Dakar rally

Amikor Rolls-Royce-t vittek a Dakarra

2023.12.25.

Kinek jutott eszébe a világ legnehezebb tereprali versenyére nevezni egy Rolls-Royce-szal és miért lett ez a verseny történetének egyik legszerethetőbb sztorija?

Kiskorom óta követem a Dakar Rally-kat. Még élesen emlékszem az eredeti Párizs-Dakar futamok afrikai látképeire és a végeláthatatlan homokdűnékre, de igyekeztem követni a köves-sziklás dél-amerikai futamokat is, mígnem a Dakar Rally újra visszatalált a dűnékhez, noha nem Afrikában, hanem Szaúd-Arábiában. Akárhol is rendezték meg a terepralizás ikonikus csúcsának tekinthető, kéthetes, embert és technikát próbáló viadalát, egy közös mindig volt bennük: a végtelen büdzséből dolgozó gyári alakulatok mellett mindig ott voltak azok a kalandvágyó üzletemberek, akik emlékezetessé teszik ezt a viadalt.

Talán nem vagyok egyedül, ha azt mondom, hogy mindig imádtam a Dakar Rally „underdogjait”. Akik valami olyan autóval vágtak neki a versenynek, amire sosem gondolna az ember. Nem feltétlenül a győzelemért mennek, sokkal inkább a kalandokért. Közülük kiemelkedik azonban egy 42 évvel ezelőtti építés: egy Rolls-Royce Corniche. Igen, nem tréfa. Két francia úriember úgy gondolta, hogy poénos lenne benevezni egy olyan autóval, ami aztán végképp nem az afrikai dűnékre való. Mindez pedig úgy indult, hogy Jean-Christophe Pelletier néhány ital társaságában mesélt barátjának, Thierry de Montcorgénak, hogy mennyire megbízhatatlan frissen vásárolt Rolls-Royce luxus kupéja.

Anyagi helyzetükről sokat elmond, hogy a korszak egyik legdrágább autóját meg sem próbálták eladni, hanem elkezdtek ötletelni, hogy mit lehetne kezdeni vele. Hogyan lehetne stílusan megszabadulni egy ilyen autótól? Ekkor nagy röhögések közepette elképzelték, hogy mi lenne, ha elvinnék az aranykorát élő Párizs-Dakar Rallyra. Azonban míg mások elfelejtenék az ilyen őrült ötletet másnap reggelre, ők ennél továbbmentek. Sokkal tovább. Először is hiába voltak eleresztve, a két barát felkutott néhány szálat az ismerősi körben, hogy finanszírozni tudják a projektet. Így kerül a legendás Jules felirat az autó hátuljára, ami Christian Dior akkori új férfi parfümjét hivatott reklámozni.

Ezután három hónapon át építették az autót, ami a végére csak külső jegyeiben maradt Rolls-Royce. Ugyanis dobták az eredeti kasznit és egy Toyota HJ45 Land Cruiser létra alvázát tették alá, aminek a tengelytávja történetesen megegyezett a Rolls-Royce-éval. Megörökölte a japán terepjáró összkerékhajtását és váltóját is, míg a motor esetében egy 5,7-literes Chevrolet V8 mellett döntöttek, amit később számtalan versenyző használt a versenyen. Odabent Alpine kagylóülések kaptak helyet a kibelezett kabinban, de azért a fa berakást meghagyták a műszerfalon. Érdekes módon a légkondit kiszerelték, hogy lent tartsák az autó tömegét – pedig a sivatagban nem jön rosszul –, de arra azért szántak helyet, hogy megfelelő mennyiségű osztrigát és pezsgőt vigyenek magukkal. Franciák...

Ami a legmegdöbbentőbb a sztoriban, hogy egyáltalán nem szerepeltek rosszul. Majdnem 300 autó sorakozott fel a rajt vonalon Párizsban, 1981 január elsején. Két francia szakasz után átkompoztak Afrikába, ahol négy országon keresztül kellett eljutniuk Dakarba. A rajongók imádták a Rolls-Royce-t, és a verseny felénél a 13-dik helyen álltak, ami ezen a viadalon egy remek helyezés. Azonban egy baleset következtében megsérült a kormányzásuk és egy olyan módosítást kellett végrehajtaniuk, ami az akkori szabálykönyv szerint illegális volt. Így a pontversenyből kizárták őket, de folytathatták a versenyt.

Végül a legendás Rolls-Royce Corniche, ami szponzora miatt a Jules nevet kapta, azon 170 autó közé tartozott, amelyek eljutottak a szenegáli célba. Lehet, hogy nem nyertek, de a mai napig a Dakar Rally legvadabb építéseként hivatkoznak a két francia barát munkájára, ami ráadásul a szponzorációnak köszönhetően egy rakás pénzt hozott Christian Dior konyhájára. A francia sajtó ugyanis falta a furcsa Rolls-Royce sztoriját. Később TV showban és magazinokban is szerepelt. Az autó jelenleg is eredeti tulajdosáinál lakozik és tökéletes állapotban őrzik. Remélem, egyszer beneveznek vele a friss Dakar Classic mezőnybe, ahol kevesebb igénybevétellel ugyan, de újra természetes – vagy természetellenes? – környezetében lehetne a legfurcsább Dakar Rally projekt valaha.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A BBC és az Auto, Motor und Sport szaklap értesülései szerint távozni készül a Forma-1-es....
2024.04.28
A grazi Magna autógyártó és beszállító mintegy 500 munkahelyet szüntet meg – írja az orf.at.   ..
2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....