autósport

Új legenda: íme a BMW M8 GTE versenyautó

2017.09.16.

A BMW Motorsport a 2017-es Frankfurti Nemzetközi Autószalonon rántotta le a leplet a zárt aszfaltcsíkokra tervezett legújabb versenyautójáról, amely jövőre az ikonikus Le Mans-i 24-órás megmérettetésen is rajthoz áll. A BMW M8 GTE a bajor prémiumgyártó legkifinomultabb, egyszersmind legkeményebb olyan versenyautója, amely a nemzetközi GT versenysorozatok meghódítására született.

A BMW M8 GTE versenyautó 2017. július 1-jén látott napvilágot a BMW Group dingolfingi gyárában, ahol a 2018-ban érkező új BMW 8-as Coupé is készül majd. A vérpezsdítő menetdinamika és a fejedelmi luxus egységének felélesztésével párhuzamosan a BMW M GmbH új zászlóshajójának fejlesztési munkálatai is gőzerővel zajlanak, a 67. Frankfurti Nemzetközi Autószalonon leleplezett BMW M8 GTE versenyautó pedig eme sorozatgyártásban kínált vezetési élmény és a zárt aszfaltcsíkokra edzett technológia közötti rendkívül közeli rokonság hírnöke.



A bajor prémiumgyártó új versenypályás legendája a forradalmi BMW 8-as Coupé és a BMW M8 világpremierje előtt számos nemzetközi GT versenysorozatban rajthoz áll majd, így többek között a hosszú távú futamokat kínáló FIA World Endurance Championship következő szezonjában, az észak-amerikai IMSA WeatherTech SportsCar Championship futamain és az ikonikus Le Mans-i 24-órás megmérettetésen is, hogy az élesben megszerzett versenytapasztalatokat a mérnökök a sorozatgyártás előtt álló mindkét csúcsmodellben átfogóan alkalmazhassák.

- A BMW M8 GTE a nemzetközi GT versenysorozatokban indított új zászlóshajónk, amely minden területen felveszi a versenyt az ellenfelekkel – mondta Jens Marquardt, a BMW Motorsport igazgatója.



- A leplezetlen versenyautó frankfurti premierje számunkra egy újabb fontos lépés az első éles megmérettetés felé vezető úton, amely terveink szerint 2018 januárjában, a Daytona-i 24-órás versenyen teljesedik majd ki. Az FIA World Endurance Championship és az észak-amerikai IMSA WeatherTech SportsCar Championship futamai kiváló versenykörnyezetet adnak új csúcsmodellünknek, amellyel a bajor prémiumgyártó járműfejlesztési csúcstechnológiáját küldjük versenybe és egyúttal a Le Mans-i 24-órás megmérettetésbe is visszatérünk. A BMW M8 GTE fejlesztési munkálataival a tervek szerint haladunk és már nagyon várjuk, hogy végre élesben láthassuk a technológiát az élbolyban” – zárta gondolatait a BMW Motorsport igazgatója.



A hatékonyság új szintje

A BMW M8 GTE versenyautó meghajtásáról egy BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó V8-as benzinmotor gondoskodik, amelynek hengerűrtartalmát a nemzetközi GT versenysorozatok szabályrendszere értelmében 4.0 literre csökkentették, az egyes futamok eltérő előírásaihoz igazítható, névleges maximális teljesítményt pedig több mint 500 lóerőre húzták fel. A motorblokk és a hengerfejek teljes mértékben megegyeznek a sorozatgyártásba fejlesztett erőforrás alkatrészeivel, a könnyűfém ötvözetből előállított elemek a BMW Group landshuti gyárában készülnek. A versenyautót tervező mérnökök a fejlesztési fázisban mindvégig a lehető legmagasabb szintű hatékonyság és a maximális tartósság elsődleges szempontjait tartották szem előtt, a hamarosan sorozatgyártásba kerülő, erőteljes motor így tökéletes műszaki alapokon nyugszik. A BMW M8 GTE versenyautóban egy hatsebességes, motorsport-specifikus szekvenciális váltó továbbítja a kerekek felé az erőforrásból érkező teljesítményt, illetve forgatónyomatékot.



Minden korábbinál átfogóbb tervezőmérnöki szabadság

A „virtuális járműtervezés és -fejlesztés” a BMW M8 GTE versenyautó fejlesztési fázisában mindvégig központi szerepet játszott. A kipörgésgátló rendszert például a mesterséges intelligencia segítségével tökéletesítették a mérnökök. Sőt mi több, a karosszéria topológiai optimalizálásának háromdimenziós nyomtatási lehetőséggel kiegészített folyamata megannyi innovatív, kreatív megoldás feltárásával a versenyautó vonalvezetésének és aerodinamikájának megtervezésekor is minden korábbinál átfogóbb tervezőmérnöki szabadságot biztosított. A rendkívül gyors eljárás részeként a mesterséges intelligencia lehetővé tette, hogy a „virtuális járműtervezés és –fejlesztés” során kidolgozott elméleti alkatrészek 24 órán belül elkészüljenek és a mérnökök valós szimuláció keretében tesztelhessék őket.



Az élsport és a tömegtermelés kapcsolata

A BMW M8 GTE versenyautó fejlesztési munkálataiban a motorsport-szereplés és a tömegtermelés szempontjait előtérbe helyező tervezőmérnökök vállvetve dolgoztak együtt, hiszen a zárt aszfaltcsíkokra edzett technológia számos ponton egyezik a 2018-ban sorozatgyártásba kerülő innovációkkal. A könnyűszerkezetes járműépítés alapelveit így nem csupán az új BMW 8-as Coupé és a BMW M8, de a BMW M8 GTE versenyautó esetében is maradéktalanul kiaknázták a készítők. A szénszál-erősítésű műanyag széleskörű felhasználása jelentős súlycsökkenést eredményezett, a 4 980 milliméter hosszú és 2 046 milliméter széles versenyautó saját tömege mindössze 1 220 kilogramm. A BMW M8 GTE, a BMW M8 és az új BMW 8-as Coupé közötti közeli rokonság a karosszéria számos elemén is visszaköszön, amely leginkább a tökéletesen egyező tetővonalban, valamint az első és a hátsó fényszórók kialakításában érhető tetten.



Csúcsteljesítmény a légellenállás csökkentésében

Egy vadonatúj versenyautó tökéletes aerodinamikájának kialakítása legalább annyira időigényes, mint amennyire elengedhetetlen feladat. A bajor prémiumgyártó tervezőmérnökei számára ezért mindennél fontosabb volt, hogy a lehető legalacsonyabb légellenállás elérése érdekében már a legelső fejlesztési fázistól a maximális hatékonyságra törekedjenek. Az áramlástechnikai folyamatok szimulációja (CFD – Computational Fluid Dynamics) terén elérhetővé vált új algoritmusoknak köszönhetően a tervezőmérnökök már a versenyautó valós, szélcsatornás tesztelése előtt jelentős mértékben finomított digitális szimulációkat futtathattak le.

A BMW Motorsport ráadásul a vállalatcsoport egyedülálló szélcsatorna-rendszerében, a világ egyik legfejlettebb jármű-áramlástechnikai laboratóriumának számító BMW Group Aero Lab tökéletes körülményei között finomhangolhatta a BMW M8 GTE versenyautó aerodinamikáját, a tömegtermelés során felhalmozott szaktudás módszeres alkalmazásával párhuzamosan. Az átfogó szélcsatornás tesztelés az innovatív, aerodinamikailag optimalizált BMW Aero keréktárcsákra is kiterjedt, amelyek a 67. Frankfurti Nemzetközi Autószalon színpadára kigurított versenyautó alatt egyelőre koncepcióként láthatók.

A legkorszerűbb háromdimenziós kontroll-technológia



A motorsport-szereplés és a tömegtermelés szempontjait előtérbe helyező tervezőmérnökök közötti szoros együttműködés egy másik fontos területre is kiterjedt: a BMW M8 GTE versenyautó karosszériájának ellenőrzésekor a tervezőmérnökök ugyanazt a háromdimenziós kontroll-technológiát alkalmazták, mint a 2017/2018-as versenyszezonban debütált BMW M4 DTM versenyautó esetében is. A BMW legkorszerűbb, tömegtermelésben használt technológiája a versenyautók összeszerelése után is tökéletes minőségellenőrzési rendszert garantál, hiszen egy olyan összetett modell esetében, mint a teljes mértékben kézzel készített BMW M8 GTE versenyautó, rendkívül fontos, hogy a karosszériaelemek mérnöki pontossággal illeszkedjenek egymáshoz.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Értékes bajnoki pontokat veszített Losonczy Levente az elmúlt hétvégén a túraautós TCR Europe....
2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..
2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....