olasz

8 dolog, amit jó tudni olaszországi autós nyaralás előtt

2022.07.17.

Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat, mire érdemes figyelnie Olaszországban annak, aki autóval érkezik, vagy repülővel jön és kocsit bérel, hogy az itáliai nyaralás tényleg felhőtlen legyen. Merthogy vannak különcségek a dolce vita hazájában (is).

 

 

Hét éve élek Olaszországban, a csizmának az északi részén, de ismerem a déliek elsöprő dinamikájú mentalitását is. A különbség szignifikánsan érzékelhető a közlekedési kultúrában is. Pedig itt, északon is jellemzőek a hajmeresztő helyzetek, amiknek kezeléséhez ajánlott a csigavér és a józan belátás meg a nagyfokú tolerancia.

Merthogy ez a talján népség, amennyire érzelmekkel átitatottan él, úgy is vezet, megspékelve ezt az életigenlő attitűdöt jó adag könnyelműséggel és extra porció előre nem gondolkodással. Szeretnivaló emberek, ez már-már globális sztereotípia, de vezetni, hát azt nem tudnak. Pontosabban, egészen máshogy jutnak el A-ból B-be, mint ahogy mi, magyarok a KRESZ-iskolában tanultuk.

#1 A káosz élvezete

Olaszországban mindenki megy, amerre kedve tartja. A desztináció eléréséhez bárhová, de tényleg bárhová fel- és behajtanak, valamint bárhol megállnak, az út közepén is, vészvillogóval, amíg beszaladnak a bárba, meginni az átlag napi 4 kávéjukból a soron következőt.

Az udvariasságnál pedig sokkal erősebb motiváció a furakodás. Főszabály, hogy az erősebbnek áll a zászló, egy Audi A4 jó eséllyel kerül ki előbb mondjuk a körforgalomból, mint egy Fiat Panda, akkor is, ha a német gép csak jóval később sorolt be oda, mint az olasz kisautó.

És még egy kulturális sokk: indexelni nem kell! Az irányjelző csupán valamiféle haszontalan kiegészítője az autónak – gondolják, szerintem. Azért nem kérdeztem még rá, hogy ugyan miért nem jelzik a haladási szándékukat, úgy en block sehol, mert ez annyira magától értetődő, hogy tudom, úgy néznének rám, mint a kakaós spagettire: szörnyülködéssel vegyes értelmetlenséggel.

A nagy életöröm megélése az utakon is megnyilvánul, Vespák szlalomoznak a kocsik és az úttesten átszaladgáló gyalogosok között, ide-oda cikáznak, kivágnak és betolakodnak, dudálnak és mutogatnak, élvezik a káoszt, az édes élet természetes velejáróját. 

A közember számára a motor vagy autó nem valami fétis, amire vigyázni kell, nem is érdemes drága járgányt használni a mindennapokban, mert a karosszériáról úgyis hamar lekopik a glanc. Nagyvárosokban még előbb, és minél délebbre haladunk, annál több horpadt oldalú, letört visszapillantójú és leaszakadt sárvédőjű autót látunk. Erre lehet számítani például Nápolyban:

#2 Piros lámpás helyi specialitás

Aki Olaszországba jön, az itt-tartózkodása idejére dobja sutba azt a tudást is, amit a közlekedési lámpa jelzéseiről eddig elraktározott. Bár már több, mint száz éve használatosak a piros-sárga-zöld villogók és elvileg ugyanazt jelentik mindegyik országban, azért az olaszok meglehetősen különc módon értelmezik a színeket. A sárga felvillanása náluk azt a feltételes reflexet hívja elő, hogy bele kell taposni a gázba. És ha a bravúr közben pirosra vált a lámpa, hát eső után köpönyeg. Aztán nagy-néha, amikor az útjukba kerül egy óvatosabb vezető, aki képes és lelassít a sárgánál, hát bősz tülkölés mellett padlógázzal kikerülik és száguldanak nyilván a pizzériába vagy a kávézóba. Némi megértő figyelemre csak a P betűs kocsik számíthatnak (P=prova, vagyis próba), ők a mazsolák, az autóvezető-tanoncok. És hát Olaszországban a közlekedési kultúrának még nem része a lámpák szinkronizálása, egyszerűen nincs „zöld hullám”.

#3 Parkolási kisokos

Ha az ember végre megérkezik a vágyott helyre, és az nem egy kemping vagy hotel, a vendégek számára fenntartott parkolóhellyel, akkor lehet előkészíteni a Xanaxot, mert szabad parkolóhelyet találni, na ez az igazi mission impossible! Lehetetlen küldetés, mert mindig több az autó, mint a szabad hely és mindig van előttünk valaki, aki még pont elcsípi az utolsó üres két métert. A parkolóházakon a zöld „libero” felirat az olyan, mint a sivatagban oázisra lelni, a pirosan villódzó „completo” sokkal gyakoribb.

Az utcán négyféle felfestéssel találkozhatunk: a zöld sáv az elektromos autósoké, a sárga a taxiké, aruszállítóké, kerekesszékeseké és helyi lakosoké, akiket a szélvédőre tett önkormányzati matrica különböztet meg a többiektől. A fehér vonalnál parkolhat bárki, és ingyen, de csak korlátozott időtartamban, óratárcsa használatával. A kék színű helyből több van, de ezek persze mind fizetősek, parkolóautomatában lehet jegyet váltani, bankkártyával és készpénzzel, óránként általában 2,50 Euróért. 15 perces időtúllépést még elnéz a rendőr, ami egy elég jó idősáv, pont belefér, ha tényleg nem akarunk bliccelni, csak éppen megcsúsztunk, mert sokáig válogattak a fagyik közül előttünk a gelateria-ban.

#4 Mi az a ZTL zóna?

A Zona a Traffico Limiato olyan terület, ahová csak azok hajthatnak be, akiknek erre hivatalos engedélyük van – ott laknak vagy ott dolgoznak. A tilalomra ilyen táblák hívják fel a figyelmet:

Ezeket a tilalmi övezeteket általában a történelmi városközpontok forgalmának tehermentesítése, a légszennyezettség és a zaj csökkentésének céljából hozták létre. Például Milánó belvárosa napközben gyakorlatilag elérhetetlen autóval, viszont elég jó a tömegközlekedési hálózata. A ZTL zónákban folyamatosan kamerák pásztázzák a behajtókat, és bár pontlevonással nem jár, pénzbírsággal igen, ha illetéktelen autós hajt át ezen az övezeten.

#5 Autópályák

Olaszországban nem matricás a rendszer, az autópályák fizetőkapukkal működnek. Használható készpénzzel, bankkártyával és Telepass-sal, de ez utóbbi a külföldiekre nem vonatkozik. A Telepass egy szuper praktikus érzékelő, amit az első szélvédőre szerelnek (mindössze néhány eurós havidíjért), hogy pénzérme keresgélése és bankkártya leolvasása helyett a mágikus szerkezettel bírók egyszerűen csak áthajtsanak a kapukon, a díjat pedig automatikusan levonják a bankszámlájukról. De óvakodjon a turista attól, hogy a kiváltságosok sávjába soroljon, mert mire a tájékozatlan sofőr ráeszmél, hogy elrontotta, a sorompó nem nyílik, addigra feldühödött és hangosan gesztikuláló olaszok fognak rá kígyót-békát kiabálni és a kelepcéből csak az autópálya személyzete adhat menekülőutat. Tehát: kék és fehér tábla alá sorakozás rendben, a sárga viszont tiltott zóna.  

Az autópálya használatáért szemérmetlenül sok eurót követel az olasz állam. Ezen a linken (angolul is elérhető, „Toll calculation”) bárki kiszámolhatja, hogy az adott útszakaszon mennyit kell majd fizetnie: https://www.autostrade.it/en/hom

#6 Önkiszolgáló kutak és üzemanyagárak

Az önkiszolgáló benzinkutakon ez a felirat olvasható: Self. Vannak olyan változatai, ahol egyáltalán nincs alkalmazott és van olyan is, ahol ott a személyzet, de ők értelemszerűen a nem „self”-nél sorakozók rendelkezésére állnak. Az érintőképernyős automatán be kell írni a bankkártya kódját, majd kiválasztani, hogy hányas kútnál lesz a tankolás. A legtöbb helyen nem kell megadni a tankolás tervezett összegét, pontosan annyit vonnak le a kártyáról, amennyibe az üzemanyag került. Viszont 100 Eurónál többért egyszerre nem lehet megtölteni a tankot, igaz, még a 2 Euró körüli áron is lehet nagyjából 50 litert tankolni gázolajból (gasolio) és benzinből (senza piombo = ólommentes).

#7 Ittas vezetés

Az olaszoknak nem kell zéró toleranciát gyakorolniuk a vezetéshez. Szerintük 0,5 ezrelékes véralkoholszinttel még kontrollálható és időben korrigálható mindenfajta közúti eset. Tehát, e törvény szerint egy átlagos testalkatú férfi vezetés előtt megihat két pohár sört vagy egy pohár bort. De ha a rendőrök rajtakapnak valakit, hogy az elfogadhatónál mélyebbre nézett a pohár fenekére, az illető 543 és 2170 euró közötti közigazgatási bírságra számíthat és 3-6 hónapra búcsút inthet a jogosítványának. Ha a szint 0,8 ezrelék fölött jár, az ügy sokkal súlyosabbá válik, majd 1,5 ezrelék fölött is van egy újabb kategória, sokezer eurós szankcióval és hosszú távú jogsimegvonással. Ezeket nyilván kár részletezni, a magyar ember iszik, vagy vezet.

#8 Ahová érdemes betérni

Hosszú utazásnál az autópálya monotonitását klasszul fel lehet oldani azzal, hogy betérünk az olasz Autogrill hálózat bármelyik egységébe. Itt aztán van minden, mi szem-szájnak ingere: meleg étel, hideg ital, könyv, játék, bizsu, praktikus úti holmi és a bevásárlóközpontok kínálatát is felülmúló, számtalan exkluzív édesség, ami remek alkalom, az ember akár hazafelé menet is megveheti a hiányzó szuveníreket.   

Buon viaggio!

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....