mesterséges intelligencia

Zsenik tanítják beszélni és gondolkodni a Toyota új modelljeit

2017.10.04.

Az önjáró gépkocsi tökéletesítése még a világ legértékesebb autómárkájának kompetenciáját is meghaladja, ezért független számítógépes szakemberek kezébe helyezi fennállásának egyik legfontosabb projektjét a Toyota.

Nem az a szégyen, ha beismerjük, vannak nálunk okosabbak vagy ügyesebbek, hanem ha nem fordulunk hozzájuk támogatásért. Az autóiparban mintha nem érvényesülne ez az elv: szinte valamennyi gyártó saját maga fejleszti autonóm mobilitási programjait, holott egy önjáró gépkocsiban nem az autó a legfontosabb láncszem. Pontosan ezért döntött úgy a Toyota, hogy feltörekvő szoftverfejlesztő zseniket felkarolva előzi meg versenytársait.

„Mérnöki szempontból a jövő autója nem lesz más, mint egyetlen hatalmas rendkívül összetett számítógép” – az idézet egy mindössze harminc főt foglalkoztató szoftvercég, a PKSHA Technology Inc. alapító tulajdonosától, a 35 éves Katsuya Uenoyamától származik. A PKSHA-t szeptember végén vezették be a tokiói tőzsdére, és a Toyota azonnal 9,1 millió dollár (körülbelül 2,5 milliárd forint) értékben vásárolt részvényeket a cégből, amely öt évvel ezelőtti alapítása óta mindössze egy dologgal foglalkozik: megtanítani az autókat arra, hogy értelmes párbeszédet folytassanak gazdájukkal.

Uenoyama, aki gépi tanulásból írta doktori disszertációját, biztos a dolgában: cége még marketing szakembereket sem foglalkoztat, termékei így is a legkeresettebbek között vannak a piacon. Ahogy egy év alatt megduplázták szoftverlicenszekből származó bevételeiket, ugyanúgy nőtt kétszeresére a cég részvényeinek értéke a kereskedés legelső napján. A vállalat tőzsdei szárnyalása azóta is tart; a Toyota 2,7 százalékos tulajdonrésze azonban nem ezért bizonyulhat kiváló befektetésnek.

A legnagyobb japán autógyártó Akio Toyoda cégelnök 2009-es kinevezésekor számolt le a házon belüli fejlesztés kizárólagosságával; a PKSHA Technology-val kötött stratégiai kapcsolat ugyanabba az irányba mutat, mint a Mazdával aláírt, több síkú együttműködési megállapodás.

„A mesterséges intelligencia az autonóm mobilitás kulcsa, ám az autógyártók számára ismeretlen terep ez a technológia, ezért előbb vagy utóbb mindegyiküknek külső szakértőkhöz kell fordulniuk” – hangsúlyozta a Bloomberg hírügynökségnek a tokiói Sawakami Asset Management Inc. egyik elemzője, Tatsuo Yoshida.

A Toyotánál pedig azonnal megszületett a döntés, minél előbb: a vállalat augusztusban 103 millió dollárra egészítette ki korábbi kilencmilliós befektetését, és ezzel a Preferred Networks (a PKSHA céget is birtokló vállalat) legnagyobb külső részvényesévé vált. A cég szakterülete a gépi mély tanulás, és ahogy azt az alábbi szemléltető videó is mutatja, technológiájukat felhasználva az autók képesek emberi beavatkozás nélkül, akár folyamatosan változó környezetben is megoldást találni a közlekedés legösszetettebb problémájára: a baleset elkerülésére.

https://www.youtube.com/watch?v=a3AWpeOjkzw

Fotók: pkshatech.com, Toyota

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....
2024.05.13
- A zöld rendszámmal Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik száma 2024. április végére....
2024.05.13
- Sávot és irányt is tévesztett az a lengyel kamionos, aki néhány kilométer hosszan szemben haladt....
2024.05.13
A Datahouse adatai szerint 2024 első három hónapjában 37 ezer 506 új személygépkocsit és....