Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Ilyen lehet a kerékpározás a jövőben | Autoszektor

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Ilyen lehet a kerékpározás a jövőben

2020.11.15.

Világító, napelemes kerékpárút, bringás sztráda, nyolcezer férőhelyes biciklis garázs. Különleges építmények a kerékpárosoknak, amelyek azt is megmutatják, milyen lehet a bringázás jövője.

A kerékpározással szemben az egyik legnagyobb visszatartó erő az autóforgalom nagysága, ezért a bringások legszívesebben a kerékpárutakat és -sávokat használják, és ezért hajlandóak kerülőt is tenni – derült ki nemrégiben a Magyar Kerékpárosklub országos felméréséből, amelyről mi is beszámoltunk. A biciklis infrastruktúra fejlődik, de lassan, pedig ez kulcsfontosságú ahhoz, hogy minél többen üljenek nyeregbe. 

A hagyományos megoldások mellett világszerte kísérleteznek olyan fenntartható, modern, high-tech és akár futurisztikus megoldásokkal, amelyek elősegíthetik a kerékpárosok számának növelését. Ezekből mutatunk néhány érdekes projektet, amelyek egy kicsit talán azt is megmutatják, milyen lehet a kerékpározás jövője.

Napelem a bicikliútban

A világ első napelemeket tartalmazó kerékpárútját Hollandiában adták át 2014-ben, azzal a céllal, hogy áramtermelésre használják az utak adta hatalmas felületet. A 70 méter hosszú, 1,7 méter széles út teljes felülete napelemekből áll, ezeken tekernek a bringások. 

Áramot termel a napelemes kerékpárút (Fotó: Solaroad.nl)

A tapasztalatok kedvezőek, fél év alatt ezen a szakaszon nagyjából egy háztartás éves áramszükségletét termelték meg, bár a technológia nyilván nem tart még ott, hogy gazdaságos legyen. Azóta viszont Hollandiában több helyen építettek hasonló napelemes utakat nemcsak bicikliseknek, hanem autóknak is. 

A napelemes utakkal a világ számos országában kísérleteznek, Dél-Koreában például egy 30 kilométeres szakaszon napelemeket tettek a kerékpárút fölé:

A tetőként is funkcionáló napelemek arra is jók, hogy megvédjék a bringásokat az esőtől és a tűző napsütéstől.

Bringázás a fénylő Van Gogh-festményen

Szintén Hollandiában építettek egy olyan bicikliutat, amely éjszaka világít, ráadásul nem is akárhogy: Van Gogh világhírű Csillagos éj című festményének a motívumai fénylenek a sötétben: 

Van Gogh híres festménye ihlette a világító kerékpárutat (Fotó: Studioroosegaarde.net)

A fényt napelemes LED-ek szolgáltatják, de ebben az esetben a látvány volt az elsődleges. Az Eindhoven közelében lévő helyszín sem véletlen, ugyanis Van Gogh élt ott is.

Világító kerékpárút Esztergomnál

Magyarországnak is van már világító bicikliútja, amelyet októberben adtak az Eurovelo 6 kerékpárút Duna-menti szakaszán Esztergom térségében. 

A kísérleti projektben napfényre feltöltődő szemcséket használtak, így a kezelt felület világít a sötétben. A különleges anyagot több sűrűségben vitték fel a bicikliútra, hogy valós körülmények között tesztelhessék, milyen összetételben a leghatékonyabb. Ha beválik a megoldás, közvilágítás nélküli útszakaszokon, veszélyes közlekedési pontokon is lehet alkalmazni, ami növeli a biztonságot.

Lenyűgöző híd kerékpárosoknak és gyalogosoknak

A kanadai Calgaryban 2012-ben adták át a Béke névre keresztelt hidat, amely kizárólag gyalogosoknak és kerékpárosoknak épült, hogy egyszerűbb legyen a két part közötti közlekedés. 

Naponta hatezren használják a kerékpáros- és gyalogoshidat Calgaryban (Fotó: Calatrava.com)

A Bow folyó fölött átívelő 126 méter hosszú, 8 méter széles hidat naponta mintegy hatezren használják. Hasonló kerékpáros- és gyalogoshidat Budapestre időről időre megálmodnak, de sajnos eddig sosem valósult meg.

Óriásgyűrű az autók felett

Hatalmas ufóra emlékeztető, kör alakú híddal oldották meg a zavartalan és biztonságos kerékpáros közlekedést egy forgalmas útkereszteződésben a hollandiai Eindhovenben. A 72 méter átmérőjű bringás gyűrűnek köszönhetően amíg odalent, az úton az autók haladnak, fent a magasban gond nélkül, folyamatosan tekerhetnek a biciklisek. 

Kerékpársztrádát építenek az ingázóknak

A kerékpáros közlekedés terjedését az is nagyban segíti, ha a bicikliseknek nem ilyen-olyan kerülőutakat jelölnek ki, hanem gyorsan és biztonságosan célba érhetnek. Ennek a szellemében kezdtek bele Németországban egy 100 kilométeres kerékpársztráda építésébe, amelyen zavartalanul haladhatnak a biciklisek.

Csak a bringásoké a németországi kerékpáros sztráda (Fotó: Wikipedia)

A Duisburg és Hamm városa között vezetett gyorsforgalmi bringaútból egyelőre egy 12,5 kilométer használható, de ha elkészül, azzal számolnak, hogy a napi 50 ezer ingázót tudnak autóból kerékpárra ültetni. 

Nyolcezer férőhelyes bicikligarázs

Idén adták át a világ második legnagyobb kerékpártároló garázsát a hollandiai Hágában, az ultramodern komplexum csaknem 8 ezer kerékpárt tud befogadni. (A legnagyobb bringatároló is Hollandiában, Utrechtben található, annak 12 500 kerékpár a kapacitása). 

Csaknem 8 ezer kerékpárt tud elnyelni a hágai óriásgarázs (Fotó: Silo.nl/Mike Bink)

A vasútállomás mellett található óriásgarázsra azért volt szükség, mert sokan vonattal ingáznak, és az állomásig bringával mennek, de az elmúlt években már nem volt elég hely a rengeteg kerékpárnak az utcán. 

Légtisztító útburkolat

A spanyol PVT nevű cég egy olyan speciális beton térkövet fejlesztett ki, amely semlegesíti a levegőben található szennyező anyagokat. Ártalmatlan elemekre bontja például a nitrogén-dioxidot, a szálló port és az illékony szerves vegyületeket. A gyártó szerint az ecoGranic térkő környezetbarát, és a növények fotoszintéziséhez hasonlóan káros összetevők nélkül semlegesíti az egészségre veszélyes anyagokat legalább 25 éven keresztül. Ha egy focipályányi területet beborítanak a speciális burkolattal, az több mint négyezer autó éves károsanyag-kibocsátását ártalmatlanítja. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....