Ford Mustang

300 ezer dolláros új Mustangot mutatott be a Ford

2023.08.27.

Utcára tervezett versenyautó, új differenciálmű, aerodinamikusság, nagyjából 800 lóerő és egy hatszámjegyű árcédula; így lehet leginkább jellemezni a Ford nemrég bemutatott szuperautóját, a Mustang GTD-t.

Jim Farley Ford CEO-t alig pár napja látta a világ bénázni saját vállalata egyik legújabb húzónevével, a Ford F-150-es pickup elektromos verziójával, a Lightninggal. A márka vezérigazgatója egy próbakörre vitte el a vadonatúj autót, majd amikor töltésre került a sor, Farley azzal szembesült, hogy 40 percig tartott alig 40 százalékra tölteni az akksit.

Azonban van egy sokkal érdekesebb Ford-sztori is, ami a napokban történt és szintén Farley nevéhez fűződik. Miután a vezérigazgató megtekintette a tervezők Ford Mustang GT3-as modelljének gyurmaformatervét, úgy döntött, a világnak szüksége lehet a szuperversenyautóból egy utcai verzió is.

A Le Mans győzelem iránti vágyból épített autó így megkapta ezt a változatát is, a 2025-ös Ford Mustang GTD-t, amely a 24 órás Le Manson debütáló versenyautó kistestvére, ez persze nem jelenti azt, hogy ne lökné hátra utasait az ülésben még a legkisebb gyorsítással is.

Sőt, a GTD több lóerőt kap, mint a GT3, mivel a Le Mans azon szériájában, amelyben a Ford indul, tilos ekkora erőt (800 lóerőről beszélünk nagyjából), valamint olyan aerodinamikai megoldásokat alkalmazni, amely a GTD-n megjelenik majd. A Ford limitált darabszámban tervezi a gyártást és nem is takargatja, hogy az autó arra készül, hogy ne csak versenyzők hódíthassák meg a versenypályát, hanem átlagemberek is – feltéve persze, ha van erre pár százezer felesleges dollárjuk.

Farley azt mondta, hogy az autó „az AMG Black, az Aston Martin a Porsche GT3 RS ellen készült. Nem csak a Le Manson akarjuk megverni [a GT3 RS-t], de az utcán is.”

(Képek forrása: Ford)

Ford Performance + Multimatic = Mustang GTD

A képlet szerint a Ford versenyosztálya összeállt a Multimatic nevű mérnökcsapattal, akik korábban többször dolgoztak már együtt az Aston Martinnal. A GTD-k a Ford gyárából gurulnak ki, egyelőre „csupán” GT3-asokként, majd a Multimatic kanadai főhadiszállásán kerülnek ismét górcső alá, ahol is az autó hátsóját kicsit átalakítják, hogy beleférjen a GTD Tremec, nyolcsebességes differenciálműve, valamint az ehhez szükséges hűtők is ide kerülnek. A Ford azt is hozzátette a bemutatón, hogy így is egy tágas csomagtérre számíthatnak majd a vevők.

A hátsó differenciálmű miatt az autó súlyelosztása hátrébb tolódik, a gyártó szerint 50/50-es lesz a mérték, amely a Mustang Shelby GT500-as 56.6/43.4-es arányához hasonlít majd. Pontos adatokat azonban egyelőre még nem tudni, a Ford csak a későbbiekben osztja meg a jármű pontos tömegét. Mivel csak az ajtók borítása lesz fém, a váz minden más része karbonszálas lesz, ez a súly valószínűleg elég alacsony lesz.

(Képek forrása: Ford)

A Mustangok Mustangja

Kétség sem fér hozzá, a GTD gyors lesz. A fent említett Shelby GT500-as motorját kapja majd a versenyló, 5,2 literes, V8-as, kompresszoros szívet kap és a GT500 760 lóereje mellé még 40-et hozzácsaptak a tervezéskor. Az Akrapovic nevű cég adja a géphez a titániumból készült kipufogókat, így az autó remélhetőleg nem fog túlmelegedni, vagy meghibásodni a hatalmas energia miatt.

Ehhez az erőhöz versenyautós abroncsokra is szükség van. A hátsó kerekeken 345/30ZR-20 Michelin Pilot Sport Cup 2 R gumik díszelegnek majd, elöl pedig 325/30ZR-20-asok. Utóbbi a valaha volt egyik legszélesebb abroncs, amelyet utcai autón látni lehet. A felfüggesztést is ehhez igazítják, hogy az autó minél irányíthatóbb legyen még akár városi környezetben is.

A felnik vagy alumínium, vagy magnézium anyagból készülnek a súlycsökkentés érdekében, a fékbetétek pedig karbon-kerámiák lesznek.

(Képek forrása: Ford)

Mint egy kémautóban: átalakítás egy gombnyomásra

A GTD egyetlen gomb megnyomásával 4 centit süllyedhet, hogy még jobban csökkenjen a légellenállás. A C-oszlophoz egy hatalmas légterelőt rögzítettek, amely szintén a fenti célt szolgálja, ám ez csak extraként lesz választható a modellhez. Emellett nyomáscsökkentő légelvezetők is kerülnek az elülső szoknyákra, amelyek még inkább az aerodinamikában igyekeznek segíteni.

A GTD egy masszív, meglepően széles, agresszív autónak néz ki, amely persze cél is volt tervezéskor. A Shelby GT500 akár el is bújhatna mögötte. A prototípus sötétített ablakai csak dobnak ezen a hatáson és bár a belsőről egyelőre nem sokat tudni, de annyit igen, hogy a Ford legutóbbi kezelőpaneljét kapta, valamint versenyautó-hatású Recaro ülések kaptak elöl helyet, hátsó ülés pedig nincs.

Bár a 2025-ös modellévű GTD gyártása még messze van, az árat már megadták: 300 ezer dollár, azaz több, mint 105 millió forint. Ennyi pénz nem sokaknak lehet, így a Ford egy, esetleg kétezer darabot tervez gyártani a Mustangok legnemesebbikéből, de arra számítanak, hogy mind egy szálig el is kelnek majd.

(Képek forrása: Ford)

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

Forrás: 
Car and Driver

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.06
Levélben fordult az olasz miniszterelnök az Európai Bizottsághoz a hibrid járművek 2035 utáni....
2025.12.06
A McLaren világbajnoki pontlistát vezető brit pilótája volt a leggyorsabb a Forma-1-es szezonzáró....
2025.12.06
Ludwig Fazel december 1-jétől  a Volkswagen-csoport új csoportstratégiai, csoporttermék-stratégiai....
2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....