óraállás

Tömegével verik át a magyarokat a használtautó-kereskedők 1. rész

2016.09.29.

Van, aki szerint az eladásra kínált autóknak csak a 10 százaléka „tekert”, más viszont 90 százalékos arányról és sokmilliárdos kárról beszél. Akadnak bizakodásra okot adó jelek, de úgy tűnik: a használtautó-piacon évtizedek óta vívott csatában még mindig a kilométeróra-manipulálók állnak nyerésre -a hatóságokkal szemben.

Így indul egy vétel

És mennyit futott a kocsi? – tért rá a reménybeli vevő a használtautó-vásárlás egyik legkényesebb kérdésére a Fejér megyei város szélén lévő telepen, a kiszemelt kombi mellett álldogálva.

– Amennyit mutat az óra – vágta rá a kereskedő.

– És az biztos?

– Franciaországi importautó ez, kérem, makulátlan múlttal, mi csak ilyen autókat hozunk be, nem futott ez többet. Egy márkaszervizben is ugyanezt mondanák.

Hát, nem ugyanazt mondták.

A reménybeli vásárló nem sajnálta az idejét és 15 ezer forintját arra, hogy átvizsgáltassa a kocsit. A szakértő összekapcsolta számítógépét a kocsi komputerével, majd megállapította: – Egy tízest visszapörgették!

Noha fény derült a csalásra, azaz a kocsi tízezer kilométerrel többet futott, mint amennyit az órája mutatott, a kereskedőnek szeme sem rebbent: – Nem tudtam róla. – A szerelő szerint egy hete tekerték vissza, akkor már maguk hirdették az autót. A kereskedő csak vállat vont: – Úgysem talál olyan autót a piacon, amelyik nincs megtekerve!

Annyiban igaza volt: a trükk korántsem egyedi, ma is virágzik a kilométeróra-pörgetés a használtautó-piacon, ahol havonta 40-50 ezer kocsi cserél gazdát. A képlet a régi: a kilométeróra manipulálásával kelendőbbé tehető az autó, és az ára is növelhető. Miközben a csaló nyer, az átvert vevő többszörösen ráfizet. Egyfelől azért, mert a megvett autóért a valós értéknél többet fizet. És többek között azért is: ha a tekert óra miatt elmulaszt egy nagy szervizt, mert azt hiszi, hogy még nincs itt az ideje, az sok százezres kiadást okozó motorhibához vezethet.

Néhány perces babrálás

Az óra manipulálása megfelelő technikával csak néhány percig tartó és pár tízezer forintba kerülő – persze: illegális – művelet. Ha a hacker nem kellően­ felkészült, a számítógépből kiolvasható a manipuláció, de az esetek többségében nincs utólag nyoma a beavatkozásnak. Legfeljebb az autó állapotából és a szervizmúlt ismeretéből lehet következtetni az átverésre. A külföldről importált használt autók esetében azonban – becslések szerint csak az idén 160 ezer kocsit hoznak be – a futásteljesítmény még nehezebben kontrollálható. Ennek nehézségei­ről sokat elárul: megpróbáltuk ellenőrizni a lapunk munkatársa előtt lebukott manipulált autót abban a franciaországi szervizben, ahol a szervizkönyve szerint utoljára átvizsgálták. Noha a sokadik telefonhívásunkra megígérték, hogy az alvázszám alapján utánanéznek a kért adatnak, végül ezt nem tették meg, és az e-mailre sem válaszoltak.

Nőtt az átlagkor és a futásteljesítmény

Azt, hogy a hazai használtautó-piacon kínált autók hány százalékának manipulálhatták az óráját, lehetetlen megmondani, de vannak jelzésértékű tendenciák, számok. Az ország legnagyobb, jelenleg 113 ezer használt kocsit kínáló hirdetési portálja, a Hasznaltauto.hu két éve készített elemzést a feladott szövegek alapján. Azt állapították meg, hogy az eladásra kínált hároméves járművek átlagosan 100 ezer kilométert futottak.

Ahogy nőtt az autók átlagéletkora, arányosan úgy lassult a futásteljesítmény növekedése. Míg az első három évben 100 ezret futottak a vizsgált kocsik, addig a következő ötben már összesen csak 50 ezret. Érdekes az is: a vásárlóknál lélektani határnak számít a 100 ezer kilométer körüli futásteljesítmény, és érdekes módon épp ebben a szegmensben, a 95-99 ezer kilométert futott kocsik között volt a legnagyobb a kínálat.

A statisztikákat ráadásul már azután készítették, hogy 2013 júliusában életbe lépett a büntető törvénykönyvnek az a rendelkezése, amely egy évig terjedő szabadságvesztéssel bünteti az óratekerést. A kaotikus helyzetről sokat elárul az is, hogy a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület – bár pontos felmérésre nem hivatkozott – arról számolt be: „az importált használt gépjárművek 90 százaléka és a belföldi kereskedelemben értékesítésre kerülő példányok mintegy 50 százaléka manipulált kilométerórákkal rendelkezik.” Ezt – mondván, nincs reprezentatív kutatás – visszautasította a félszáz legálisan működő használtautó-kereskedőt tömörítő Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete, amelynek „belső felmérése” szerint csak tízszázalékosra tehető az arány.

Bevallott és tényleges szám

Bár igazán látványos eredmények nincsenek, legalább valami már megmozdult a piacon. Igaz, a biztató jelek is csak arról árulkodnak, mekkora káosz volt eddig. Fodor Lászlótól, a Hasznaltauto.hu szakértőjétől tudtuk meg: azóta, hogy 2015 júniusában portáljukon kötelező lett a hirdetésekben megadni a kilométeróra-állást, megugrott a „bevallott” futásteljesítmények átlaga – miközben a kocsik átlagéletkora nem változott.

Míg korábban a hirdetett kocsik átlaga 128 ezer kilométer volt, mára 178 ezerre ugrott ez az érték. Érdekes az is: míg tavaly az első negyedévben a 3-5 éves kocsikat átlagosan 82 ezer kilométerrel, addig idén ugyanebben az időszakban 117 ezerrel hirdették. És továbbra is jellemző, hogy az óraállásokat a lélektani határok alatt igyekeznek feltüntetni az eladók: 95-100 ezer kilométerrel például 19 százalékkal több autót kínálnak, mint a 100-105 ezres intervallumban.

A piac estleges tisztulásához a hozzáértők szerint egyelőre csak közvetve lehet köze a Btk. változásának: bár a büntetés elrettentő hatása érvényesülhet, biztosan tudható, hogy a szigorítás utáni egy évben – bizonyíték híján – senkit sem ítéltek el óratekerés miatt.

Folytatjuk

Boros Jenő-Boda András

Megjelent a Népszabadságban

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.08
A győri HUMDA Lab végzett az első helyen az újoncok között Abu Dhabiban. ..
2024.05.08
Meghökkentő gerillamarketinggel vezeti be Hollandiában az LBX városi crossovert a Lexus. A kampány....
2024.05.08
A járvány idején jelentősen csökkent az autólopások száma. 2023-ban azonban a rendőrség jelentős....
2024.05.08
A 64-es főúton, Balatonbozsok belterületén egy kamion balesetezett. A 36-os km-nél a rendőrök....
2024.05.08
- A kormány elfogadta a kereskedők javaslatát, és úgy döntött, hogy az üzemanyag árának....
2024.05.08
Mérnökből érezhetően többet, szoftverfejlesztőből kevesebbet kerestek a tavaszi egyetemi....
2024.05.08
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában nagyobb tudással kerül forgalomba a Toyota Crown....
2024.05.08
- A Nemzetgazdasági Minisztériumban egyeztetett a győri Széchenyi István Egyetem, a kínai....
2024.05.08
- Több mint 27 millió forintos kárt okozott egy rongáló a MÁV-START jegykiadó automatáiban -....
2024.05.08
Egy kicsi, takarékos, praktikus és megbízható kisautót kerestünk, amikor eldöntöttük, hogy idén is....