közlekedésbiztonság

Valós sebességkorlátozási adatok az autókban

2022.01.24.

Az új Európai Uniós jogszabály javítani fogja a sebességkorlátozásra vonatkozó digitális információk elérhetőségét.

 

Az Európai Bizottság az intelligens közlekedési rendszerekre (ITS) vonatkozó uniós szintű jogszabálymódosítási javaslatában írja elő, hogy az uniós tagállamoknak a jövőben adatokat kell szolgáltatniuk a sebességkorlátozásokról. Az adatokat a tervek szerint elérhetővé teszik a járműbe épített biztonsági rendszerek, például az intelligens sebesség-asszisztens (ISA – Intelligent Speed Assistance) számára, ezzel segítve a pontosabb tájékoztatást, illetve a közúti közlekedésbiztonság színvonalának növelését. Első lépésben 2025 decemberéig tervezik elérhetővé tenni a sebességkorlátozási adatokat a Transzeurópai Közlekedési Hálózatra (TEN-T), illetve más, kiemelt autópálya és elsőrendű főútvonali szakaszokra. Második lépésben az Európai Unió teljes közúthálózatát szeretnék lefedni legkésőbb 2028 decemberéig. A szabályozással kapcsolatban mindenekelőtt meg kell állapodni az uniós tagállamokkal és az Európai Parlamenttel egyaránt.

Az ITS szabályozási környezet tervezett frissítése azt is megköveteli a tagállamoktól, hogy a TEN-T hálózathoz más adatokat is rendelkezésre bocsátsanak, beleértve az észlelt közúti közlekedésbiztonsági eseményekre vonatkozó adatokat, mint például az ideiglenes csúszós utak, a menetiránnyal szemben haladó járművezetők, a kivételes időjárási viszonyok és baleseti helyszínek. A jogszabály hatályba lépéséig a tagállamoknak ITS-szolgáltatást is kell nyújtaniuk a közúti biztonsággal összefüggő forgalmi információkról, amelyeket továbbítani lehet a technológiával felszerelt gépjárműveknek. Az Európai Bizottság egyértelműen deklarálta, hogy a közúti közlekedésbiztonság javítása érdekében kötelezővé kell tenni mind a közúti biztonsági adatok, mind a szolgáltatások nyújtását.

Könnyebben elérhetőbbé válnak, és pontosabb lesz az adatszolgáltatás a sebességkorlátozásokról is (kép: ETSC)

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC - European Transport Safety Council) üdvözli a javasolt változtatásokat, különösen a sebességhatárokra vonatkozó adatszolgáltatás követelményét. A megfelelő és valós idejű sebességkorlátozási információ ugyanis kulcsfontosságú az olyan járműbiztonsági rendszerek számára, mint az Intelligens Sebesség Asszisztens (ISA). A fejlett sebességasszisztens rendszerek a valós idejű kameraképek és szenzorokból nyert információn túl térképi adatok segítségével határozzák meg az érvényes sebességkorlátozást azon az úton, amelyen a jármű halad.

A térképek készítői és üzemeltetői megbízható adatforrásokhoz jutnak azáltal, hogy megkövetelik a tagállamoktól a teljes úthálózatukra vonatkozó sebességkorlátozási adatok elérhetővé tételét, így javítva a sebességkorlátozási adataik pontosságát. Fontos, hogy az intelligens sebességasszisztens rendszerek megfelelően segítsék a járművezetőket a vonatkozó sebességkorlátozás betartásában, éppen ezért ki kell szűrni vagy minimálisra kell csökkenteni a megjelenítendő téves információkat. Az intelligens sebességasszisztens rendszereket ma még kikapcsolhatja a vezető, de ha kellően pontossá válnak a térképek, és sikerül szigorítani a szabályozáson, akkor ezek működése kötelező érvénnyel kiterjeszthető az utazás teljes időtartamára. Az ETSC és más szakmai szervezetek legalábbis ezt szeretnék.

Az ETSC régóta támogatja a TN-ITS-t, ami egy olyan platformot és egyben műszaki szabványt jelent, amely megkönnyíti és elősegíti a statikus közúti adatok, köztük a sebességkorlátozások változásainak adat- és információcseréjét a nemzeti útügyi hatóságok és az adatfelhasználók, például a térképkészítők között. Az EU által finanszírozott „TN-ITS GO” projekt 2021 év végén zárult. A projekt eredményeként Cipruson, Görögországban, Magyarországon, Hollandiában, Szlovéniában, Spanyolországban, valamint Portugáliában telepítették a TN-ITS kísérleti szolgáltatásokat. A meglévő szolgáltatások Flandriában, Finnországban, Franciaországban, Írországban, Svédországban és az Egyesült Királyságban bővültek. A projektben itthon a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vett részt.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

forrás és kép: ETSC

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....
2024.04.24
- Áprilisban tíznapos amerikai egyesült államokbeli szakmai úton vettek részt a magyar....
2024.04.24
Értékes bajnoki pontokat veszített Losonczy Levente az elmúlt hétvégén a túraautós TCR Europe....
2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..
2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....