járműtörténelem
Szerző: Bánffi Tibor
John Francis Dodge (1864-1920) és fivére, Horace Elgin Dodge (1868-1920) kiegészítették egymást. Horace volt a forrófejű zseni, míg a megfontolt John inkább menedzselte a céget. Kicsapongó életvitelük ellenére munkájukat mindig lelkiismerettel végezték. 1901-ben átköltöztették üzemüket Detroitba, az autógyártás akkori fellegvárába és létre jött a Dodge Brothers Biciklie- & Machine Factory. Először gépelemeket gyártottak, majd a századforduló egyik legzseniálisabb találmánya a bicikli tökéletesítésére koncentráltak. A tartósság, az élettartam javítása érdekében zárt házas golyóscsapágyat építettek a kerékagyba az 1896-os szabadalmukat felhasználva. (Végtermékük alig különbözik a mai bringáktól.)
A kékpár egyszerű szerkezete már nem jelentett számukra elég kihívást. Autó fődarabokat és alkatrészeket kezdtek tervezni és gyártani az USA-ban működő mintegy 80 autógyár számára. Először 1902-ben az Olds Motor Works of Detrit 3000 sebességváltót rendelt, majd a Ford Motors Campany beszállítójává váltak. A szakma is elismerete a minőség irányába tett erőfeszítéséket. 1903-ban felhagytak a kerékpárok gyártásával.
Az üzlet dübörgött. A beszállítás mellett 1903-ban 10 % üzletrészt is szereztek a Dodge fivérek a Ford Motors Campany-ban.
John és Horace 1914-ben úgy döntött, hogy kilépnek Ford kötelékéből, mert megelégelték, hogy Henry Ford, aki a beszállítókat sanyargatva igyekezett az árakat lefaragni, minimális nyereséget hagyva a partnereknél. Megalakult a Dodge Brothers Motor Vehicle Company. Ford mindent megtett, hogy a Dodge fivérek részvényeit és osztalékát mindenféle manipulációval nyomott áron egyenlítse ki. Végül hosszas pereskedés után a testvérek részesedésükért 25 millió dollárt, 19,3 millió dollár extra osztalékot kaptak.
A fivérek tehát megelégelték a másodhegedűs szerepet. Nem akartak az akkor már sikeres, Ford T népautóval versenyezni. Ekkor már évi 2-300 ezer Ford T modell gördült le a futószalagról, a Fordok ára az 500 dollárt közelítette. Ezért a közép kategóriát célozták meg. A korszak legújabb vívmányait is felhasználva megtervezték első autójukat és 1914-ben megkezdték a Dodge 30-35 gyártását, amelynek átalakított változatából később az amerikai hadsereg is rendelt 150 példányt 1915-ben. A Dodge 30-35 típusokat 1000-1500 dolláros áron kínálták, melyeket kategóriában a legkiválóbb járművek közt jegyezték.
A Dodge 30-35 a 20 lóerős T Forddal szemben 35 LE-t teljesített. A jármű kitűnt a tiszta acél felépítményével, csendes járású 6 hengeres motorjával, az üzembiztos 3 fokozatú csúszófogazású váltójával, komfortos belső térrel, 6 V helyett 12 Voltos elektromos áramellátással, elektromos világítással és a költséghatékony sorozatgyártással. 1917-ben bővítették a skálát, és a termékpalettát (furgonok, teherautók). Az üzleti siker borítékolva volt. Az eladások száma már megközelítette az évi 150 ezret és a cég rövidesen az amerikai autógyártók rangsorában a második helyre ugrott. Nevükhöz fűződik az első autós tesztpálya, amit 1913-ban vettek használatba.
A ígéretes karriernek 1920-ban januárjában Horace Dodge, majd decemberben John Dodge halála vetett véget. Ők találták ki a "dependability" (megbízhatóság) szót, melyet hirdetésekben használtak és amely hitvallásuknak is tekinthetünk. John Dodge idézet szerit: "Gondoljunk csak az összes Ford tulajdonosra, akik egyszer majd szeretnének egy igazi autót."
Bizonyára, ha tovább alkotnak sok borsot törtek volna Henry Ford orra alá és valószínű, hogy átírták volna az autó történetét.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!