Daimler

190 éve született az ember, aki az autózás egyik atyjának számít

2024.03.17.

1834. március 17-én született Gottlieb Daimler, az első gépkocsimotorok tervezője. Az MTVA Sajtóarchívumának anyaga.

Gottlieb Wilhelm Daimler a Stuttgart melletti Schorndorfban, egy vendégfogadós és pékmester második fiaként látta meg a napvilágot. Fegyverkovácsnak tanult, az 1852-ben letett mestervizsga után egy gépipari vállalatnál dolgozott Elzászban, majd három év múlva gépészeti tanulmányokba kezdett a stuttgarti politechnikumban, több külföldi tanulmányutat tett. 1862-től különböző gépgyárakban dolgozott, ekkor ismerte meg későbbi fejlesztő társát, Wilhelm Maybachot. 1867-ben elvette egy gyógyszerész lányát, a házasságból öt gyermek született.

1872-ben lett a világ első motorgyártó részvénytársasága, a Nikolaus Otto vezette Deutz gázmotorgyár műhelyvezetője. Maybachhal elindította a négyütemű Otto-motorok sorozatgyártását, s 1875-ben az Egyesült Államokban szabadalmaztatta saját, továbbfejlesztett gázmotorját. Vitája azonban szakmai és személyes okokból is elmérgesedett Ottóval, s 1882-ben Maybach társaságában megvált a globális vállalattá fejlődő Deutz Rt.-től.

Daimler és Maybach a Stuttgart melletti Cannstattban alapított tesztműhelyt, ahol olyan kisméretű, nagy teljesítményű belsőégésű motort próbáltak kifejleszteni, amely bármilyen jármű meghajtására alkalmas. Az alapszabadalmat 1883. december 16-án jegyeztették be a továbbfejlesztett egyhengeres négyütemű motorra, amely az addigi gázmotoroktól eltérően ligroinnal (egyfajta kőolajszármazék) működött: az üzemanyag a karburátorban gázneművé vált és összekeveredett a levegővel, égését az izzítócső gyújtása indította el. Tökéletesített motorjukra, amelybe lendkereket is beépítettek, 1885. április 3-án kapták meg a 34926. számú birodalmi szabadalmat, a találmány később alakja miatt "állóóra" néven vonult be a technikatörténetbe. A minden korábbinál könnyebb egyhengeres benzinmotor 50 kilogrammot nyomott, lökettérfogata 264 köbcentiméter volt, percenként 600-as fordulattal fél lóerő teljesítményt adott le.

Minden gépkocsimotorok alaptípusát 1885-ben egy kerékpárra szerelték fel, az úgynevezett lovaglójárgány ("Reitwagen) lett a világ első motorkerékpárja. Az immár egy lőerős motort ezután egy (lóval húzott) kocsiba szerelték - a világ első gépkocsija nagyjából akkor készült el, amikor Daimler nagy vetélytársa, Carl Benz is előállt a maga járművével. A motort aztán csónakba, "hajtányba", azaz vasúti kézikocsiba, villamosba, sőt egy léghajóba is beépítették. A hannoveri tűzoltónapon mutatta be Daimler a világ első motoros tűzoltóautóját, amelyen már a vizet sem kellett kézi erővel pumpálni, a négy lóerős "tűzoltógépre" újabb szabadalmat jegyeztetett be.

1889-ben megépítették az első eleve autónak tervezett járművet, amely abban az évben a párizsi világkiállításon is megtekinthető volt, s éppen Benz autója mellett állt. Az acélkerekű, tömegtermelésre is alkalmas Motor Quadricycle másfél lóerős teljesítményével 18 km/h sebességre volt képes, könnyű csővázát az NSU kerékpárgyártó készítette, a motort hátul helyezték el, kerekeit szíjmeghajtás mozgatta és négy sebességfokozattal rendelkezett. Daimlerék 1900-ban versenyautót is építtettek Emil Jellinek osztrák kereskedő, főkonzul számára,  aki hatalmas összeget ajánlott fel nekik ezért, csak az a kikötése volt, hogy a kocsit lányáról nevezzék el - ez lett az első Daimler Mercedes.

A termékeik iránti fokozódó kereslet miatt befektetőket kerestek, s 1890-ben megalapították a Daimler Motoren Gesellschafot, amelynek Daimler lett a vezetője, Maybach a főmérnöke. A befektetők azonban nem a járművekre akartak összpontosítani, s a viták miatt Daimler három év múlva kilépett és el kellett adnia részvényeit is. Egy üzletember barátja segítségével azonban - találmányai jogait eladva - sikerült visszaszereznie részvényeit és a cég irányítását, a felügyelő bizottság elnöke lett.

Gottlieb Daimler 1900. március 6-án halt meg Cannstattban, ott is temették el. Bár családjára hagyta a társaság negyedrészét, a licencdíjak miatt kitört viták nyomán a többi tulajdonos kisrészvényessé tette Daimleréket, így az autógyártásra nem volt többé befolyásuk. A két egykori vetélytárs, Daimler és Benz vállalata 1926-ban egyesült, a ma Mercedes-Benz nevet viselő, stuttgarti székhelyű multinacionális vállalat a világ egyik legnagyobb gépjárműgyártója. Daimler szülőháza Schorndorfban ma múzeum, szobra a városháza mellett áll.

Fotók: Daimler AG

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

Forrás: 
MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.25
Merész jósolni, pláne az autók világában, de több cég is megteszi, lássuk, mi lett a kamionos....
2024.05.25
A szombati időmérő edzésen megszerezte az első rajthelyet, majd mindkét futamot megnyerte a címvédő....
2024.05.25
A BMW főnöke a Kínából érkező autókra kivetett büntetővámokra figyelmeztet.   ..
2024.05.25
A BMW Motorrad a Comói-tónál található Villa d'Este festői háttere előtt bemutatja legújabb....
2024.05.25
Lássuk, miben törtek most az élre szomszédaink.   ..
2024.05.25
A Bridgestone Tatabánya csatlakozott a Hungarian Business Leaders Forum által működtetett EU....
2024.05.25
Élményautózás és más programok várták a Ments Életet Közhasznú Alapítvány által támogatott....
2024.05.25
Geopolitikai feszültségek, lassuló kereslet és szabályozási bizonytalanságok nehezítik a közlekedés....
2024.05.25
A kontinens legnevesebb egyetemeit megelőzve ismét az első helyen végzett a győri Széchenyi István....
2024.05.25
A görög autópiacon októberben a Suzuki Vitara volt a legkeresettebb autó, az esztergomi szabadidő-....