Teszt
Kép és szöveg: Horváth Miklós
Díjak, elismerések, rekordok és áttörések jellemzik az utóbbi egy évtizedben a dél-koreai márkát világszerte. Ha röviden kellene összegezni a Kia Motors eredményeit, csak annyit mondanék, hogy feltörtek, mint a talajvíz, és nagyon úgy tűnik, hogy nem lőtték még el az összes skulót. Ha felidézzük az ezredforduló környékén jellemző vélekedést a Kia modelljeiről és összevetjük a mostani megítélésükkel biza’ el kell ismerni, hogy ekkora ugrást - önmagukhoz és a vetélytársakhoz képest - egyetlen márka sem produkált az autógyártás történetében ilyen rövid idő alatt.
A Kia 2014-ben 4 százalékos növekedés ért el és 2,7 százalékos paici részesedéssel zárta az előző évet. Az i40-es platformra épült kasztni méretei: H/Sz/M (mm): 4845/1830/1455. Képre kattintva galéria nyílik
Természetesen Peter Schreyer, korábbi Audi dizájner 2006-os átigazolása és csapatának (Kovács Miklós és David Limongelli) oroszlánrésze jelentős ebben az eredményben, hiszen amióta világ a világ, az emberek többsége az érzelmeikre hallgatva vásárol autót. A „tigris orr” pedig nagyon is megpendítette az emóciós húrjainkat, az egyedülálló 7 év garancia és a magas alapfelszereltség pedig az észérvek mentén tette meggyőzővé a márka termékeit.
Magyarországon a legnépszerűbb Kia modell a Cee'd volt, összesen 1031 darab talált gazdára 2014-ben, ezáltal a Kia bekerült a hazai top10-be
Ha a márka impozáns mivoltát kellene bemutatni, azt mondanám, nézzük csak meg az idén bemutatott Kia Sportspace-t és máris nyilvánvalóvá válik, hogy miről beszélek. De nem kell ennyire messzire mennünk, hiszen már több éve jelen van az Optima a hazai piacon, mégis megfordulnak utána úton-útfélen. Ennek hátterében elsősorban az áll, hogy fenemód vonzza a tekintetet a verda megjelenése – különösen fehér színben – másodsorban pedig elég kevés látható belőlük az utakon. A középkategóriás modellből 2014-ben mindössze 47 darabot adtak el kishazánkban, melyből csupán 7 darabot vásárolt magánszemély.
A második legnagyobb volument a Sorento adta (112 darab eladással), Optimából csak 47 darab fogyott
Kicsit elszomorító, hogy céges elkötelezettség nélkül csupán hét embernek adatott meg tavaly az a kiváltság, hogy „önerőből” egy Optimába ülhessen. No, de ezek a számok cseppet sem csorbítják az autó érdemeit, hiszen Magyarország árérzékeny piaca sosem mutat objektív képet arról, mit érdemes venni és mit nem. A Mondeók, Passatok és Insigniák hegemóniáját a 2011 óta piacon levő, harmadik generációs Optimának még nem sikerült megtörnie, annak ellenére, hogy minden tulajdonsága megvan hozzá.
Talán az ülőlapok lehetnének hosszabbak, egyébként az ergonómia tökéletes
Ha megnézzük a fent említett kategóriatársak ismérveit, talán kirajzolódhat előttünk egy lényeges különbség, amiben a Kia Optimának még van tere a növekedésre. Ez pedig a motor és hajtáslánc kínálat. Tesztautók jelenlegi motorpalettája egy dízel, egy benzines és egy hibrid erőforrást kínál, szemben a nagyobb volument produkáló középkategóriásokkal, ahol kettő vagy több aggregát is rendelkezésre áll üzemanyag típusonként, valamint a négykerék-hajtást sem kell mellőzni, ha valakinek éppen arra van igénye. Példának okáért említsünk meg egy Insigniát, ahol az 1.4 litertől 2.8-ig egy elég széles teljesítményspektrumot átfogó benzines motorkínálat szerepel a listán, ráadásul mindezt a sebességváltókkal, 4x4-gyel és a háromféle karosszéria kivitellel még tovább lehet variálni. Így a rendelkezésre álló konfigurációk számában máris egyenlőtlen esélyeket teremt a rüsselsheimi villámos márka. Ugyanez a helyzet a Mondeónál, a Peugeot 508-nál, a Volkswagen Passatnál és bármelyik európai modellnél is. Tehát elmondhatjuk, hogy a finnyás európai ízlésünk miatt a nagyobb értékesítési volumen egyik kulcsa az öreg kontinensen a szélesebb motor- és hajtáslánc kínálat megléte, még akkor is, ha a tényleges érdeklődés csekély mértékű lesz a kis lökettérfogatú vagy nagyteljesítményű motorral szerelt modellek iránt.
Az igazi prémium hatás a világos belsővel garantált
A fenti okfejtéssel csupán egy koncepcióbeli eltérésre szerettem volna felhívni a figyelmet, miszerint a dél-koreai Kia szemlélete egyszerűbb, csakúgy, mint a Japán márkák felszereltségi és opciós tételekre vonatkozó politikája. Szerintük, ha valamit jól megcsinálnak, akkor azt nem kell tovább bonyolítani még kilencvenkilencféleképpen, csak azért, hogy mindenki magáénak érezhesse a terméket, ha megveszi. Ezen elv mentén az átlagnál magasabb alapfelszereltséget és egy ésszerűség mentén összeállított csomagot kínál a Kia, melyben a kategóriától elvárható biztonsági és kényelmi berendezések trendkövető módon megtalálhatók.
A távolságtartó tempomat és egyéb vezetéstámogató rendszerek egyelőre még nem szerepelnek az opciós listán. Ami késik, nem múlik...
A három felszereltségi szintből tesztautónk a legmagasabb – EX Prémium – szinttel kellette magát. Ebben a konfigurációban a sávtartó és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer mellett a holttér figyelő és az első-hátsó ülésfűtés nem része az alapfelszereltségnek, valamint a parkoló asszisztens sem, melyet Techno csomag néven 280 ezer forintba kerül beikszelni a specifikáció során. Minden más benne foglaltatik az akciós, 8 millió 64 ezer forintos induló árban, amit az automataváltóval (330 ezer Ft), a tolatókamerás navigációs rendszerrel (450 ezer Ft) és a napfénytetővel (250 ezer Ft) is 10 millió forint alatt tarthatunk, köszönhetően egy hatszázezer forintos kedvezménynek. Egyébként a tesztautó vételára 10,2 millió forint, és gondos utánajárás nélkül is kijelenthető, hogy hasonlóan felextrázott autót más emblémával nem kapnánk ennyiért.
Öreges andalgással, 90-100 km/h-ás tempó mellett
A Hyundai modellekből is ismert 1,7 literes, 136 lóerős dízel aggregát nem tartogat túl sok meglepetést. A 320 Nm-es forgatónyomaték már 2000-es percenkénti fordulaton jelentkezik, és a hatfokozatú automataváltó fokozatkiosztása teljes mértékben lehetővé teszi, hogy kézi beavatkozás nélkül abszolváljunk minden forgalmi helyzetet. Alapjáraton és autópálya tempónál kissé zajosnak ítéltük a gázolajos egység által generált zajokat, egyébiránt pedig a fogyasztás és a menetdinamika terén nem tapasztaltunk kifogásolni való részleteket. A kormányzás a koreai autóktól megszokott módon visszajelzésektől mentes, semleges benyomást keltett, a futómű pedig határozottan a kényelmi szempontok előtérbe helyezésével lett hangolva. Az utastérben nincsenek tobzódó formák, kiugró esztétikai elemek, azonban semmi sem olyan konzervatív, mint például egy német autóban. Úgy tűnik, a Kiások megtalálták a germán és a francia iskola közötti arany középutat. A műszerfal és a burkolatok egyszínűek, mégsem olyan szomorkás az enteriőr hangulata, mint például egy VW Passat hasonló színekkel felvértezett enteriőrje.
A fejtér a lejtő tető miatt korlátozottan kényeztet, azonban a lábtérre nincs panasz
Ami a hátul ülőket és a csomagokat illeti, mindkét esetben elmondható, hogy a bőséges térkínálatnak köszönhetően a többszemélyes és sokcsomagos utazások sem kényszerítik kompromisszumra az ott helyet foglalókat. A teszthét során az autó fogyasztása erős városi használat során 7,7 literre jött ki, könnyed közúti andalgás során viszont 5 liter alatti átlagot is mértünk. Ha verdiktet kell mondanunk, gondolkodás nélkül kijelenthetjük, hogy jó ránézni, jó beleülni és jó menni az Optimával. Igencsak biztató tendenciát láthatunk kirajzolódni a megbízhatóság terén, melyhez hozzáadva a 7 év vagy 150 ezer kilométeres teljes körű garanciát, minden együtt van ahhoz, hogy aki nem prémium márkás középkategóriást keres, az feltétlenül vegye számításba a Kia Optimát.
A csomagtér 505 literes és egy teljes értékű pótkereket rejt a padlózata
És vajon miért nem lesz egy jó áron elérhető és műszakilag is megbízható autóból népautó? Erre nehéz lenne kimerítő választ adni, azonban az általunk megjelölt indok – miszerint a motorkínálat bővítése és a személyre szabhatóság sokrétű mivolta sokat lendítene a hwasungi gyártású középkategóriás autó esélyein – csak egy a sok közül. Mindenesetre jó tudni, hogy egy népautó génekkel felruházott jelöltet üdvözölhetünk a népes mid-size kategóriában.