Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Biztonságban az autópályán | Autoszektor

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Biztonságban az autópályán

2019.07.21.

Sokan nem tudják, hogy kell biztonságosan használni a leállósávot az autópályán, vagy nem foglalkoznak a szabályokkal. Pedig a legfontosabb tudnivalókat az utasoknak is ismerniük kell, hogy elkerüljék a baleseteket. 

A nyári szünet a közös családi utazások, nyaralások időszaka, ilyenkor sokan autóval indulnak pihenni. Ha a Balatonra vagy a horvát tengerpartra utaztok, valószínűleg ti is autópályán közlekedtek. Az autópálya a legbiztonságosabb közútfajta, arányaiban a sztrádákon történik a legkevesebb baleset. Nincsenek éles kanyarok, szintbeli kereszteződések, és előzni sem a szembe jövő sávban kell. Viszont jóval nagyobb sebességgel mennek az autópályán a járművek, a KRESZ szerint a személyutók maximum 130 kilométer/órával haladhatnak. 

A nagy sebesség miatt az autópálya különösen veszélyes

A nagy sebesség azzal jár, hogy sokkal rövidebb idő alatt kell a sofőrnek reagálnia, ha valami váratlan történik az úton, és akár egy kisebb koccanás is súlyos balesettel járhat. Az autópályán utasként is tisztában kell lenni néhány alapvető szabállyal, hogy ne történjen baj. 

Csak vész esetén szabad használni

A legfontosabb, hogy a leállósávban alaesetben tilos haladni, megállni és várakozni. Ez alól csak egy vészhelyzet vagy műszaki hiba jelent kivételt, ilyen esetben meg lehet állni a leállósávban. Vagyis ha enni, pisilni szeretnénk, vagy csak kinyújtóztatnánk a végtagjainkat, eszünkbe ne jusson a leállósávot használni. Inkább keressünk egy pihenőhelyet, ahol mindezt biztonságosan megtehetjük.

Ha műszai hiba miatt kénytelenek vagyunk megállni a leállósávban, ezeket a szabályokat kell betartani: 

  • Az autóval húzódj le teljesen jobbra, az út legszélére. 
  • Kapcsold be a vészvillogót. 
  • Az autót mindenki azonnal hagyja el, akkor is ha hideg van vagy zuhog az eső.
  • Vegyetek fel fényvisszaverő vagy láthatósági mellényt. Az a legjobb, ha minden utasnak jut egy. A mellényeket érdemes olyan helyre tenni az autóban, ahonnan bármikor gyorsan elő lehet venni. 
  • Az utasok menjenek a szalagkorlát mögé, és a mentésig maradjanak ott.
  • Amikor biztonságon megtehető, tedd ki az elakadásjelző háromszöget az autó mögé 150-200 méterre, hogy a többi autós időben észrevegye a veszteglő járművet.  
  • Menj te is a szalagkorlát mögé, és ott várjátok meg a segítséget. 

A leállósávot gyalogosan sem lehet használni. Így ha kifogy az üzemanyag, és a sofőr nem tud átülni egy másik autóba, akkor a legközelebbi benzinkútig a szalagkorlát mögött kell sétálnia. A leállósávban pedig stoppolni is tilos. 

20 perc a túlélési esély

Jó tudni, hogy a leállósávot különleges járművek más szabályok szerint használhatják. A forgalomellenőrző autók, az utat karbantartó és tisztító járművek, valamint a megkülönböztető fényjelzéssel, kék villogóval közlekedő autók megállhatnak és haladhatnak a leállósávban. A lerobbant kocsihoz érkező autómentő vagy szerelőautó is megállhat ott, de munkájuk elvégzése után még ezeknek a járműveknek is a lehető leggyorsabban el kell hagyniuk a leállósávot. 

Csak vész esetén szabad használni a leállósávot

Nem véletlenül ilyen szigorúak a leállósávra vonatkozó szabályok. A magyar autópályakezelő adatai szerint a leállósávban nagyjából 20 perc a túlélési esély. Ha valaki a leállósávon járművével megáll, vagy ott gyalogol, akkor nagy valószínűséggel perceken belül balesetet szenved. A leállósáv elnevezés sem segíti a helyes használatot, mert azt sugallja, hogy ott mindenféle ügyes-bajos dolog miatt meg lehet állni. Ezért az autópályakezelő korábban azt javasolta, a leállósávnak legyen vészsáv az új neve, mert ez egyértelműbben jelzi, hogy kizárólag veszély esetén lehet igénybe venni a forgalmi sávok melletti útterületet.

Dugóban is tilos

Sajnos előfordul, hogy néhány autós különlegesnek érzi magát, és dugó esetén a leállósávban halad vagy előz. Ez amellett, hogy szabálytalan és komoly büntetéssel jár, nagyon balesetveszélyes. Külföldön egyébként már van példa arra, hogy forgalmi torlódás esetén megnyissák az autók előtt a leállósávot, ahol ilyenkor szabályosan lehet haladni. Ezek az időszakok azonban csak pár óráig tartanak, és komoly technológiai feltételek kellenek hozzá. Például az egész szakaszon kamerarendszert kell kiépíteni, hogy ellenőrizni tudják, nincs-e a leállósávban továbbhaladásra képtelen jármű. 

Dugóban is tilos a leállósávon haladni

Magyarországon egyelőre nincs olyan autópálya-szakasz, ahol komoly forgalmi dugó esetén időszakosan megnyitnák a leállósávot. Állítólag vizsgálják a lehetőséget, például a nyári hétvégéken az M7-es autópályán kialakuló torlódások csökkentésére, de döntés még nem született róla. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.10
Kínában júniusban már a harmadik egymást követő hónapban nőttek az autóeladások éves összevetésben....
2020.07.10
Az angol hatóság körözte az Interpol rendszerben - az autóalkatrészt lefoglalták. ..
2020.07.10
- Péntek reggel egy tragikus balesetben életét vesztette Koncz Ferenc, a Fidesz országgyűlési....
2020.07.10
A várakozásoknak megfelelően a szeptember 6-ra kiírt monzai Olasz Nagydíj után is marad a Forma-1-....
2020.07.10
A járvány autóiparra gyakorolt hatásaival kapcsolatban gyakran írtunk az online értékesítésről.....
2020.07.10
- A Tesla "nagyon közel jár" az emberi beavatkozást egyáltalán nem igénylő, önvezető....
2020.07.10
Két személygépkocsi ütközött össze a Markó Csárdánál, teljes útlezárás mellett helyszínelnek a....
2020.07.10
A Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság járőrei az M1-es autópályán intézkedtek egy bolgár....
2020.07.10
Két helyszínen, Portugáliában és Magyarországon, idehaza a TRT műhelyében épülnek majd a Peugeot....
2020.07.10
Sebastian Vettel igent mondana a Red Bullnak, ha a következő Forma-1-es idényre felkínálna neki egy....