Dakar

WRC helyett Dakar? – miért pártolnak át a csapatok?

2023.03.06.

Amíg a tereprali világa roham tempóban növekszik, addig a ralizás csúcsa rég nem látott mélypontján van. Mi lehet az oka?

Erre próbált rájönni a DirtFish csapata is, amikor megkérdezték David Richardst, a Prodrive vezetőjét, akinek mindkét világ meglehetősen ismerős terep. Korábban történelmet írt a Subaruval a Rally Világbajnokságban, most pedig épp a Dakar győzelemért harcolnak minden évben a BRX csapattal. „Új megközelítésre van szüksége a Rally Világbajnokságnak, ha több gyártót szeretne magához vonzani.” – tette hozzá a nagy múltú csapatfőnök. És valóban ez látszik, ha vetünk egy pillantást az idei első két WRC futam nevezési listájára. Monte Carloban, ami a naptár egyik egyértelmű ékköve, mindössze 10 WRC szerepelt, ebből csak 8 volt állandó induló. Miközben a WRC2 mezőnyben legalább négyszer ennyi nevező volt.

Pedig a Rally Világbajnokság éppen azért hozta létre az új Rally1 autók hibrid szabályzatát, hogy több gyártón vonzzon magához. Ugyanakkor ez mégsem látszik beteljesülni. Sőt, az M-Sporton kívül a másik két gyártó még csak az autók dekorján sem dolgozott érdemben a két szezon között, úgy gyártók pedig a horizonton sincsenek. Mindez az elszálló költségeknek köszönhető, valamint annak, hogy a Rally1 autók egyre távolabb kerülnek a valódi utcai autóktól az óriási aero elemek miatt. Az sem segíti a bajnokságot, hogy a Rally1 autók „sínen közlekednek”, tehát egyáltalán nem látványos a pálya jelenlétük, ráadásul közel sem olyan jó a hangjuk, mint a Rally2-es autóknak.

David Richards szerint „a WRC-nek el kell fogadnia, hogy az autók túl komplikáltak és drágák lettek. Csak meg kell kérdezni a gyártókat, hogy kik szeretnének beszállni, és a reakció önmagáért beszél. Új megközelítésére van szüksége a bajnokságnak, elsősorban technikai oldalról.” Richards azt is kiemelte, hogy a privát Rally1 nevezések hiánya meglehetősen aggasztó. A 90-es években, sőt, még a 2000-es évek elején is legalább öt-hat autó indult minden gyártótól, és gyártóból sem volt kevesebb. A mezőny jelentős részét adták ki a WRC-k, amiknek jó része privát kézben volt, mert elérhető és megfizethető alternatíva volt. Exkluzív klubként fenntartani a Rally1-et, ahogy a Forma-1 is pozícionálja magát, teljesen felesleges, és rosszat tesz a sorozatnak.

„Ha egy Monte-Carlo Rally nevezési díjáért tudsz végigcsinálni egy két hetes Dakar Rallyt, akkor valami nagyon félrement.” – tette hozzá Richards. „Több nevezőre van szüksége a WRC-nek. Nem csak gyári nevezőkre, hanem top ligás nevezőkre. Rengeteg privát versenyző van, aki beszállna, ha értelmezhetőek lennének a költségek.” Közben még sosem volt ekkora az érdeklődés a tereprali iránt. Egyre több gyártó érdeklődik az Extreme X sorozat iránt, ahol a világ legjobb férfi és női pilótái versengenek, és az egyenlő feltételeknek köszönhetően meglepően izgalmasak a versenyek. Arról nem is beszélve, hogy minden fordulóval valamilyen természeti válságra hívják fel a figyelmet, tehát a célja is megvan.

Közben a Dakar Rally felé is egyre több privát és gyári csapat kacsintgat. Már ott van aktívan a Toyota, az Audi, a BRX, és már dolgozik saját autóján az M-Sport is, ami egy Ford Ranger T1+ lehet. A jövő évi Dakaron már ők is ott lehetnek, ahogy a tereprali futamok új világbajnoksággá formálása (W2RC) is vonzó lehet. „Sok tapasztalatunk van a terepralihoz hasonló körülményekről.” – tette hozzá Malcolm Wilson, az M-Sport frontembere. „Az alapján, amit eddig láttam, kicsit úgy kell ezekre a futamokra felkészülni, mint az 1997-es Safari Rallyra. Oké, az autó technológia sokat változott azóta, de az alapok, a strapabíróságra való törekvés ugyanaz. Nem feltétlenül kell a leggyorsabbnak lenned, ami mindenképp más, mint a WRC-ben való felfogás.”

Az M-Sport jelenleg a Rally Világbajnokság minden szintjén képviseli magát, a Junior WRC-től egészen a Rally1-es csúcsautókig. Viszont a pályaautós programjukkal teljesen felhagytak, a felszabaduló energiaforrásokat pedig szeretnék a terepralira koncentrálni. Hogy mi a megoldás a WRC hanyatlására? Remélhetőleg már ezen dolgoznak a szabályalkotók. Addig is sokak szerint megoldás lenne a Rally2-es (egykori R5) autók csúcskategóriába emelése. Hiszen a konstrukció elterjedt, megfizethető, és már most hatalmas vásárló bázissal rendelkezik.

Képek: M-Sport & BRX

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.12
A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, és a magyar nemzetgazdasági miniszter is bírálta....
2024.06.12
Sci-fibe illő látvány tárul az elé, aki belép a Dongfeng egyik dél-kínai gyárába: mesterséges....
2024.06.12
Június 15. és 16. között rendezik meg a 92. Le Mans-i 24 órás autóversenyt, amelyen a japán gyári....
2024.06.12
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) közzétette azokat a szabályváltozásokat, amelyeknek meg kell....
2024.06.12
..
2024.06.12
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal a a Járműipari Forgalmazók Szellemi Tulajdonvédelmi Szakmai....
2024.06.12
Az Európai Bizottság vizsgálata szerint az akkumulátoros elektromos járműgyártás Kínában....
2024.06.12
Az elsőkerék-meghajtású RZ 300e nem csak jelentősen olcsóbb, de nagyobb hatótávot is kínál az....
2024.06.12
Az 57. Mecsek Rallye-n június 14-15. között 6 különböző mezőnyben, több mint 150 hazai és....
2024.06.12
A L'Ultime nevű modell az ötszázadik Chiron lesz, egyben az utolsó is. ..