járműgyártás

Végtelen variációk Suprára: a Toyota a 2019-es SEMA kiállításon

2019.11.08.

A Toyota ígéretéhez híven közel féltucatnyi izgalmas változatban mutatta be sportos zászlóshajóját a világ első számú autótuning-kiállításán.

Számos zárt pályára szánt Supra-változat mellett a kupé öt felrendszámozható átiratával érkezett a Toyota az idei SEMA kiállításra.

Az autóipari tartozékok és felszerelések gyártóit és forgalmazóit tömörítő szövetség (Specialty Equipment Market Association) által 1967 óta megrendezett kiállítás a legnagyobb tuningesemény a bolygón. Az összességében több mint 200 ezer négyzetméternyi területen zajló kiállításon és annak kísérő eseményein 140 nemzet képviselői vesznek részt. A közel 2400 kiállító cég kínálatára és a több mint 1500 kisebb-nagyobb (jellemzően inkább nagyobb) mértékben átépített autóra még úgy is mintegy 160 ezren kíváncsiak minden évben, hogy a SEMA-t szigorúan csak a szakma képviselői látogathatják: ha megnyitnák a nagyközönség előtt, minden bizonnyal a világ első számú autóipari rendezvényévé válna, a két évvel ezelőtti becslések szerint legalább egymillióan látogatnának el a kiállításra.

A Toyota a GR Supra versenypályára szánt kivitelei – a Toyota GR Supra GT4 és Nascar Xfinity Supra versenyautók, a GR Supra Nascar Xfinity Pace Car felvezető autó, valamint az eredeti tanulmányautó, a GR Supra Racing Concept – mellett három optikai és két motortuninggal megvadított kupét állított ki a 2019-es SEMA-n.

A GR Supra Wasabi Concept az eredeti gyári tartozékokkal operáló Toyota Genuine Accessory Team munkája. Nevéhez híven méregzöld színben pompázik, de nem csak ez teszi feltűnővé: az aerodinamikai csomag mellett középen kivezetett, 102 milliméteres ikerkipufogó, 20 colos keréktárcsák és nagyméretű Brembo fékek hirdetik sportosságát. A futómű rugótorony-kitámasztást és állítható lengéscsillapítókat kapott, az Öhlins Road & Track rugóstagok révén a hasmagasság is szabályozható.

A három Toyota tuningcég: a Toyota Technocraft, a J-TACS és a Modellista International fúziójával 2018 elején létrehozott Toyota Customizing & Development (TCD) vállalat is kitett magáért. Az általuk megálmodott GR Supra Performance Line Concept nagyobb leszorítóerőt eredményező légterelő elemei szénszálas kompozitból készültek, a konkáv, 19 colos keréktárcsákon ugyanúgy Michelin Pilot Sport 4 S abroncsok feszülnek, mint a Wasabi Concept-en. A kipufogót a HKS szállította, az utasok Bride versenyülésben foglalnak helyet.

Ez utóbbi elemeket a TCD másik alkotása, a korábban beharangozott GR Supra 3000GT Concept is megkapta. A nagy különbség a még agresszívabb aerodinamikai csomag, amelyet a TCD jogelődjei által 1994-ben bemutatott, legendás TRD 3000 GT projekt ihletett. A 3000GT igazi utcai versenyautónak készült, amit az állítható, ültetett futómű, a kovácsolt könnyűfém keréktárcsákra szerelt Toyo Proxes R888R semi-slick abroncsok, illetve a Brembo GT-S Monobloc fékek is jeleznek.

Az eddig felsorolt három Supra-átépítés érintetlenül hagyta a 3.0 literes, soros hathengeres motort. Nem úgy az a két autó, amelynek építését két bennfentes személy, a Toyota marketingért felelős alelnöke, Ed Laukes, illetve Rutledge Wood televíziós szakkommentátor, a Top Gear egykori műsorvezetője irányította.

Az előbbi a Motorsports Technical Center (MTC) szakértelmét segítségül hívva építette meg a negyedik generációs Supra (A80) előtt tisztelgő GR Supra Heritage Editiont, amely a példaképtől kölcsönzött hátsó szárny mellett egyedi világítótesteivel is a nagy elődöt idézi. Az ültetett futómű, a hatdugattyús Brembo fékek és a semi-slick abroncsok, amelyek a 3000GT Concept esetében nagyvonalú biztonsági tartalékot jelentettek, itt létszükségletnek bizonyulnak. A csapat ugyanis módosította a gyári turbófeltöltőt, valamint lecserélte a teljes szívó- és kipufogórendszert, ami az átírt motorvezérléssel együtt 500 lóerő fölé emelte a motorteljesítményt. Ennek fényében indokolt a hatalmas diffúzor, ahogy a szélesebb kerekek is – utóbbiak harmonikus elhelyezése érdekében vadonatúj felfüggesztést szerkesztettek az autó alá.

Ha Ed Laukes másfélszeresére emelte a GR Supra motorteljesítményét, Rutledge Wood egyenesen megduplázta azt. Az autós újságíró már a 2017-es SEMA kiállításra is épített egy Toyotát, így a mostani Hyper Boosted Supra megalkotásához akkori partneréhez, Rick Leoshoz fordult. Húsz darabból álló, szénszálas aerodinamikai csomagjuk elvileg bármely Suprára felcsavarozható; a fémtetőt kiváltó karbonlemez beépítése már nagyobb előkészületet igényelt. A 20 colos Continental ExtremeContact Sport abroncsokkal szerelt háromrészes, részben szénszálas kerekeket ültetett KW futómű tartja az úton, a fékeket a Brembo szállította.

A lényeg persze a motortuning: úgy módosították a leömlőt, hogy a rugótorony és a motor között elférjen egy Garrett GTX3582R turbófeltöltő; az égéstermékek titán kipufogórendszeren keresztül távoznak. A Hyper Boosted Supra 750 lóereje jól érzékelteti, micsoda tartalékokkal rendelkezik az ötödik generációs Supra a teljesítménynövelés terén – pontosan úgy, mint legendás elődje.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....