Wartburg

Wartburgok, amikből egy van, vagy egy sem

2023.09.16.

Hiába voltak jó formatervezők a kommunista országokban, ötleteik többnyire papíron maradtak.

Sorra születtek és haltak meg prototípusok, melyeket titokban rajzoltak, olykor még makettjeiket is titokban készítették a wartburgosok, ám a sorozatgyártásról mindig párthatározat döntött, emiatt több kelet-európai ország autóipara sokáig őskövületeket gyártott.

Háború előtti korszak DKW-jától származott a 2 ütemű 3 hengeres motor, amire Eisenachban kreáltak karosszériát, a púposnak becézett modellel évtizedeken át volt piacon a Wartburg.

Hans Fleischer, a Wartburg gyári  lakatosból lett formatervező     Forrás: AWE

Múlt az idő, nőtt az igény a korszerűbb és divatosabb családi kocsira, így 1964. júliusában a Német Szocialista Egységpárt Politika Bizottsága határozatban deklarálta szándékát a modellváltásról és egy új típus, a 353-as gyártásának előkészítéséről.

1965. nyarán a nyugatnémet NSU-val történt megállapodás értelmében a Wartburg új nemzedéknél Wankel motor tesztelésébe is kezdtek, ám a kéttárcsás, bolygódugattyús projekt nem jött be.

Közben reszelgették a Púpost, mely 1965. szeptemberében 13 colos kereket, csavarrugós futóművet és négyfokozatú sebességváltót kapott, ez volt a 353-as sorozat alapja.

Eisenachban gyártott Wartburgok és EMW                         Forrás: LSB

Az új kocka karosszéria továbbra is hagyományos acélalvázra épült és háromhengeres, 991 köbcentiméteres, 50 lóerős teljesítményű, kétütemű motor hajtotta.

A karosszéria tervezése a gyár egykori lakatosa, a dizájncsapatot irányító Hans Fleisher feladata volt, a 353-as kocka Wartburgot kisebb-nagyobb változtatásokkal 1991-ig gyártották.

Eisenachban több izgalmas prototípus született, néhány napjainkban is látható a Wartburg múzeumban, de sajnos több prototípus csak rajzokon, fényképeken látható.

Egyetlen példányban készült a 312-2 sportkocsi, melynek műanyag borítású önhordó karosszériájának farába 60 lóerős motort építettek. A ponyvás kabriolet prototípuson módosítani akarták az első és hátsó részt, ám ebből nem lett semmi, mert 1964-ben leállították fejlesztését, több formai eleme később megjelent az ugyancsak farmotoros, de négyajtós P100-as kódjelű prototípuson.

Farmotoros Wartburg prototípus    Forrás: AWE

1968-ban készült a 355-ös Coupé, 1978-ban a 610 M-1, előbbi az Eisenach-i múzeumban található.

A 355 Coupé Clauss Dietl és Lutz Rudolph műve, az autó a Halle-i műhelyben készült. A tetszetős formájú kocsiból évi ötezer darab gyártását tervezték, ám a politikai vezetés anyagi okokra hivatkozva leállíttatta a programot.

A gyári pletykák szerint egy másik kétajtós kupé, a ferde-hátú Skoda Rapid miatt állították le a Wartburg 355-ös Coupé programot. Egyetlen négyütemű, négyhengeres, 82 lóerős teljesítményű benzinmotoros példánya Drezda közlekedési múzeumában található.

A Skoda Rapid miatt kaszálták el a Wartburg kupét       Forrás: AWE

 Igazi kudarc volt a 311-es kombi mindkét oldalon tolóajtóval szerelt változata: az egyetlen példányban készült kísérleti darabnak csak az eleje emlékeztetett a szériamodellre. Fura alakú és nyitáskor a hátsó kereket takaró csúszó elem miatt átalakították a kocsi farát, mely szinte azonos volt a 601-es fecskefarkú Trabant kombiéval. A megoldással kétségtelenül szűkebb helyen is be meg ki lehetett szállni az autóból, ám a viszonylag keskeny nyílás miatt még sem volt kényelmes a művelet.

Csak makett készült a 353-as kompaktból    Forrás: AWE

A Jövő személyautója program keretében 1,835 millió kelet-német márkát költöttek az NDK-ban olcsó tömegautó fejlesztésére. Az 1960-as években több makett és néhány működőképes prototípus is készült, de egyik sem került sorozatgyártásra, egyke maradt a 602 V kódjelű ferde hátú Trabant és a kétajtós Wartburg.

Az NDK negyeszázados évfordulóján, 1974-ben mutatták a P360-as modellt, melyen stílszerűen DDR 25-ös rendszám díszelgett. A tervek szerint évi 300 ezer autó gyártása volt a cél, a járműprogramban szerepet kapott volna beszállítóként Magyarország is.

Dacia motoros csehszlovák-keletnémet kreáció   Forrás: AWE

Később módosult a terv: a két keletnémet márka a Skodával közösen fejlesztett családi modellt: a négyajtós, lépcsős-hátút Csehszlovákiában, néhány változatát pedig az NDK-ban gyártották volna. Trabantból 150 ezer, Wartburgból 80 ezer darab készült volna Zwickauban, illetve Eisenachban, ám csak húsz P360-as nullszériás darabig jutottak.

1978-ban egy erősen Renault fazonú és R12-es Dacia motoros autó módosított elejű Skoda változat futott P610 M kódon a programban, melyet 1979. novemberében pártutasításra leállítottak, a magyarázat szerint a magas beruházási költségek miatt.

Trabbanttal közös próbálkozás           Forrás: AWE

Mindössze hat példányban készült a 400 W prototípus, a 353-as alapokra épített és műanyag elemekkel kombinált acélkarosszériás nyitott vadászautó alja teljesen zárt volt, néhány példányát kétéltű változatban is elkészítették. Egyedi példányát az NDK állambiztonsági hivatalát (STASI)1957 és 1989 között irányító Erich Mielke miniszter használta.

A 400-as W első ajtaja a szokásostól eltérően hátrafelé nyílt és az első ülések mögötti, valamint az oldalsó ajtókból kinyúló gallyvédő keretek fogantyúként és vadászfegyver támasztékként is szolgáltak. Az első darabokat három hengeres kétütemű motorral szerelték, az exportmodellekbe négyhengeres, négyütemű 13, literes és 60 lóerős teljesítményű Dacia motorokat építettek.

Terepjárósított 353W a párfejeseknek        Forrás: LSB

A 400W modellhez hasonló - kissé terepjárós fazonú - típusokat gyártottak az ötvenes évek végén a határőrségnek, rendőrségnek és tűzoltóságnak a 311-es típusból is, mely teljesen sík és lehajtható szélvédőt, két kézi keresőlámpát, ponyvatetőt, négy lemezajtót és már ezer köbcentis motort kapott. A gyártott 891 darab Kommando-Kübel egyik zöld példánya Eisenachban, egy másik gyönyörűen restaurált piros darabja pedig Pasewalk település tűzoltómúzeumában látható.

A ritka Wartburgokból néhány Eisenach város autómúzeumában látható: az 1967-ben alapított gyűjtemény 1994-ben a Wartburg-Sparkasse épületébe költözött. A Rennbahn strasse 6-8 szám alatti múzeum 2004-ben teljesen felújította új tulajdonosa, az Opel.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.02
És van rá logikus magyarázat.   ..
2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....