Tótka Sándor

Tótka Sándor: Imádok mindenből versenyt csinálni

2021.08.05.

Tótka Sándorral 2018-ban készítettünk interjút az autószektor.hu számára. Akkor még úgy írtunk róla, hogy ő a magyar kajaksport egyik legígéretesebb tehetsége, aki egy ideje már a saját nevével felmatricázott autót vezette. Már 17 évesen a felnőttek között versenyzett. A most 27 éves, kétszeres világ- és háromszoros Európa-bajnok valamint ifjúsági olimpiai bajnok magyar kajakozóa riói olimpián 200 méteren párosban negyedik lett. Tokióban viszont teljesült legnagyobb álma: fantasztikus versenyzéssel aranyérmet szerzett, és felállhatott a dobogó legfelső fokára. Dinamikus egyéniség, igazi versenyző alkat, aki szponzorai szerint megtestesíti mindazt, amit az új generációs Toyoták képviselnek. Olimpiai bajnoki címe apropóján visszaidézzük a három éve készült interjú néhány részletét. 

- Mennyire része a magán- és versenyzői életednek a kocsi?

- El sem tudnám képzelni az életem nélküle. Talán az emberek bele sem gondolnak, hogy én ezzel a kocsival szállítom a hajómat a versenyekre.  Részben benne élem az életem.

Ezt hogy kell érteni?

- Ahová csak lehet, autóval megyek. Még a 150 méterre lévő boltba is.  Na jó, oda nem. Viszont a versenyekre mindig.  Sok helyszínen ugyanis nincs öltözőnk, szobánk. Ilyenkor a kocsiból öltözködöm. A csomagtartóban van a bekészített bőröndöm.  Átöltözöm, lemegyek a vízre, végigmegyek a pályán, vissza az autóhoz, visszaöltözöm és irány haza.

- Meghökkentő a kontraszt a versenykörülmények és az autó luxusa között.

- Nekem is szoknom kellett. Gyors volt a váltás. Gyomaendrődön ahhoz szoktam, hogy kerékpárral járok az edzésekre. Ehhez képest, amikor felköltöztem Budapestre, a Reálszisztémától kaptam egy Toyota Yarist.

- Mik az első autós élményeid?

- Már kiskoromban odavoltam a vezetésért. Beültem apukám ölébe, és én "kormányoztam". Ennek megfelelően aránylag hamar, 17 éves koromban lett jogsim.

- Mi volt a családi kocsi?

- Édesapám egy ideje már BMW-s. Persze ő is kis Polskival kezdte. Ezt követte egy Volkswagen Vento, majd a BMW. Őt az nagyon elvarázsolta, az élete márkája. Igaz - talán az én hatásomra - de az utóbbi időben már ő is mondogatja, hogy szeretne környezettudatosabb autót. Úgyhogy erősen gondolkodik egy hibriden.

- Mi volt előbb, a kajakozás vagy az autózás.

- A kajakozás, persze. A szüleim nagyon szerették volna, hogy sportoljak. Tornáztam, fociztam, sőt, még társastáncra is jártam. Aztán egy napon az egyik osztálytársam elhívott a Körösre, amelynek egyik holtágában zajlottak az egyesületi kajakedzések. Lementem és rögtön megtetszett. Gyorsan jöttek az eredmények, az edzőpályán pedig olyan erős barátságok is születtek, amelyek máig kitartanak.

Mikor jöttek az első sikerek?

- Aránylag korán, másfél-két év múlva már érmeket szereztem a területi versenyeken, 3 év múlva, 2007-ben pedig már országos bajnokságot tudtam nyerni. Azóta a karrierem szerencsére egyenletesen halad felfelé, nincsenek benne törések. Még gyomaendrődi voltam, amikor 2010-ben, a nyári ifjúsági olimpiai játékokon aranyérmes lettem. Rá egy évre, az ifjúsági világbajnokságon párosban szereztünk aranyérmet 200 méteren. Moszkvában 2014-ben a 4x200-as váltóval világbajnokságot nyertünk. 2015-ben felköltöztem Budapestre. Ebben az évben a 200 méteres párost is sikerült megnyerni. A 2016-os olimpián 200 méteren párosban negyedikek lettünk, aminek iszonyatosan örültünk, hisz eredetileg úgy volt, hogy ki sem jutunk Rióba. Ezt követően azonban a 200 párost kivették az olimpiai számok közül, márpedig versenyzőként az olimpiai számok jelentik a legtöbbet. 

- Az egész ország meggyőződhetett róla, milyen versenyzői alkat vagy. És milyen a stílusod a volán mögött?

- A hajóban, verseny közben érzem otthon magam. És most nem csak a kajakozásra gondolok. Az életben is kihívások hozzák ki belőlem a csúcsteljesítményt. Imádok mindenből versenyt csinálni. Ha valaki azt mondja, mérjük össze magunkat, felpezsdül a vérem. Néha közlekedési szituációkban is oda-odalépek a gázpedálra. Nem kell vad dolgokra gondolni, de olykor a volán mögött is kibújik belőlem a versenyző. A minap épp azon gondolkodtam, az életben nekem vajon mi a hivatásom. Arra jutottam, hogy a versenyzés. Persze, nem autóval! Úgy képzelem el a kajakversenyzői pályafutásom utáni életemet is, hogy legyen mindig valamilyen versenyszituáció, mert ebben érzem otthon magam.

- A korai sikereid után a Toyota viszonylag hamar felkarolt. Számítottál rá?

- Ebben - az kölcsönös érdekeken túl- a személyes barátság is szerepet játszott. Kárai Péter, a Reálszisztéma Csoport befektetési igazgatója már akkor felfigyelt rám, amikor 2011-ben a szegedi világbajnokságon 4x200-as váltóban indultam: 17 évesen én voltam a legfiatalabb csapattag. 2013-ban már olimpiai számban versenyeztem, ami ilyen fiatalon nagyon ritka dolog. Régebben ő is kajakozott. Később elmesélte, hogy az fogta meg, milyen profiként mozogtam a felnőttek között. Először 2013-ban hozott el ide, a Toyotához.

- Miből áll az együttműködésetek?

- Péter rengeteget segített nekem, jóval inkább mentorom, mint menedzserem.  Ő javasolt nekem egyesületet, edzőt, letárgyalta a szerződésemet. A feltétele az volt, hogy a sportolás mellett tanuljak, legyen meg két diplomám és két nyelvvizsgám, mielőtt befejezem a sportpályafutásomat. Most főiskolára járok, marketingre szakosodtam. Az ő hatására vált tudatossá a felkészülésem, amelynek részévé váltak a teljesítménydiagnosztikai mérések.  Segített szponzorok szerzésében.  Egyenes út vezetett a Toyotához.  De a legtöbbet abban tudott segíteni, hogy a fontos döntéseim pozitívak és jók legyenek.

- Említetted, hogy tinédzserként főleg kerékpárral jártál Gyomaendrődön. A biciklizésről itt Pesten már végleg lemondtál?

-  Odahaza, amikor csak kerékpárom volt, nagyon szerettem volna autózni. Most pedig, hogy van autóm, egy-egy dugóba beragadva többször megfordult már a fejemben, hogy nem lenne-e egyszerűbb biciklivel. De Pesten kerékpározni nem leányálom. Látom a forgalomban, hogy az autósok hányszor hagyják figyelmen kívül a kerékpárosokat, veszélyeztetve őket. Egy csapattársamat is így ütötték el. Úgyhogy lemondtam a pesti kerékpározásról. Autóban ülve nagy ívben kerülöm a bicikliseket.

- Fiatalabb korodban volt kedvenc márkád vagy olyan típus, amire nagyon vágytál?

- Ahogy minden gyerek, én is úgy gondoltam: amilyet apa hajt, olyat szeretnék én is. Apának BMW-je volt, nekem is az legyen. De mióta Toyotáim vannak, rájöttem, hogy jól jártam. Egy titkos vágyam azért van. Nagyon szerettem a Halálos iramban filmeket. Az első részben Briannek Toyota Suprája volt, ami eszméletlenül tetszett.

Nem csodálkozom, hogy versenyzőként odavagy a sportautókért.

-  Nagyon vonzanak. Például a Toyota GT86 Fantasztikus.

Egy autóban mi a fontos a számodra? A forma? A szín? A meghajtás?

- Elsősorban a kényelmi berendezések, szolgáltatások. Imádom, hogy amikor nagyobb távolságra megyek, szinte csak fogom a kormányt, mást alig kell tennem, az autó reagál helyettem. A harmadik fontos dolog számomra a hibrid: egy Földünk van, tennünk kell azért, hogy megóvjuk.

Mennyire tanulsz meg egy új autót?

- Amikor megkapom az új autót, akkor egy-két napig lassan megyek, tanulóvezetői érzésem van.

Szeretsz vezetni? Mennyire kapcsol ki az autózás?

- Az arany középúton járok. Nekem az ideális távolság a Budapest-Szeged.  Nem vagyok az a típus, aki 8-10 órát képes gond nélkül levezetni. A legnagyobb távolság, amit a volán mögött megtettem az volt, amikor Salzburgba mentem ki a Red Bull tesztjeire. Nekem ez az öt óra pont a határ. Utána már nem esik jól.

- Milyen szembeötlő különbséget látsz a magyar és a külföldi autós közlekedési szokások között?

- Egy biztosan van. Ausztriai ismerősöm mondta, hogy az osztrákoknál egy pohár sör után még lehet vezetni. Ez tetszik. Persze más a közlekedési kultúra. Nálunk nyilván azért van zéró tolerancia, mert idehaza a többség nem tud mértéket tartani. Nyugodt természetű ember vagyok. A vezetésben is követem édesapám példáját. Régebben a dugókat nagyon nehezen viseltem itt Pesten, de most már azt is kezelem: hamarabb elindulok inkább, és akkor nincsen baj. Ha mégis belekerülök, hallgatok valami jó zenét, és elvagyok.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....