Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Bringán, rolleren és gyalog is veszélyes a mobilozás | Autoszektor

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Bringán, rolleren és gyalog is veszélyes a mobilozás

2020.10.25.

A bringások és rolleresek közül minden ötödik szokott menet közben telefonozni, pedig tisztában vannak vele, hogy balesetveszélyes. Vicces videókkal indult egy kampány, hogy a forgalomban ne mobilozzunk. 

A mobiltelefon az egyik legfontosabb eszközzé vált a mindennapokban, már egyáltalán nem csak telefonálunk és SMS-ezünk rajta, hanem internetezünk, a közösségi oldalakon lógunk, videókat nézünk, zenét hallgatunk, és különféle applikációkat használunk a navigációtól kezdve a digitális vízmértékig. Egyre nagyobb rabjai lettünk az okostelefonoknak, és ami még nagyobb baj, hogy sokan közlekedés közben sem bírják ki, hogy ne vegyék elő a mobilt. 

Tudjuk, hogy veszélyes, mégis mobilozunk

Annak ellenére hogy az emberek 85 százaléka maga is úgy gondolja, hogy a forgalomban haladva veszélyes telefonozni, sokan mégis előveszik a mobiljukat. Magyarországon minden második ember használ kerékpárt, rollert vagy más „mikromobilitási” közlekedési eszközt. Közülük minden ötödik szokott telefonozni közlekedés közben, ami a teljes lakosság 10 százaléka – derült ki az Opinio által az Aegon megbízásából készített reprezentatív kutatásból

Inkább álljunk meg a rollerrel, ha valamit meg szeretnénk nézni a mobilon

Gyaloglás közben pedig szinte mindenki nyomogatja az okostelefonját, a legtöbben zenét hallgatnak, csetelnek vagy telefonálnak. A bringával, rollerrel és hasonló eszközzel közlekedőknél a mobilhasználat az esetek kétharmadában telefonon történő beszélgetést jelent. Ám közülük csak minden második ember használ headsetet. Sokan zenét hallgatnak menet közben, de gyakori még a térképalkalmazás használata és a csetelés is. 

További érdekességek

  • A bringások és a rolleresek között minden második emberrel előfordult már, hogy okostelefonozott menet közben. 
  • Harminc százalék fölötti azok aránya, akik rendszeresen vagy néha használják a telefonjukat biciklizés vagy rollerezés közben. 
  • Három kerékpárosból egy gurulás közben is felelőtlenül használja a telefonját: headset nélkül beszél, chatel vagy közösségi oldalakon lóg. 
  • A kerékpárosok és rolleresek 42 százaléka soha nem használja a telefonját, miközben közlekedik. 
  • A gyalogosok háromnegyede elteszi az éppen használt okostelefonját, ha gyalogátkelőhöz ér. 

A felmérés bemutatásával egyidőben az Aegon és az ORFK – Országos Baleset-megelőzési Bizottság figyelemfelhívó kampány indított a menet közbeni mobilozás visszaszorítása érdekében. A jelenség ugyanis nemcsak az autósokra, hanem szinte minden közlekedőre jellemző. Kovács András Péter és Janklovics Péter humoristák szereplésével vicces videók készültek arról, milyen veszélyekkel jár, ha nem a közlekedésre, hanem a mobilunkra figyelünk. 

Nem csak az a fontos, mit mond a KRESZ

Járművezetés közben a mobilozás általában szabálytalan, de minden esetben balesetveszélyes, hiszen elvonja a vezető figyelmét a forgalomról. A KRESZ szerint az autó vezetője menet közben nem használhat kézben tartott telefont, legfeljebb kihangosítóval telefonálhat. Viszont ha kapunk egy piros lámpát, vagy forgalmi okok – például dugó – miatt megállunk, lehet nyomkodni a mobilt. Ez a lehetőség viszont csak az autósokra érvényes, a motorosoknak és a kerékpárosoknak ez tilos! 

Így facebookozni is sokkal jobb és biztonságosabb, mint menet közben

Bonyolultabb a kérdés a rollerek, elektromos rollerek, hoverboardok és hasonló közlekedési eszköz esetében. Ezeket ugyanis nevesítve nem ismeri a KRESZ, így egyes vélemények szerint kerekes sporteszközöknek minősülnek, használójuk pedig gyalogosnak számít. Más értelmezés szerint viszont az elektromos roller segédmotoros kerékpárnak számít. Mindez azért fontos, mert a meghatározás azt is befolyásolja, milyen szabályok vonatkoznak a telefon használatára. 

Mi viszont azt tanácsoljuk, hogy jogszabályoktól és besorolástól függetlenül, mindegyik járművön mellőzzük a mobilozást, mert csak így közlekedhetünk biztonságban. Sőt, ha gyalogolunk, akkor zebrához, úttesthez, kereszteződéshez érve, valamint minden veszélyt hordozó helyzetben tegyük el az okostelefont, nehogy baleset legyen a vége. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.12.03
1920-1930. Tündöklés és bukás. Újabb érdekességgel jelentkezünk, hogyha már a koronavírus először....
2020.12.03
Jia Meng Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára....
2020.12.03
Nem kell elfogadni, hogy évente hatszázan halnak meg Magyarországon közlekedési balesetben - mondta....
2020.12.03
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) külön engedélyének köszönhetően részt vehet a fiatal Forma-1....
2020.12.03
Nem véletlen, hogy a Teslát még csak meg sem említi a Daimler vezérigazgatója, hiszen az európai....
2020.12.03
Egyedülálló hidat építettek indiai szakemberek egy forgalmas főút fölött, hogy segítsenek a....
2020.12.03
A Rail Cargo Hungaria 1,5  milliárd forintot meghaladó értékű beruházással lecseréli vagonjainak....
2020.12.03
Rekordszámú elődás, nemzetközi szinten is értékes kutatási eredmények hangzottak el az autonóm....
2020.12.03
Sipőcz Győző, a Goodyear Hungary Kft. kelet-európai kiskereskedelmi operatív vezetője váltotta a....
2020.12.03
Gyászos a mai nap mérlege közlekedésbiztonsági szempontból. A BM Katasztrófavédelmi....