logisztika

Vonaton érkeznek a kínai villanyautók

2022.12.24.

Kína villanyautó-offenzívája komoly próbatétel elé állítja a globális logisztikai hálózatot. Az osztrák Machinen Markt elemzése kitér arra, hogy miért válhat a vasúti szállítás napjainkban a hajózás jobb alternatívájává.

Az Oroszország agressziója nyomán kitört ukrajnai háború veszélyei ellenére november elején vonattal érkezett meg Hamburgba egy kínai villanyautó-szállítmány. Először adtak engedélyt Kínában arra, hogy a Trans-Eurasia Logistics vállalkozás segítségével ilyen típusú árut vasúton exportáljanak. Az első járművek 15 napos utazás után érkeztek meg Németországba. Az elektromos autók kínai exportoffenzívája várhatóan jelentősen átalakítja a globális logisztikai iparágat az Európa és Ázsia közötti útvonalakon - véli cikkében Henrik Bork a pekingi székhelyű Asia Waypoint tanácsadó cég ügyvezetője.

A hajózási konténerárak év végére csökkentek ugyan, de október-november fordulóján hirtelen négyszer olyan drágák lettek, mint a koronavírus-járvány és a Tajvan körüli geopolitikai feszültségek előtt, hogy csak a két legfontosabb tényezőt említsük. A vasút, amely eddig alig volt versenyképes az árakat tekintve, most - a konténerek árának és elérhetőségének ilyen ingadozásai miatt - hirtelen megfizethető és nélkülözhetetlen alternatívaként merül fel.

A Trans-Eurasia Logistics, illetve a China Railway Express (Kínai Vasúti Expressz) a Deutsche Bahn, az orosz állami vasúttársaság RZhD és a China Railway Corporation 2008-ban alapított közös vállalkozása. A vonatok Oroszországon, Fehéroroszországon és Lengyelországon keresztül közlekednek.

A szomszédunkban zajló háború miatt néhány német autógyártó a közelmúltban csökkentette vagy ideiglenesen leállította a Kínába irányuló szállítást a China Railway Expressen keresztül – így tett a győri Audi Hungaria is még tavasszal. A háború kitörése óta a Kínából Németországba vezető eurázsiai szárazföldi híd kihasználtsága is csökkent. A DHL és más nagy logisztikai vállalatok jelenleg kockázatosnak tartják az Oroszországon keresztül történő áruszállítást.

A teherszállítás ára a négyszeresére nőtt

A kínai autógyártók exportoffenzívája, amely az utóbbi időben lendületet vett (a megfizethető árú, elérhető és minőségileg kielégítő elektromos kínai autók iránt egyre nagyobb a kereslet Németországban és Európában, így hazánkban is, lásd az MG Motor, a Geely és a BYD terjeszkedését) alapjaiban megváltoztatja a helyzetet. Idén októberben Kína 337 ezer járművet exportált, és ezzel megelőzte Németországot, mint a világ autóipari exportjának világbajnoka. Ebből a mennyiségből 109 ezer volt elektromos jármű, ami 81,2 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A hirtelen exportnövekmény nemcsak az autók szállítási költségeit emelte meg jelentősen, hanem az első szűk keresztmetszetekhez is vezetett.

A kínai autóexport robbanásszerű növekedése, valamint a belső és külső tényezők együttes hatása miatt a fuvarozási árak idén a tavaly év eleji normális érték négyszeresére emelkedett. Még mindig nehéz kapacitást találni - mondta pár hete a kínai Aiways villanyautógyártó egyik vezetője a Zhongguo Qiche Bao kínai autós újság riporterének.

Néhány kínai autógyártó jelenleg sokkal több autót tudna eladni Európában, ha a szállítás gyorsabb lenne. Néhányan szorult helyzetükben stratégiai együttműködési megállapodást kötöttek hajózási társaságokkal, például a kínai állami tulajdonú FAW autógyár november 5-én a Cosco Shippinggel. Más kínai autógyártók, mint például az elektromos és hibrid autók bajnoka, a BYD (Build Your Dreams), még saját, speciális személygépkocsiszállító-hajókat, úgynevezett PCTC-t is beszereznek. A BYD mintegy 470 millió eurót költ saját teherhajóira. Ilyen körülmények között az elektromos autók vasúti exportja - és ennek nyomán feltehetően hamarosan az Európába irányuló kínai export vasúti útvonala is - sokkal vonzóbbá vált.

Tavaly novemberben adtunk hírt róla, hogy megérkezett a Celiz-projekt (Central European Logistics and Industrial Zone) keretén belül a századik kínai áruszállító konténervonat 2021-ben a záhonyi vasúti átrakóra.  A kínai konténerforgalom öt éve indult újra Záhonyon keresztül, 2019-től pedig felpörgött a forgalom fejlesztése. A tervek szerint magyar-kínai közös üzemeltetésben a Ganzhou-Budapest útvonalon évente ezer vonatot terveznek indítani.

Feloldották a korlátozásokat

A kínai államvasút idén szeptemberben feloldotta az e-autók közlekedésére vonatkozó minden korábbi korlátozást. A nagyhatalmú állami vállalat lépése volt állította szabadra a lámpát a kínai gyártmányú villanyautók első szerelvényének, amelyet október 20-án rakodtak fel a Hszincsiang tartományban, a Kazahsztánnal határos kínai határváros, Khorgasz vasúti terminálján. 15 nappal később ezek az autók biztonságban megérkeztek Hamburgba. Ez volt a kínai elektromos autók Németországba irányuló vasúti exportjának világpremierje.

A következő ilyen szállítmány már október 24-én elhagyta a kínai Henan tartományban található Csengcsou állomást, amely a Kínai Vasúti Expressz egyik állomása. A vonatokon a Xpeng, Dongfeng Voyah és Hongqi (vörös zászló) kínai márkájú villanyautókat szállítanak.

A ro-ro hajókon, azaz roll-on-roll-off teherhajókon vagy akár konténerekben történő autóexport még mindig olcsóbb, mint a vasút. A vasúti szállítás várható méretnövekedése azonban gyorsan megváltoztathatja ezt a számítást.

A Kínában tomboló koronavírus-járvány jelenleg is a vasút javára dolgozik. Amíg Kína tudományos szempontból nehezen érthető nulla covid politikája továbbra is bénítja a part menti nagy konténerkikötőket, addig a vasúti szállítás még nagyobb hátszelet fog kapni. Reméljük, hogy ebben Magyarországnak is nagyobb szerep jut majd.

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....
2024.05.06
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....
2024.05.06
Az ADAC statisztikája szerint az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák (43,2%-os arány) ismét....
2024.05.06
Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért....
2024.05.06
Összesen 14 külföldi állam magyarországi külképviseletének 26 vezető tisztségviselőjét, köztük négy....
2024.05.06
„A MINI Aceman egy erős egyéniség, saját fiatalos jegyekkel a MINI új modellcsaládján belül. Önálló....
2024.05.06
Mintegy 10 perc alatt töltötték 10-ről 80 százalékra a Polestar 5 prototípusát az új szilícium....
2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....