bővítés

A világ első hidraulikus hibridje pneumatikus nyomástárolóval

2013.07.26.

A Bosch új, hidraulikus teljes hibrid hajtáslánca bizonyítja, hogy a takarékosság is lehet élvezetes. A Bosch és a PSA Peugeot Citroën együttműködésében kifejlesztett technológia célja egyértelmű: olyan hidraulikus hibrid hajtáslánc megalkotása, amellyel jelentősen mérsékelhető a kompakt modellek üzemanyag-fogyasztása és széndioxid-kibocsátása. A rendszer más piaci szegmensek autóival, valamint városi kisárusszállítókkal is kompatibilis.

Fotó: Bosch

A Bosch és a PSA Peugeot Citroën közötti szoros kapcsolat egyébként 2008-ra vezethető vissza. Az akkori közös munkálkodásnak eredménye lett 2011-ben a Peugeot 3008 Hibrid4, a világ első sorozatgyártású, egyes motorjaival külön tengelyt hajtó (axle-split), dízel hibrid autó bemutatása. A PSA Peugeot Citroën a Bosch tervezőivel szoros együttműködésben fejlesztette ki a rendszer elektromos komponenseit (elektromotor, teljesítmény-szabályzó elektronika és magasfeszültségű generátor), amely az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP®) hibridjárművek számára szükséges különleges hangolására is kiterjedt. E hibrid-koncepció szerepel a PSA Peugeot 508 (az RXH kombi és a Hibrid4 limuzin esetében egyaránt) és Citroën DS5 Hibrid4 modelljeiben is, amelyek hajtásrendszeréhez szintén a Bosch szállítja az elektromos komponenseket.

Az idén debütáló hidraulikus hibridhajtás olyan gyorsítóhatás kiaknázása jegyében készült, amelyre egyébként csupán a komplex elektromos hajtások esetében nyílna lehetőség. Ez esetben a hagyományos belső égésű motor hidraulikus egységgel, illetve nitrogén-nyomástárolóval egészül ki, így produkálva rövid átmeneti gyorsító teljesítményt. A hibridrendszer benzin- és dízelmotorok esetében egyaránt alkalmazható, mégpedig az erőforrások az optimálistól elmaradó hatásfok jellemezte üzemi tartományaiban.

A teljesítmény-megosztás e koncepciója jóvoltából különböző hajtási lehetőségek kínálkoznak. Rövid távokon a tárolt energia a tisztán hidraulikus úton előállított teljesítmény általi hajtást is lehetővé teszi, miközben a belső égésű motor mindvégig üzemen kívül marad, nullára csökkentve a jármű károsanyag-kibocsátását. A hosszabb utazások, illetve a tempósabb autózások alkalmával a belső égésű motor gondoskodik a gyorsításhoz szükséges vonóerőről. A két hajtásrendszer kombinálható is egymással, ekkor a hidraulikus rendszerben tárolt energia és az üzemanyag belső égésű motorban felszabaduló energiája együttesen hajtja az autót, átmenetileg szintén hatékony gyorsító erőt produkálva.

A Bosch és a PSA Peugeot Citroën egyaránt nagy lehetőséget lát e technikában, amely az Új Európai Menetciklus során a hagyományos belső égésű motorral hajtott modellekhez viszonyítva akár 30 százalékkal is csökkentette az üzemanyag-fogyasztást. Városi közlekedésben a megtakarítás a 45 százalékot is elérheti. Sőt, a hibrid hajtásrendszer így olyan energiát hasznosít, amely egyébként veszendőbe menne. A fékezés gyorsan feltölti a hidraulikus nyomástárolót, a lassulás során felszabaduló mozgási energia így hidraulikus energiává alakítva tárolható. Ez az energiamennyiség normál körülmények között a fékbetétek súrlódásakor hővé alakulna. A hibridrendszer előnyei az autó állandó sebességű haladása közben is hasonlóképpen egyértelműek. A belső égésű motor ekkor magas hatásfokú üzemi tartományában működhet, miközben szintén feltölti a hidraulikus energiatárolót. E hidraulikus-mechanikus rendszer költségtakarékos, robusztus, és könnyen szervizelhető hibridhajtást tesz lehetővé és mivel nem igényel különleges infrastruktúrát, világszerte egyszerűen alkalmazható.

A működés

A hagyományos belső égésű motorral megvalósított hajtásrendszerrel összevetve, a hidraulikus hibrid technika nyomástárolót és folyadéktartályt is tartalmaz. A hidraulikus egységek folyadék segítségével egy adott gázmennyiséget komprimálnak. A folyadék és a gáz egymástól különválasztva helyezkedik el. E „gázpárna” bizonyos mennyiségű energia tárolására is alkalmas, mivel összenyomását követően egyfajta előfeszített „rugóként” viselkedik. A rendszernyomás ekkor a 300 bart is meghaladja. Az energiatárolóban felhalmozódó energia mennyisége alapvetően a rendszer méretétől függ. Amint a tárolóban lecsökkent a nyomás, a folyamat ellentétes irányban indul újra. Ekkor a táguló gáz fejt ki erőt a folyadékra, amely hidraulikus motort hajt meg. E motor az erőátviteli rendszeren keresztül juttatja vissza a tárolt energiát a hajtásba. Tény, hogy e nyomástároló kisebb kapacitású, mint az elektromos autók lítiumion-akkumulátora. Ezzel együtt azonban jóval gyorsabb a feltöltése, és hatékonyabban tudja hasznosítani a belső égésű motor által produkált energiatöbbletet.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....