Teszt

A szem rágógumija - Kia Optima 1.7 CRDi

2015.05.10.

Íme az autó, aminél a formaterv által kiváltott jó érzéseket nem töri meg semmi. Beülni és menni vele legalább olyan pozitív élmény, mint a részletgazdag külsejét nézegetni. A külcsín és belbecs ilyen jól megkreált képlete alapján akár népautó is lehetne az Optimából. Tesztünkben megpróbálunk választ keresni arra a kérdésre, hogy vajon miért nem az.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

Díjak, elismerések, rekordok és áttörések jellemzik az utóbbi egy évtizedben a dél-koreai márkát világszerte. Ha röviden kellene összegezni a Kia Motors eredményeit, csak annyit mondanék, hogy feltörtek, mint a talajvíz, és nagyon úgy tűnik, hogy nem lőtték még el az összes skulót. Ha felidézzük az ezredforduló környékén jellemző vélekedést a Kia modelljeiről és összevetjük a mostani megítélésükkel biza’ el kell ismerni, hogy ekkora ugrást - önmagukhoz és a vetélytársakhoz képest - egyetlen márka sem produkált az autógyártás történetében ilyen rövid idő alatt.

A Kia 2014-ben 4 százalékos növekedés ért el és 2,7 százalékos paici részesedéssel zárta az előző évet. Az i40-es platformra épült kasztni méretei: H/Sz/M (mm): 4845/1830/1455. Képre kattintva galéria nyílik

Természetesen Peter Schreyer, korábbi Audi dizájner 2006-os átigazolása és csapatának (Kovács Miklós és David Limongelli) oroszlánrésze jelentős ebben az eredményben, hiszen amióta világ a világ, az emberek többsége az érzelmeikre hallgatva vásárol autót. A „tigris orr” pedig nagyon is megpendítette az emóciós húrjainkat, az egyedülálló 7 év garancia és a magas alapfelszereltség pedig az észérvek mentén tette meggyőzővé a márka termékeit.

Magyarországon a legnépszerűbb Kia modell a Cee'd volt, összesen 1031 darab talált gazdára 2014-ben, ezáltal a Kia bekerült a hazai top10-be

Ha a márka impozáns mivoltát kellene bemutatni, azt mondanám, nézzük csak meg az idén bemutatott Kia Sportspace-t és máris nyilvánvalóvá válik, hogy miről beszélek. De nem kell ennyire messzire mennünk, hiszen már több éve jelen van az Optima a hazai piacon, mégis megfordulnak utána úton-útfélen. Ennek hátterében elsősorban az áll, hogy fenemód vonzza a tekintetet a verda megjelenése – különösen fehér színben – másodsorban pedig elég kevés látható belőlük az utakon. A középkategóriás modellből 2014-ben mindössze 47 darabot adtak el kishazánkban, melyből csupán 7 darabot vásárolt magánszemély.

A második legnagyobb volument a Sorento adta (112 darab eladással), Optimából csak 47 darab fogyott

Kicsit elszomorító, hogy céges elkötelezettség nélkül csupán hét embernek adatott meg tavaly az a kiváltság, hogy „önerőből” egy Optimába ülhessen. No, de ezek a számok cseppet sem csorbítják az autó érdemeit, hiszen Magyarország árérzékeny piaca sosem mutat objektív képet arról, mit érdemes venni és mit nem. A Mondeók, Passatok és Insigniák hegemóniáját a 2011 óta piacon levő, harmadik generációs Optimának még nem sikerült megtörnie, annak ellenére, hogy minden tulajdonsága megvan hozzá.

Talán az ülőlapok lehetnének hosszabbak, egyébként az ergonómia tökéletes

Ha megnézzük a fent említett kategóriatársak ismérveit, talán kirajzolódhat előttünk egy lényeges különbség, amiben a Kia Optimának még van tere a növekedésre. Ez pedig a motor és hajtáslánc kínálat. Tesztautók jelenlegi motorpalettája egy dízel, egy benzines és egy hibrid erőforrást kínál, szemben a nagyobb volument produkáló középkategóriásokkal, ahol kettő vagy több aggregát is rendelkezésre áll üzemanyag típusonként, valamint a négykerék-hajtást sem kell mellőzni, ha valakinek éppen arra van igénye. Példának okáért említsünk meg egy Insigniát, ahol az 1.4 litertől 2.8-ig egy elég széles teljesítményspektrumot átfogó benzines motorkínálat szerepel a listán, ráadásul mindezt a sebességváltókkal, 4x4-gyel és a háromféle karosszéria kivitellel még tovább lehet variálni. Így a rendelkezésre álló konfigurációk számában máris egyenlőtlen esélyeket teremt a rüsselsheimi villámos márka. Ugyanez a helyzet a Mondeónál, a Peugeot 508-nál, a Volkswagen Passatnál és bármelyik európai modellnél is. Tehát elmondhatjuk, hogy a finnyás európai ízlésünk miatt a nagyobb értékesítési volumen egyik kulcsa az öreg kontinensen a szélesebb motor- és hajtáslánc kínálat megléte, még akkor is, ha a tényleges érdeklődés csekély mértékű lesz a kis lökettérfogatú vagy nagyteljesítményű motorral szerelt modellek iránt.

Az igazi prémium hatás a világos belsővel garantált

A fenti okfejtéssel csupán egy koncepcióbeli eltérésre szerettem volna felhívni a figyelmet, miszerint a dél-koreai Kia szemlélete egyszerűbb, csakúgy, mint a Japán márkák felszereltségi és opciós tételekre vonatkozó politikája. Szerintük, ha valamit jól megcsinálnak, akkor azt nem kell tovább bonyolítani még kilencvenkilencféleképpen, csak azért, hogy mindenki magáénak érezhesse a terméket, ha megveszi. Ezen elv mentén az átlagnál magasabb alapfelszereltséget és egy ésszerűség mentén összeállított csomagot kínál a Kia, melyben a kategóriától elvárható biztonsági és kényelmi berendezések trendkövető módon megtalálhatók.

A távolságtartó tempomat és egyéb vezetéstámogató rendszerek egyelőre még nem szerepelnek az opciós listán. Ami késik, nem múlik...

A három felszereltségi szintből tesztautónk a legmagasabb – EX Prémium – szinttel kellette magát. Ebben a konfigurációban a sávtartó és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer mellett a holttér figyelő és az első-hátsó ülésfűtés nem része az alapfelszereltségnek, valamint a parkoló asszisztens sem, melyet Techno csomag néven 280 ezer forintba kerül beikszelni a specifikáció során. Minden más benne foglaltatik az akciós, 8 millió 64 ezer forintos induló árban, amit az automataváltóval (330 ezer Ft), a tolatókamerás navigációs rendszerrel (450 ezer Ft) és a napfénytetővel (250 ezer Ft) is 10 millió forint alatt tarthatunk, köszönhetően egy hatszázezer forintos kedvezménynek. Egyébként a tesztautó vételára 10,2 millió forint, és gondos utánajárás nélkül is kijelenthető, hogy hasonlóan felextrázott autót más emblémával nem kapnánk ennyiért.

Öreges andalgással, 90-100 km/h-ás tempó mellett

A Hyundai modellekből is ismert 1,7 literes, 136 lóerős dízel aggregát nem tartogat túl sok meglepetést. A 320 Nm-es forgatónyomaték már 2000-es percenkénti fordulaton jelentkezik, és a hatfokozatú automataváltó fokozatkiosztása teljes mértékben lehetővé teszi, hogy kézi beavatkozás nélkül abszolváljunk minden forgalmi helyzetet. Alapjáraton és autópálya tempónál kissé zajosnak ítéltük a gázolajos egység által generált zajokat, egyébiránt pedig a fogyasztás és a menetdinamika terén nem tapasztaltunk kifogásolni való részleteket. A kormányzás a koreai autóktól megszokott módon visszajelzésektől mentes, semleges benyomást keltett, a futómű pedig határozottan a kényelmi szempontok előtérbe helyezésével lett hangolva. Az utastérben nincsenek tobzódó formák, kiugró esztétikai elemek, azonban semmi sem olyan konzervatív, mint például egy német autóban. Úgy tűnik, a Kiások megtalálták a germán és a francia iskola közötti arany középutat. A műszerfal és a burkolatok egyszínűek, mégsem olyan szomorkás az enteriőr hangulata, mint például egy VW Passat hasonló színekkel felvértezett enteriőrje.

 

A fejtér a lejtő tető miatt korlátozottan kényeztet, azonban a lábtérre nincs panasz

Ami a hátul ülőket és a csomagokat illeti, mindkét esetben elmondható, hogy a bőséges térkínálatnak köszönhetően a többszemélyes és sokcsomagos utazások sem kényszerítik kompromisszumra az ott helyet foglalókat. A teszthét során az autó fogyasztása erős városi használat során 7,7 literre jött ki, könnyed közúti andalgás során viszont 5 liter alatti átlagot is mértünk. Ha verdiktet kell mondanunk, gondolkodás nélkül kijelenthetjük, hogy jó ránézni, jó beleülni és jó menni az Optimával. Igencsak biztató tendenciát láthatunk kirajzolódni a megbízhatóság terén, melyhez hozzáadva a 7 év vagy 150 ezer kilométeres teljes körű garanciát, minden együtt van ahhoz, hogy aki nem prémium márkás középkategóriást keres, az feltétlenül vegye számításba a Kia Optimát.

A csomagtér 505 literes és egy teljes értékű pótkereket rejt a padlózata

És vajon miért nem lesz egy jó áron elérhető és műszakilag is megbízható autóból népautó? Erre nehéz lenne kimerítő választ adni, azonban az általunk megjelölt indok – miszerint a motorkínálat bővítése és a személyre szabhatóság sokrétű mivolta sokat lendítene a hwasungi gyártású középkategóriás autó esélyein – csak egy a sok közül. Mindenesetre jó tudni, hogy egy népautó génekkel felruházott jelöltet üdvözölhetünk a népes mid-size kategóriában.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.12
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 02. 12.....
2025.02.11
Sokan fogják fel az autótartást, mint maszkulin jellemzőt. Ha megfosztják őket a kocsijuktól, akkor....
2025.02.11
Kedden elindult a Tesla Inc. amerikai elektromobilitás-technológiai és energetikai vállalat....
2025.02.11
A Toyota Hino divíziójának ügye a legnagyobb a Volkswagen Dieselgate botránya óta.  ..
2025.02.11
Turbó-fokozatba kapcsolt az építkezés a Hungaroringen: 900 ember dolgozik naponta azért, hogy....
2025.02.11
Közép- és Kelet-Európa talán legszebb fekvésű autógyárában 2023-ban 350 ezer Kia személyautó....
2025.02.11
Sok munkával telt a WRC holtszezonja a japánok gyári csapatának, mivel gyorsan kellett reagálni az....
2025.02.11
Elon Musk amerikai üzletember nettó vagyona idén először került 400 milliárd dollár alá, ami az....
2025.02.11
Volt olyan sofőr, akit a több százezres bírság sem rettentett vissza attól, hogy száguldozzon. És....
2025.02.11
Bombaként robbant a hazai autós társadalomban a hír, hogy legálisan használható LED-es fényforrás a....