törésteszt

Új teszt a gyilkos SUV-ok ellen

2020.02.07.

15 éves a meglévő oldalsó törésteszt Amerikában. A SUV-ok pedig jobban összetörik a kisebbeket oldalról, mint ahogyan azt az akadály teszi. Ideje volt változtatni.

Az amerikai Insurance Institute for Highway Safety új oldalsó törésteszt bevezetésére készül. Ugye emlékezzünk, a 2013-ban kigondolt és 2014 környékén bevezetett kis átfedéses frontális ütköztetés alaposan megkeverte a lapokat a piacon, prémium márkák elpusztíthatatlannak gondolt modelljei véreztek el. Aztán már az utasoldalon is végzik ezt a tesztet, szintén sokakat meglepve, akik csak a vezető oldalt erősítették meg az extrém igénybevételhez.

Manapság egyre több a szabadidő-autó. Valamilyen szempontból érthető ennek a szegmensnek a vásárlója is, hiszen az üléspozíció révén kényelmesebben el lehet férni rövidebb tengelytávval, a csomagtartó is jó praktikus, gyerekekkel egyszerűbb a ki- és beszállás, elférnek a gyerekülések is. Viszont 1,6-szer halálosabb a gyalogosokra nézve egy ilyen SUV a városban. Sőt, mint kiderült, a valós teszteken is nagyobb veszélyt jelentenek a sima személyautókra.

A biztonsági szervezet olyan új oldalsó akadályon dolgozik, amely jobban hasonlít a modern SUV-ok orrkiképzésére, emellett tömege is nagyobb. Sajnos a meglévő teszten előbb billen arrébb egy-egy autó, mint hogy még tovább gyűrődne. Ha azonban egy szabadidő-autó csapódik be oldalról, nem billen meg kezdetben, s jelentősen jobban megrogy az oldala, ahogyan ezt az alábbi ábra is szemlélteti.

Tíz év viszonylatában meg tudták állapítni, hogy 70%-kal kisebb a komoly sérülés esélye egy jó minősítésű modellben egy gyenge besorolásúhoz képest, illetve, a B-oszlop benyomódása centiméterenként 3%-kal növeli a halálos sérülések valószínűségét.

Jelenleg egy új akadályon dolgoznak, amit szintén oldalról ütköztetnek az autóknak. Ennek sebessége ugyan csak 10 km/órával több, 60 km/óra, viszont megnövelt tömege 1900 kg felett van, így 42%-kal nagyobb a mozgási energia, és összesen 82%-kal a teljes becsapódási energia.

Ez sok gyártó modelljét meg fogja viselni a jelenlegi felépítés mellett, ugyanakkor ne feledkezzünk el pl. a Volvóról, aki évek óta töri-zúzza házon belül a modelljeit, és már a 2000-es évek óta végez valós, volvós SUV-kabrió oldalsó töréstesztet is.

Millió szempont. Erő, nyomaték, szerkezeti stabilitás, átlagolás, valószínűség és sérülési besorolások. Ez még mindig csak iránymutatás. A test a leggyengébb láncszem. És mivel az ördög sohasem alszik, egyénfüggő módon a legbiztonságosabb autóban is meghalhatunk – egyszerűen az átlag bőven, de a mi testünk pont nem bírta ki az adott erőhatásokat.

Kétfázisú acél, üvegszálas kompozit, hatékony légzsák: és még mindig az emberi test a leggyengébb.

Fotók: iihs

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....