Dakar

WRC helyett Dakar? – miért pártolnak át a csapatok?

2023.03.06.

Amíg a tereprali világa roham tempóban növekszik, addig a ralizás csúcsa rég nem látott mélypontján van. Mi lehet az oka?

Erre próbált rájönni a DirtFish csapata is, amikor megkérdezték David Richardst, a Prodrive vezetőjét, akinek mindkét világ meglehetősen ismerős terep. Korábban történelmet írt a Subaruval a Rally Világbajnokságban, most pedig épp a Dakar győzelemért harcolnak minden évben a BRX csapattal. „Új megközelítésre van szüksége a Rally Világbajnokságnak, ha több gyártót szeretne magához vonzani.” – tette hozzá a nagy múltú csapatfőnök. És valóban ez látszik, ha vetünk egy pillantást az idei első két WRC futam nevezési listájára. Monte Carloban, ami a naptár egyik egyértelmű ékköve, mindössze 10 WRC szerepelt, ebből csak 8 volt állandó induló. Miközben a WRC2 mezőnyben legalább négyszer ennyi nevező volt.

Pedig a Rally Világbajnokság éppen azért hozta létre az új Rally1 autók hibrid szabályzatát, hogy több gyártón vonzzon magához. Ugyanakkor ez mégsem látszik beteljesülni. Sőt, az M-Sporton kívül a másik két gyártó még csak az autók dekorján sem dolgozott érdemben a két szezon között, úgy gyártók pedig a horizonton sincsenek. Mindez az elszálló költségeknek köszönhető, valamint annak, hogy a Rally1 autók egyre távolabb kerülnek a valódi utcai autóktól az óriási aero elemek miatt. Az sem segíti a bajnokságot, hogy a Rally1 autók „sínen közlekednek”, tehát egyáltalán nem látványos a pálya jelenlétük, ráadásul közel sem olyan jó a hangjuk, mint a Rally2-es autóknak.

David Richards szerint „a WRC-nek el kell fogadnia, hogy az autók túl komplikáltak és drágák lettek. Csak meg kell kérdezni a gyártókat, hogy kik szeretnének beszállni, és a reakció önmagáért beszél. Új megközelítésére van szüksége a bajnokságnak, elsősorban technikai oldalról.” Richards azt is kiemelte, hogy a privát Rally1 nevezések hiánya meglehetősen aggasztó. A 90-es években, sőt, még a 2000-es évek elején is legalább öt-hat autó indult minden gyártótól, és gyártóból sem volt kevesebb. A mezőny jelentős részét adták ki a WRC-k, amiknek jó része privát kézben volt, mert elérhető és megfizethető alternatíva volt. Exkluzív klubként fenntartani a Rally1-et, ahogy a Forma-1 is pozícionálja magát, teljesen felesleges, és rosszat tesz a sorozatnak.

„Ha egy Monte-Carlo Rally nevezési díjáért tudsz végigcsinálni egy két hetes Dakar Rallyt, akkor valami nagyon félrement.” – tette hozzá Richards. „Több nevezőre van szüksége a WRC-nek. Nem csak gyári nevezőkre, hanem top ligás nevezőkre. Rengeteg privát versenyző van, aki beszállna, ha értelmezhetőek lennének a költségek.” Közben még sosem volt ekkora az érdeklődés a tereprali iránt. Egyre több gyártó érdeklődik az Extreme X sorozat iránt, ahol a világ legjobb férfi és női pilótái versengenek, és az egyenlő feltételeknek köszönhetően meglepően izgalmasak a versenyek. Arról nem is beszélve, hogy minden fordulóval valamilyen természeti válságra hívják fel a figyelmet, tehát a célja is megvan.

Közben a Dakar Rally felé is egyre több privát és gyári csapat kacsintgat. Már ott van aktívan a Toyota, az Audi, a BRX, és már dolgozik saját autóján az M-Sport is, ami egy Ford Ranger T1+ lehet. A jövő évi Dakaron már ők is ott lehetnek, ahogy a tereprali futamok új világbajnoksággá formálása (W2RC) is vonzó lehet. „Sok tapasztalatunk van a terepralihoz hasonló körülményekről.” – tette hozzá Malcolm Wilson, az M-Sport frontembere. „Az alapján, amit eddig láttam, kicsit úgy kell ezekre a futamokra felkészülni, mint az 1997-es Safari Rallyra. Oké, az autó technológia sokat változott azóta, de az alapok, a strapabíróságra való törekvés ugyanaz. Nem feltétlenül kell a leggyorsabbnak lenned, ami mindenképp más, mint a WRC-ben való felfogás.”

Az M-Sport jelenleg a Rally Világbajnokság minden szintjén képviseli magát, a Junior WRC-től egészen a Rally1-es csúcsautókig. Viszont a pályaautós programjukkal teljesen felhagytak, a felszabaduló energiaforrásokat pedig szeretnék a terepralira koncentrálni. Hogy mi a megoldás a WRC hanyatlására? Remélhetőleg már ezen dolgoznak a szabályalkotók. Addig is sokak szerint megoldás lenne a Rally2-es (egykori R5) autók csúcskategóriába emelése. Hiszen a konstrukció elterjedt, megfizethető, és már most hatalmas vásárló bázissal rendelkezik.

Képek: M-Sport & BRX

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....