tanulmány
A VDA tanulmánya szerint a félvezetők hiánya az autóiparban a termelés visszaeséséhez fog vezetni.
Ha nem születnek megfelelő ellenintézkedések, a félvezetőhiány az autóiparban 2026-ra a termelés 20 százalékos visszaeséséhez vezethet világszerte. Ez körülbelül 18 millió járműnek felel meg. Ez a Német Autóipari Szövetség (VDA) megbízásából készült tanulmány eredménye. Már 2021-ben az ellátási szűk keresztmetszet miatt világszerte kilenc százalékkal csökkent a járműgyártás.
A tanulmány szerint az autóiparban a félvezetők iránti kereslet 2030-ra megháromszorozódik. Ugyanakkor az összes iparág teljes kereslete ugyanebben az időszakban csak 1,8-szorosára nő, ami azt jelenti, hogy az autóiparban a chipek iránti kereslet növekedése 1,7-szer nagyobb, mint a többi iparág átlaga. A VDA szerint így az autóipart érinti a legsúlyosabban az ágazati összehasonlításban.
Ez azt jelenti, hogy az autóipar chipek iránti igénye 2030-ra a globális félvezető-kapacitások 14 százalékára emelkedik. Összehasonlításképpen, a mai piaci részesedés nyolc százalék. A nagy kereslet különösen az elektromobilitás felfutásának, valamint a vezetőtámogató rendszerek és a funkcionális fejlesztések növekvő részarányának, egészen az autonóm vezetésig terjedő funkcióbővítéseknek köszönhető.
A 90 nanométernél nagyobb méretű chipek az autóipar számára fontosak
A 90 nanométernél nagyobb méretű chipek óriási jelentőséggel bírnak az autóipar számára. A tanulmány szerint ez a csomópontméret 2030-ra az autóipar chipszükségletének mintegy 60 százalékát fogja kitenni. Jelenleg azonban a globális chipiparban bejelentett beruházások kevesebb mint 20 százaléka lesz 65 nanométeres vagy annál nagyobb méretű 2025-ig. Jelenleg a finanszírozás és a beruházások középpontjában a hét nanométeres vagy annál kisebb méretű eszközök állnak, például a nagyobb számítási teljesítményű, ugyanakkor energiahatékonyságot javító mikroprocesszorok.
Egy másik tanulmány eredménye: az autóipar 2030-ra a mobilkommunikáció és az adattárolás után a harmadik legfontosabb chipfelhasználó lesz. Kína már felismerte ezt. Különösen a kínai félvezetőgyártó vállalatok már most is a 90 nanométeres és annál nagyobb node-méretekbe fektetnek be a hazai autóipari vállalatok támogatása érdekében.
"Az uniós chipekről szóló törvényt most sürgősen tetteknek kell követniük. Európának most be kell fektetnie az autóipar szempontjából fontos chipek gyártásába, és fel kell gyorsítania a nagyméretű chipek gyártását. Csak így lehet minimalizálni a félvezetők Ázsiától való függőségét, és erősíteni a német és az európai autóipar ellenálló képességét. A német és az európai autóipar csak így játszhat továbbra is vezető szerepet a világban, biztosíthatja a jólétet, és fejlesztheti tovább az éghajlat-semleges mobilitást" - mondta Hildegard Müller, a VDA elnöke az eredményekről.
Cs.A.-Ő.P.
Cikkünk megírását az InterCars támogatta.