közlekedésbiztonság

Tényleg, mennyit spórolunk 160-al a Balatonig?

2023.07.28.

Számoljuk ki együtt!

Az utak mentén már hosszú évek megtalálhatók azok a közlekedésbiztonsági plakátok, melyek azt hirdetik, hogy emelt sebességgel mennyi időt takarítunk meg. Ezek elég kis számok, miközben talán senki sem számolt utána ezeknek. Tegyük meg mi.

Irány a Balaton

Egy szezonelemző cikkben olvastam, hogy a Balaton legnépszerűbb üdülőhelye változatlanul Siófok, úgyhogy első neki futásra mi is ide indulunk képzeletben. A Google térkép szerint Budapest 0 km kövétől Siófok központja 104 km-re van. Talán ez az első távolságadat, (kereken 100 km-re kerekítve) amit minden fővárosi kisgyerek megtanul.

Ebből a 104-ből nagyjából 90 km-t haladhatunk olyan autópályaszakaszon az M7-esen, ahol 130 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség. Emelt tempónak 160-at választunk, tudni kell, hogy ha ezzel bemérnek, akkor jön csekk Vas Vármegyéből, még akkor is, ha csak a kilométeróra.

Laboratóriumi körülmények között

Tegyük fel, hogy zavartalanul tudunk közlekedni ezzel a sebességgel és még a VÉDA kapuknál sem lassítunk. Ebben az elképzelt esetben 130 helyett 160-al hajtva tesszük meg az utat, akkor a pályán 42 perc helyett csak 32-t töltünk, vagyis 8 percet spóroltunk.

A valóság kicsit más

De legyünk reálisak, kizárt dolog, hogy 160-al végig tudnánk döngetni ezen a szakaszon. Egyrészt ez a péntek délutáni, szombat délelőtti balatoni csúcsforgalomban elképzelhetetlen, sőt, kizárt és azzal is számolni kell állni fogunk a dugóban sok ezer másik autóssal együtt. De még ha olyan időszakot választunk is, amikor gyérebb forgalom, akkor is ki fognak jönni elénk, lesznek terelések és egyéb akadályozó tényezők és persze vigyázunk majd a taffipaxok környékén is. Az átlagsebesség így 135-140 km/óra körül alakul majd.

Vegyük ehhez hozzá, hogy a 130-at ugyanúgy nem lehet végig tartani, ebből is legfeljebb 115 km/óra átlag jön ki. A gyorshajtással még is marad legalább 20 km/óra előnyünk, ami 90 km-es úton valamivel szerényebb, 7 perces előnyt biztosít.

És hosszabb úton?

Ha a Balcsi másik végébe kell menni, mondjuk Balatonfenyvesig, akkor természetesen változik a helyzet. Ilyenkor csaknem 145 km-t mehetünk a leggyorsabb útszakaszon. Az előző, realitás közelítő becsléssel ekkor már 12 perces előnyre teszünk szert. OK, vegyük hozzá, hogy M7 lejjebb már eseménymentesebb, akkor negyed órával hamarabb is odaérhetünk.

Mit kezdjünk az így ránk szakadt idővel?

Negyed órával? Ne vicceljünk már! Ennyit simán elszüttyögünk egy gumimatraccal, vagy a rég nem látott telekszomszéddal pálinkázva pajtikázva a kerítésnél. 15 perc semmire sem elég, cserébe 160-al haladva lépten nyomon veszélybe sodorjuk magunkat és a többieket is.

Egy biztosítótársaság hasonló célú közlekedésbiztonsági üzenete óriásplakáton az M3-as autópályán

Ugyan, mi történhet?

Ugye még emlékszünk az M3-as autópályán történt BMW X5 – Fiat Punto balesetre, ahol a kisebbik autóban utazó 4 személy életét vesztette? A BMW is kb.160-170 km/órás sebességgel ment az ütközéskor és ennyi elég volt, hogy a ráfutásos baleset tragikus következményekkel járjon.

Aztán ott vannak a szinte semmiből lecsapó nyári viharok, amikor nagymennyiségű víz kerül az útfelületre. Minél nagyobb a sebesség, minél több a víz és minél kisebb gumiabroncsaink profilmélysége annál nagyobb a valószínűsége, hogy bekövetkezik az úgy nevezett aquaplanning, vagyis amikor a gumiabroncsok felülete nem érintkezik az aszfalttal, hanem vízen fut és a jármű gyakorlatilag irányíthatatlanná válik.

Bármilyen egyéb manőver is veszélyessé válhat ekkora sebesség mellett, sőt, sajnos tapasztaltuk, hogy egy bivalyerős autó is ki tud csúszni adott esetben.

A sebesség a pénztárcánkat sem kíméli

A fogyasztás legnagyobb ellenség a légellenállás, amely sajnos négyzetesen növekszik a sebességgel. Gondolná a kedves olvasó, hogy 130 helyett 160-al haladva már 50%-os többletellenállás, így többletfogyasztás adódik? Pedig így van.

Ezért, ha 130-nál az autónk 7 literes fogyasztást produkál, akkor ez 10,5-re ugrik fel 100 kilométerenként. 600 forintos üzemanyagárak mellett ez Siófokig. Így kb. 2.000,- Ft-tal ugrik meg az odaút, és ennyivel a visszaút is. Ez a Balatonon most egy hamburger menü, vagy családi fagyizás ára.

Megéri?

Teszik fel a kérdést az útmenti plakátok. A kérdés költői, mert a válasz egyértelmű: nem. A nyugodt autópályázást mindig a közlekedés ritmusának felvétele jelenti, akkor is ha elmarad a megengedett legnagyobb sebességtől.

Jó nyaralást és jó utat kívánunk minden kedves olvasónknak, további autós tartalmakért pedig kövessék az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....