiztonsági biztosító intézet, az IIHS 2025-re megszigorította átfogó....
2025.04.17
A Porsche jelentősen növelte az elektromos járművek értékesítési arányát 2025 első negyedévében:....
2025.04.17
Balesetek és útépítések nehezítik a közlekedést országszerte ezen a nyárias csütörtök délután. ..
2025.04.17
Közlekedési balesetben elhunyt Varga Ákos, az első magyar motorversenyző, aki teljesítette a Dakar-....
2025.04.17
Bár csak egyetlen métert tett meg fejjel lefelé, a teljesítmény így is lenyűgöző. ..
2025.04.17
Ki mondta, hogy egy dobozos áruszállító nem lehet izgalmas? Hogy fölösleges légterelőt és a....
2025.04.17
A Porsche Hungária az ország öt szakképző intézményének adományozott egy-egy oktatási célra....
2025.04.17
Van olyan sztrádaszakasz, ahol 15 km-es a torlódás és akár 1,5 órát meghaladó menetidő-növekedéssel....
2025.04.17
A Rotax motorral szerelt Can-Am márkát elsősorban strapabíró quadjairól és brutális teljesítményű....