technológia
Nem az akku a gyenge láncszem
A Renault Group szerint az elektromos járművek akkumulátorai sokkal tovább bírják, mint azt a legtöbben feltételezik. A vállalat a EV Candi szakportálnak nyilatkozva közölte: a jelenlegi generációs akkumulátorok 10 év használat után is megtartják eredeti teljesítményük 90 százalékát – még akkor is, ha rendszeresen gyorstöltőt használnak, vagy vehicle-to-grid (V2G) üzemmódban visszatáplálják az áramot a hálózatba.
A Renault számára a tapasztalat is önmagáért beszél: az első generációs Zoe modellek, amelyek immár 13 évesek, ma is napi használatban vannak. Az újrahasznosítási és javítási arány szintén figyelemre méltó – a cég szerint a visszagyűjtött akkumulátorok 99 százaléka javítható.
A „kopás” nem azt jelenti, hogy meghal az akku
Az elektromos járművek egyik legfontosabb mutatója az ún. State of Health (SoH), ami megmutatja, mekkora az akkumulátor tényleges kapacitása az eredetihez képest. A Renault az új E-Tech modellekre 8 év vagy 160 000 kilométer garanciát ad, és vállalja a cserét, ha a kapacitás 70 % alá esik. Ez messze meghaladja a korábbi iparági standardokat.
Független kutatások is hasonló képet mutatnak: a Zecar elemzése szerint az elektromos járművek átlagosan négy év és 120 000 kilométer után is 93 % feletti akkukapacitással működnek. Egy másik, a Dán Műszaki Egyetem (DTU) által publikált tanulmány szerint az akkumulátor-degradáció üteme leginkább a töltési szokásoktól, a hőmérséklettől és a kémiai cellatípustól függ, nem pedig az autó korától.
Második élet: az autó után is hasznos
A Renault a körforgásos gazdaságban látja az akkumulátorok jövőjét. Azokat az egységeket, amelyek már nem alkalmasak járműhasználatra – vagyis 70 % alatti kapacitással rendelkeznek –, energiatárolóként hasznosítják újra. Ezek a „nyugdíjas” akkumulátorok háztartási vagy ipari rendszerekben kapnak új szerepet, például áramkimaradások idején tartalékforrásként. A Renault emellett saját újrahasznosítási láncot is épít, amelyben a lítiumot, a nikkelt és a kobaltot visszanyerik, és új akkumulátorok gyártásához használják fel.
A nyersanyagválságra is készülnek
Ahogy az elektromos járművek terjednek, a lítium, kobalt és nikkel iránti kereslet 2040-re akár hatszorosára nőhet. A Renault ezért már most európai forrásokat épít be az ellátási láncába, és 2030-ra saját, kontinensen belüli akkumulátorgyártást tervez.
A vállalat kutatásokat folytat olcsóbb és környezetbarátabb alternatívákra is: nátrium- és alumíniumalapú akkumulátorok fejlesztése zajlik, amelyek a jövőben kiválthatják a drágább lítiumcellákat. Ez nemcsak az ellátásbiztonságot növelné, hanem csökkentené a járművek árát is – jelenleg az akkumulátor a teljes autó költségének egyharmadát teszi ki.

A Renault tapasztalatai szerint a mai elektromos autók akkumulátorai nem gyengék – hanem tartós ipari termékek, amelyek egy új energiarendszer alapját képezhetik. (kép: evcandi)
A tudatos használat aranyszabályai
A Renault tapasztalatai, valamint több egyetemi és ipari kutatás szerint az elektromos autók akkumulátorainak élettartama ma már nem tekinthető gyenge pontnak. A technológia fejlődése, a hőmenedzsment-rendszerek és a cellakémia javulása azt eredményezte, hogy a modern akkupakkok évekig stabilan működnek – ha a tulajdonos is odafigyel a használatra. A szakértők szerint a hangsúly a tudatos töltési és üzemeltetési szokásokon van.
1. Ne töltsük mindig 100%-ra
Bár csábító, hogy minden út előtt „tele tankkal” induljunk, a lítiumion-akkumulátorok hosszú távú egészségének ez nem tesz jót. A teljes töltöttség tartósan magas feszültségszintet jelent, ami gyorsítja a cellák kémiai öregedését. A legtöbb gyártó – így a Renault is – 80–90%-os töltöttségi szintet ajánl a mindennapi használathoz, a 100%-ot csak hosszabb utak előtt érdemes elérni.
2. Kerüljük a túl gyakori gyorstöltést
A villámtöltők kétségtelenül kényelmesek, de az extrém áramerősség melegedést és nagyobb belső stresszt okoz az akkumulátor celláiban. Ez nem azonnali károsodáshoz, hanem lassú kapacitásvesztéshez vezet. Ha van időd, inkább használj lassabb, váltóáramú (AC) töltést, különösen otthoni környezetben – ez sokkal kíméletesebb a rendszer számára.
3. Óvjuk a hőmérséklettől
A hőmérséklet az egyik legnagyobb befolyásoló tényező. A tartósan magas hő (pl. 35 °C felett) felgyorsítja az elektrolit bomlását, a nagy hideg pedig csökkenti a cellák hatékonyságát és növeli az ellenállást. Ha tehetjük, árnyékban parkoljunk nyáron, télen pedig ne hagyjuk teljesen lemerülve az autót. A modern Renault-modellekben aktív hőmenedzsment-rendszer védi az akkumulátort, de a környezeti extrémeket így is érdemes kerülni.
+1. Kis odafigyeléssel hosszú élet
A fenti szokások betartásával az akkumulátor akár 15 évig is jó állapotban maradhat – sok esetben tovább, mint maga az autó. Ez nemcsak gazdasági szempontból előny, hanem a fenntarthatóságot is szolgálja, hiszen a hosszabb élettartam kevesebb új akkumulátort és kevesebb nyersanyag-felhasználást jelent.
Forrás:
EV Candi – EV battery life not a concern for Renault, 2025. október 15. – Renault Group – The circular economy of electric vehicle batteries – Zecar – EV battery health myth debunked: new research shows long-lasting performance – Danish Technical University (DTU) – Battery degradation mechanisms and models, 2024 – Renault.com.mt – Battery warranty and E-Tech electric overview
Nyitókép: electrichiunter.com