XPeng
A német autógyártó már 2023 júliusában bejelentette, hogy 700 millió eurót fektet be a 11 éve alapított, és kizárólag elektromos autókat gyártó kantoni székhelyű Xpengbe, és ezzel 4,99 százalékos részesedést szerzett a vállalatban. A tavalyi év elején hivatalosan is megerősítették, hogy közösen fejlesztenek két középkategóriás SUV-t, amelyek 2026-ban kerülhetnek piacra.
Új platform, új stratégia
A Volkswagen és az Xpeng közösen dolgozik egy új elektromos járműplatformon is, amely a China Electronic Architecture (CEA) nevet viseli. Ez a platform az Xpeng által már használt elektromos/elektronikai (E/E) architektúra továbbfejlesztett változata, és a jövőben minden Kínában forgalmazott Volkswagen-modell alapját képezi majd.

Ralf Brandstätter, a Volkswagen AG igazgatótanácsának kínai ügyekért felelős tagja már korábban arról beszélt, hogy 2026-tól minden, Kínában forgalmazott Volkswagen elektromos modell ezt a nagy teljesítményű és hatékony architektúrát fogja használni.
Az E/E architektúra lényegében a jármű „idegrendszere”, amely összekapcsolja és vezérli az összes elektromos és elektronikus rendszert. A Volkswagen célja, hogy ezzel lerövidítse a fejlesztési ciklusokat, csökkentse a költségeket, és jobban igazodjon a kínai vásárlók igényeihez a „Kínában Kínának” stratégia jegyében.
Xpeng chipek és önvezető rendszer a VW-modellekben
Az idén júniusában He Xiaopeng, az Xpeng elnöke bejelentette, hogy a vállalat saját fejlesztésű Turing AI ADAS chipjeit is szállítani fogja a Volkswagennek. Ezeket szintén 2026-tól integrálnak a VW-logós modellekbe.
A Volkswagen már teszteli az XNGP rendszert az első közös modellen, amelynek sorozatgyártása 2026-ban indul. Az ADAS (fejlett vezetéstámogató rendszer) először két, közösen fejlesztett SUV-ban jelenik meg, de a rendszer márkázása a Volkswagen-modellekben még nem végleges.
Kettős fejlesztési irány
A Volkswagen hivatalosan cáfolta, hogy leállította volna saját fejlesztéseit. A vállalat közölte: továbbra is dolgozik a Carizon nevű ADAS-rendszeren (a Cariad China és a Horizon Robotics közös vállalkozása), amely 2026 elején debütálhat egy új modellben, majd fokozatosan bevezetésre kerül a teljes kínai kínálatban.

Ugyanakkor a Volkswagen elismerte, hogy párhuzamosan két teljesen elektromos modellt is piacra dobnak 2026-ban, amelyek az Xpeng E/E architektúráját és ADAS rendszerét használják majd.
Cariad átalakulása
A Volkswagen szoftverfejlesztő részlege, a Cariad China felelős a CEA-platform német oldalról történő fejlesztéséért. A vállalat célja, hogy a globális megoldások integrátorából lokális igényekre szabott szoftverpartnerré váljon.
„A legmodernebb önvezető rendszereket és intelligens utastéri funkciókat visszük Kínába” – mondta Peter Bosch, a Cariad vezérigazgatója 2024-ben.
Ugyanakkor a Volkswagen vezérigazgatója, Oliver Blume a közelmúltban bejelentette, hogy a Cariad saját szoftverfejlesztési tevékenységét hivatalosan is megszünteti. A jövőben a részleg csupán koordinátori és integrátori szerepet tölt be, és külső partnerekkel – például az Xpenggel vagy az amerikai Rivian-nal – dolgozik majd együtt.
Arról már korábban írtunk, hogy a BMW és a Mercedes is hasonló stratégiát választott, mint a BMW: mindkét német autóipari órás a Momenta kínai technológiai céget választott az autóiba építendő ADAS rendszerek fejlesztéséhez. A BMW közelgő Neue Klasse modellcsalád elektromos járműveibe fogja beszerelni a Momenta technológiáját. A Mercedes 2025 és 2027 között a kínai piacra szánt négy új gépkocsijába építi be a kínai startup rendszerét. eZ az első eset a 130 éves múltra visszatekintő Mercedes-Benz történetében, hogy egy kínai cégtől szerez be kulcsfontosságú fejlett technológiát.