elektromos autó

Szépen teljesített új BMW i5 az Északi sarkkörtől az Alpokig vezető téli teszteken

2023.03.31.

A tisztán elektromos meghajtású BMW 5-ös limuzin átfogó megbízhatósági teszteket teljesített a hamarosan esedékes világpremierje felé vezető úton. Az új BMW i5 kíméletlen téli körülmények közepette igazolta tisztán elektromos hajtáslánc-technológiája stabil megbízhatóságát és sportos dinamikáját.

A havas tájakon és jeges felületeken keresztülvezető tesztprogram a kezdeti tesztköröktől az utolsó finomhangolási fázisokig összesen mintegy egy évet ölelt fel. Az országutakon, autópályákon és speciálisan előkészített tesztpályákon végzett megmérettetések során a fejlesztőmérnökök kiemelt figyelmet fordítottak az autó alacsony hőmérsékleti viszonyok és laza tapadási körülmények között mutatott viselkedésére.

Az új BMW i5 innovatív hajtáslánc- és futómű-technológiai rendszerei kiválóan optimalizálják a tapadást, a dinamikát és a menetstabilitást, amely a vastag hótakarókon, a jeges hegyi szerpentineken és a befagyott tavakon nyilvánul meg leginkább. A tisztán elektromos meghajtású limuzin téli tesztjei így ugyanott értek véget, ahol kezdődtek: a svédországi Arjeplog térségében, a BMW Group téli tesztközpontjának dermesztő hidegében.

A sorozatgyártást előkészítő fejlesztési folyamatok részeként az új BMW i5 először 2022 februárjában tette meg a Münchenből Arjeplog térségéig vezető utat. A BMW 5-ös sorozat tisztán elektromos meghajtású prototípusa speciális álcázó fóliában, műanyag karosszéria-kiegészítőkkel és hűtőráccsal, valamint ideiglenes első fényszórókkal és hátsó lámpákkal teljesítette az ötnapos utat az Alpok bajor lábaitól Dániáig, majd onnan az Északi sarkkör széléig.

A mintegy 3 000 kilométeres utazás idejekorán lehetőséget adott a fejlesztőmérnököknek arra, hogy részletekbe menően teszteljék és finomítsák a motorokat, a vezérlőelektronikát, a nagyfeszültségű akkumulátort és az utastér integrált hűtő-fűtő rendszerét. Legkorszerűbb akkumulátorcella-technológiájának és intelligens vezérlésű hőkezelő rendszerének köszönhetően a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja – amelyet az új BMW i5 érkezésére még tovább fejlesztettek a mérnökök – a hosszúra nyúló utazáshoz és a gyors újratöltésekhez egyaránt tökéletes műszaki alapot biztosított, még tartósan fagypont alatti hőmérsékletben is.

A megmérettetés úti céljaként meghatározott Arjeplog ideális helyszínt jelentett a fejlesztő- és tesztmérnököknek: Észak-Svédország hóval borított útjain és befagyott tavain a futómű-technológia, a kormánymű és a fékrendszer alkatrészei egyaránt behatóan vizsgázhattak, a menetdinamikai és menetstabilizáló rendszerek pedig a legextrémebb körülmények között igazolhatták kiforrott együttműködésüket. Az Északi sarkkörig vezető tesztprogram első fázisa eredményesen fektette le az új BMW i5 kifinomult, megbízható és jellegzetesen sportos vezethetőségének alapjait.

Az első utazást több specifikus tesztelés is követte, a BMW Group tesztlétesítményeiben, hétköznapi körülmények között, München környékén és a BMW Group dingolfingi gyárának szomszédságában. A fejlesztőmérnökök feladata ezek során az autó futómű-technológiájának és akusztikai tulajdonságainak finomhangolása, illetve a hajtáslánc-technológia teljesítmény-leadásának stabilizálása volt, hogy az új BMW i5 minden forgalmi szituációban hamisítatlan vezetési élményt kínáljon.

A fejlesztőmunka jelentős részét ezen esetekben is a hideg téli hónapok havas és jeges útjain végezték, az Alpok lábainál. Az elmúlt tél során a BMW i5 prototípusai – immár kevesebb álcázó fóliával és szériaközeli fényszórókkal – rendkívül megterhelő útviszonyok és időjárási körülmények közepette tettek tanúbizonyságot a hajtáslánc- és futómű-technológia alkatrészeinek magabiztos, megbízható működéséről. A bajor prémiummárka mérnökei így hazai környezetben, Bajorországban kaptak folyamatosan átfogó képet a fejlesztés aktuális állapotáról, mígnem 2023 februárjában visszatértek az Északi sarkkör közelébe.

A második svédországi tesztelés célja az összes hajtáslánc- és futómű-technológiai rendszer együttműködésének végső finomhangolása volt. Arjeplog befagyott tavainak lazán tapadó felületén a mérnökök részletekbe menően tökéletesíthették a BMW i5 egyedülálló nyomatékvezérlő technológiáját.

A tisztán elektromos meghajtású limuzinban szorosan együttműködik a dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC – Dynamic Stability Control), a hajtásfüggő kipörgés-korlátozás és a nyomatékvezérlő technológia, minden vezetési szituációban a legoptimálisabb tapadást és teljesítmény-leadást garantálva. Havas és jeges utakon így az új BMW i5 is legalább olyan páratlan vezethetőséget ígér, mint bármely másik, hagyományos hajtáslánc-technológiával dolgozó modell.

A téli tesztek részletekbe menően igazolták, hogy a hajtáslánc- és futómű-technológiai rendszerek integrált együttműködése nagymértékben hozzájárul a BMW i5 kimagasló vezethetőségéhez, precíz irányíthatóságához és könnyed kezelhetőségéhez. Minél megterhelőbbek voltak a körülmények, az új BMW 5-ös limuzin tisztán elektromos meghajtású modellváltozata a fedélzeti rendszerek reagálási sebességét és pontosságát tekintve annál lenyűgözöbb teljesítményt nyújtott. A BMW i5 a kigyorsítások közbeni optimális tapadás, valamint a kanyarodások és fékezések közbeni tökéletes menetstabilitás harmonikus egységével kecsegtet, amely a modell teljes szegmensét tekintve egyedülálló.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.23
- A Nyugat-Európából hazatérő vendégmunkások és a nyaralni induló turisták miatt erős forgalom....
2024.06.23
A V8-as motorral felszerelt gép valószínűleg az 'LFR' nevet kapja majd, és nagyjából 600 lóerős....
2024.06.23
Egymásba rohant két személykocsi az M7-es sztráda főváros felé vezető oldalán, a 72-73-as kilométer....
2024.06.23
Figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére vasárnap éjfélig a HungaroMet. Hevesebb....
2024.06.22
Az első két fordulón látottakhoz hasonlóan a belgiumi Zolderben is mindkét szombati futamot....
2024.06.22
Nem kevés baja van, ott kellett hagyni. ..
2024.06.22
Lando Norris, a McLaren versenyzője nyerte a Forma-1-es Spanyol Nagydíj szombati időmérő edzését,....
2024.06.22
A szedánt továbbra is értékesíteni kívánják külföldön, de a Volvo nem tervez több S60-ast....
2024.06.22
Az M43-as autópálya 1-es kilométerénél fogott tüzet a jármű – jelentette az Országos....
2024.06.22
Nagyon sokan úgy várják a nyarat, mint a megváltót, hiszen pár hónapra végre csendesedik a reggeli....