utánpótlás

Változnia kell a vezetési kultúrának, hogy újra motorozható legyen a visegrádi látványút!

2023.07.31.

Még a csapból is az folyt az utóbbi időben, hogy mekkora felháborodást keltett a motorosok körében az egyik kedvenc útvonaluk lezárása. A nagy "ellentámadás" elmaradt. Azt érzem, hogy senki nem tudott egy visszavágás élére állni, és összefogni az ezer helyről érkező reakciókat. Pár hét pufogás, aztán megy minden a megszokott kerékvágásban. Ja, nem. Mert előtte is, és utána is voltak már motoros balesetek, illetve a probléma oka továbbra sem szűnt meg ezzel a korlátozással. De könnyen jöhetnek még hozzá becsatlakozók.

Balesetmegelőzéssel kapcsolatos témában írtam pár hete egy cikket, amihez érkezett egy olvasói reakció. Olvasómnak, és magamnak is megígértem akkor, hogy kifejtjük majd a motoros balesetek miértjét. Azóta egyébként már egy podcast adást is szenteltem ennek a témának, ahol köntörfalazás mentes, tűpontos válaszokat kaptam vendégemtől minden ide vonatkozó kérdésemre. Illetve azt is próbáltuk megjósolni, hogy várható e pozitív változás. Ha érdekelni a beszélgetés, itt meghallgathatja. Az pedig, hogy mi állhat a sok baleset, közlekedési kihágás hátterében, most, az alábbi pontokban szedném össze:

Visegrád - Tiltakoztak, de eredmény nélkül

Nos, a város részérről megszületett a rendelkezés, ami az utóbbi évek legnagyobb felhördülését váltotta ki. Lényege az alábbi pár mondat:

"A Panoráma út városba levezető szakaszát a tavalyi felújítást követően, a korábbi években tapasztaltakhoz képest napi rendszerességgel a nagy sebességgel közlekedő motorosok és autósok versenypályának használják. Városunk lakosainak mindennapjait és szállóvendégeink nyugalmát egyaránt nagy mértékben zavarja ez a tevékenység, amivel kapcsolatban rengeteg jelzést kaptunk. A Szentendrei Rendőrkapitányság támogatásáról biztosította városunkat a forgalomkorlátozások bevezetésével kapcsolatban, közreműködésükkel további egyeztetések zajlanak a Pest Vármegyei Rendőrfőkapitányság képviselőivel az éjszakai „autóversenyek” megszüntetése érdekében."

Azt gondolom, hogy nem csak a motorkerékpárokkal, hanem a nagyteljesítményű, nyitott, vagy átalakított kipufogórendszerrel szerelt autókkal is akad bőven probléma. De tény, hogy a motorkerékpárok is megkeserítették a helyiek életét a nyári időszaban. Viszont én azokat sajnálom igazán, akik csak kirándulni, kikapcsolódni, vagy egyszerűen csak gurulni szerettek volna egyet a nap végén, mert éppen ott volt a kedvenc naplementés helyszín, ahová szívesen elugrottak. Velük most mi lesz? A nekik okozott csalódást ki, és hogyan fogja kompenzálni? Nem szűnnek a kérdések bennem ezzel kapcsolatban: vajon ők a laza túrázós tempójukkal mennyi felesleges zajt keltettek? Örülök, hogy ritkán járok a környéken, mert elképzelni sem tudom, hogy mi lenne akkor, ha egyik napról a másikra nem mehetnék el a kedvenc helyemre. Nem is lehet ezt mással érzékeltetni, mint azzal, amikor a gyerektől elveszik a kedvenc játékát. Gépjárművel, aszfaltozott úton járható útszakaszról van szó, amiről csak a motorkerékpárokat tiltották ki.  Vajon hol lesz ennek a vége? Egyeztet már Visegrád vezetőségével Parádsasvár polgármesetere? Érdekesség az ügyben, hogy ő már évekkel ezelőtt indított egy aláírásgyűjtést ezzel kapcsolatban.

A pihenéshez és kikapcsolódáshoz való jog mindenkit megillet. Ettől függetlenül nincs olyan szankció, ami csak a renitenseket bünteti. Egyetértek azzal, hogy a helyi lakosoknál elszakadt a cérna, azzal viszont kevésbé, hogy ezzel egy nagyon nagy rétegtől vették el a szeretett hobbijuk egy szeletét. Legvégül pedig azt is meg kell említeni, hogy milyen vásárlóerőt hordoz magában az a több tízezer motoros, aki a visegrádi látványutakat látogatta. Jelenlegi gazdasági helyzetünkben biztosan hiányzik az a pénz a helyi vállalkozóknak, amit eddig ott költöttek el, és most tudatosan, a környéket kerülve máshová viszik majd. Megjegyzem, teljesen jogosan!

A KRESZ szigorításával megelőzhető lenne a sok értelmetlen halál

Sokszor beszélgettem már olyan emberekkel, kiknek tőlem sokkal nagyobb rálátása van arra, hogyan, és mivel lehetne változtatni a baleseti statisztikákon. Nem mindenben értettünk egyet, de abban teljesen, hogy mennyire fontos a jövő generációjának minél hamarabb átadni a helyes közlekedésre, a közlekedési szabályok betartására vonatkozó intelmeket. Mert őket még lehet nevelni. Sajnos egy bizonyos kor felett az edukáció már nem működik, ott már csak szankcionálással, vagy akár szabadságmegvonással lehet elérni azt, hogy legyen visszatartó erő, ha átlépné valaki a határt. Tény, hogy a gyorshajtásért kiszabott büntetőpontokkal sokáig tart kiikszelni a jogosítványt. Ugyanakkor, ha a másodjára visszaeső retorziója egy combos összeg lenne, amit már nem lehetne mellényzsebből kifizetni, akkor annak biztosan erősebb lenne a visszatartó ereje. Illetve a friss jogosítvánnyal balesetezőket, rutintalanokat is azzal lehetne jobb belátásra bírni, és a higgadtság ösvényén tartani, ha komolyabb büntetési tételek járnának egy vezetői hibás közlekedési baleset okozójának.  A motorkerékpáros jogosítványszerzésnél kor alapján állítottak fel egy lépcsőt, így igazán nagyteljesítményű motorkerékpár csak 24 éves kortól vezethetnek hazánk motoros fiataljai. Semmi gond nincs ezzel, azzal viszont igen, hogy a jogosítvány után teljesítménykorlátozás nincs.

Tehát egy 24 éves motoros megveheti élete első motorjaként a bőven száz lóerő feletti motorkerékpárját. A kétezres években volt nagy divat a „hitelre nullával kigurítható” sportmotor. És ha már, akkor ugye mindenki az ezreset akarta. Mára a kategória halott, de a tudat, hogy 500 köbcenti alatt minden varrógép, nagyon is megvan a fejekben. Pedig, ha tudnák, hogy jót motorozni egy kicsi, könnyű, és kezes motorral lehet a legjobbat, mert azzal nem kell birkózni a kanyarokban. Ehhez meg teljesen felesleges a jócskán száz lóerő feletti teljesítmény. A fejekben azzal lehet rendet tenni, ha ezerszer is leírjuk, ne a szomszédnak, vagy a haveroknak válassz motort! Hanem olyat vegyél, aminek képes vagy a határait is uralni. Ha pedig megjön a kinőtem érzés, akkor irány a pálya, mert ott van bukótér, ami arra kell, hogy amikor a korlátokat keressük, és túlvállaljuk, akkor ne halljunk meg! A normálisok pedig hadd mehessenek továbbra is azon a pár látványúton, ami hazánkban elérhető, és motorral is igazán élvezhető. Mert nekik nem a köridő mérése, vagy a kivagyiság megtestesítője a céljuk, hanem az úton levés öröme kétkeréken!

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon.

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.11.28
Nem kelt feltűnést, de mindent tud a Toyota 2022-ben frissített kombija. A Toyota Corolla Touring....
2023.11.28
Súlyos eredményeket hozott egy közlekedési razzia, aminek statisztikáit most tette közzé a Bács-....
2023.11.28
Dzsihád-autót fejleszt Csecsenföld megrendelésére a moszkvai műszaki egyetem. A hírt Adam Hakimov,....
2023.11.28
Biztonságosabban kerékpározható a Margit híd és a Nyugati pályaudvar között a Szent István körút:....
2023.11.28
Michelisz Norbi Túraautó Világbajnok, Kiss Norbi kamion Európa bajnok, Nagy Norbi hegyi Európa....
2023.11.28
Baleset történt az M0-s autóút északi szektorában, egy sávon halad a forgalom. ..
2023.11.28
Együttműködési megállapodást írt alá kedden a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport....
2023.11.28
Kigyulladt és teljesen kiéget egy személyautó Drégelypalánkon – jelentette a Országos....
2023.11.28
Amikor a Peugeot elkészítette és bemutatta Inception tanulmányautóját, nem csak formai és....
2023.11.28
Az első elektromos Teslát a venetói közlekedési rendőrség állította szolgálatba Olaszországban, a....