közlekedésbiztonság

Szemed a pályán? Figyelünk!

2015.02.14.

Vajon tényleg kiderül a szemmozgásból, hogy jól vezet-e valaki?

Múlt héten már írtunk az Autós Nagykoalíció innovációjáról, az eye-tracking szemüveggel végzett szemkamerás vizsgálatról. Folytatjuk, mert megérkezett az előző cikk végén beharangozott videórészlet.

Nem balesetezett még = jól vezet?

Fórumokon és kocsmai asztalok mellett is többször hallható az a megállapítás, miszerint: "én jól vezetek, mert még nem törtem össze saját hibámból az autómat".

Csak a "saját hibámból" szókapcsolat megérne egy külön cikket, így ezzel most ne is foglalkozzunk részletesen. De arra azért felhívnánk az autózók figyelmét, hogy az okozott balesetek száma nem feltétlen a legjobb mérőszáma a biztonságos (és defenzív!) vezetésnek.

Nem kell balesetet okozni ahhoz, hogy másokat veszélybe sodorjon valaki, vagy csak a környezetében lévő autósokat felbosszantsa egy manőverrel, ami az általános közlekedési stresszt növeli. Ezeket a láthatatlan tényezőket teszi láthatóvá a szemkamera.

Meglepő, de így működünk vezetés közben...

A legújabb neurológiai kutatások szerint döntéseink jelentős része automatikus, tudattalan és érzelmi alapú. Egy, az Audi spanyolországi részlege és a világ vezető szemkamera gyártó cége, a Tobii által végzett kutatás szerint a vezetési idő jelentős részét (főleg megszokott útvonalon) „robotpilóta” üzemmódban tesszük meg, vagyis nem sok fogalmunk van róla, hogy mi történt velünk út közben, mert a vezetés közbeni események nem tudatosulnak.

Vajon milyen kockázatot rejt ez magában?

Amiről a sofőr nem tud, azon javítani sem tud! Amennyiben a vezetés közbeni folyamatok jelentős része automatikus és tudattalan, úgy a vezető nincs is tudatában azoknak a kockázati tényezőknek, melyek a személyéből adódó baleseti kockázatok.

Szubjektív megítélés, vagy inkább objektív mérés?

Már írtunk róla korábban, hogy saját szubjektív megítélése szerint szinte mindenki jobban vezet az átlagnál. :) De szerencsére itt van ez az eszköz, ami a szemmozgást követve és rögzítve megadja a lehetőségét annak, hogy a vezetés közbeni tudattalan folyamatokat megfigyeljük, és azokból objektív következtetéseket vonjuk le.

De nem is ez az igazi cél, hanem, hogy a sofőrrel együtt értékeljük ki az eseményeket, és ő visszajelzést kapjon az elkövetett hibáiról és egyáltalán legyen lehetősége javítani azokat. Ennek eredményeként csökkenthető a sofőr személyéből eredő baleseti kockázat.

Két rövid példa

Az ETresearch alábbi videóin a piros pöttyök a szemmozgást mutatják, tehát, hogy mikor hova fókuszált a sofőr.

Ezen a rövid videón is jól kivehető, hogy folyamatosan használta a tesztalany a tükröket, 11 másodperc alatt mind a 3 tükörből szerzett infót arra vonatkozóan, hogy éppen mi történik körülötte. A középső tükörben látszik is, hogy éppen egy kisteherautó követte és annak a mozgásáról igyekezett minél több információt begyűjteni sofőrünk.

A második videóban ugyanez a sofőr a beszélgetés hevében már nem nézett rá minden közúti jelzőtáblára, ezáltal esélye sem volt észlelni azokat. Szerencsére ebben a szituációban ez nem okozott gondot, de egy másik helyzetben akár ez is lehet a baj forrása. 

"Nem érzékeli a táblákat." - ez egy pontosabb címe lehetne a videónak. Mi a különbség a nézés és az érzékelés között? A következő cikkben végigvesszük, hogy hogyan lesz a nézésből érzékelés, észlelés és megértés.

Addig meg csak óvatosan!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.19
Két Bentley is áldozata lett egy közlekedési balesetnek, amelyet egy kisteherautó figyelmetlen....
2024.05.19
Az Egyesült Államokban 2029-től kötelezővé teszik az automatikus vészfékező rendszer beépítését....
2024.05.18
Amikor a hirdetés tételesen cáfolható. ..
2024.05.18
Szombaton délelőtt 28 km-es dugó volt a dél felé vezető autópályán – írja a Heute című osztrák....
2024.05.18
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője volt a leggyorsabb a....
2024.05.18
Csaknem egy méter hosszú, villamosított V16-os szívómotor fogja működtetni az új Bugattikat a régi....
2024.05.18
Az egykori F1-es pilóta, Marc Gené lesz a vendéglátója, és egy Ferrari 296 GTB-vel még egy gyors ..
2024.05.18
2024-ben immár 39. alkalommal rendezik meg a Formula 1 Magyar Nagydíjat. A Hungaroring Sport Zrt-....
2024.05.18
A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) immár hetedik alkalommal adta át a Megbízható....
2024.05.18
Az elmúlt évi tavaszi és téli tematikájú, a gyerekek körében nagy népszerűségnek örvendő....