fedélzeti kamera

Amiről nincs felvételed, az meg sem történt - MIO 886 fedélzeti kamera teszt

2022.04.13.

Védd magad! – Mire jó egy fedélzeti kamera?

A tartalomgyártók legfőbb félelme a háborúval kapcsolatban, hogy az oroszok betiltják a fedélzeti kamerás felvételek exportját. Se szeri se száma az olykor elborzasztó, olykor pedig nagyon szórakoztató dashcam-feltételeknek a „birodalomból”, ami minden alkalommal újabb promóciót jelent a fedélzeti kamera gyártóknak.

Gagyitól a csúcsig

A kínálat ma már nagyon tág, a 4.000 Ft-os bóvlitól a 300.000-es profi, hátra is „látó” kamerarendszerek érhetők el a piacon. Mi most a MIO Magyarország jóvoltából bő egy hétig teszteltük az új MiVue 886-os modellt, ami árát tekintve felső-középkategóriát képviseli, de lássuk mit kapunk az éppen a 100.000,- Ft-os lélektani határ alatt elérhető eszköztől.

Egy heti felvétellel felrobbantom az internetet

- gondoltam, amikor a szupererős 3M ragasztóréteggel ellátott konzolt felerősítettam az autóm első szélvédőjének belső felére. Innen csak egy kattintás volt a kamera rögzítése és vártam a szabálytalankodókat.

Azt tapasztaltam ugyanis, hogy ennyi idő alatt nagyon sok, a szabályokra fittyet hányó autóst fogok lekamerázni, de mégsem így történt. Pedig kamera nélkül hetente látok legalább három piroson áthajtó, tilosban kanyarodó, forduló autóst, hogy a záróvonalakról, előzni tilos táblákról már ne is beszéljek.

Sajnos, pontosabban, inkább szerencsére ez most nem így történt. Bár volt néhány necces szituáció, de kirívó szabálytalanságot, vagy veszélyhelyzetet nem sikerült felvennem annak ellenére sem, hogy a hét napot végül tízre hosszabbítottuk.

Műszaki adatok

A 4K felbontásra képes kamera egy kompakt kis dobozban érkezik. Maga a készülék egy nylonban pihen a dobozban, lencséjén és képernyőjén védőfóliával. A csomag része egy szivargyújtó kábel, amelynek másik vége mini-USB. Sajnos ez nem a legújabb szabvány, talán egy USB-C csatlakozó korszerűbb lenne.

A kamera természetesen GPS-vevő segítségével rögzíti a helyünket és a sebességünket felvétel közben. Bluetooth és WiFi komponensünk is van, ezeket én nem teszteltem, mint ahogyan elmaradt a telefonos applikáció kipróbálása is. Erről úgyis bővebben írna a gyártó honlapján.

Memóriakártya nincsen a csomagban. A leírás szerint Ultra3 szabványt fogad a gép, nekem csak sima Class10-es microSD kártyám volt, ezzel próbálkoztam.

További részlet, hogy a kamera szenzor mérete 1/1.8”, fényereje f/1.7, utóbbi érték alapján kitűnő felvételek készülhetnek éjjel is. Látószöge 160 fok, ami még éppen elfogadható szinten tartja a torzítást, de minden fontos részlet a képben marad.

Ha megelégszünk a FullHD felbontással is, akkor másodpercenként 120 képkockát is képes rögzíteni a 886-os. Nem maradtak ki a gyorsulásérzékelő szenzorok sem, amelyek segítségével automatikusan ment vészhelyzeti videókat a készülék, sőt, a tápellátás külön biztosításával ezek alapján működik a parkolófunció is. Ennek segítségével a kamera rögzít minden eseményt, amely egy nem várt rezgés (ütközés) után történik még akkor is, ha éppen nem vagyunk az autóban. Jól jöhet ez, ha kocsinkat meghúzva, letörve találjuk a parkolóban betétlap nélkül.

2K felbontást választva érthető el a High Dinamic Range (HDR) mód, amelynek lényege, hogy a film képkockáit duplán rögzíti a kamera eltérő expozíciós értékekkel, majd a rögzített felvétel a legoptimálisabb képminőségben jelenik meg.

Tudja hol vannak a trafipaxok

A MiVue 886-os, hasonlóan a cég korábbi termékeihez olyan térkép adatbázissal érkezik, amelyben tárolva vannak a fix sebességmérő készülékek, ezekhez közeledve a videókép helyett megjelenik a figyelmeztetés, mellette pedig a megengedett- és az aktuális sebességünk is. Őszintén szólva, amikor mindenki a navigáción kapja már ezeket az infókat, nekem kicsit inkább zavaró és felesleges volt a funkció, mintsem hasznos, de nem mertem kikapcsolni, nehogy véletlenül is beleszaladjak valamibe.

Ugyanígy kapunk előzetes figyelmeztetést vasúti átjárók előtt, ami szintén segít az éberségünk fenntartásában.

Szivargyújtó

A készüléket én a 21 évét taposó autómban használtam. Nem tudom, hogy változott-e valamit a szabvány az évtizedek során (nem), de a 886-oshoz mellékelt szivargyújtó csatlakozó az én kocsimban egyszerűen lötyögött az aljzatban, nem is érintkezett rendesen. Nem tudtam más, korszerűbb autóban kipróbálni a csatlakozót, de egy befőttes gumival sikerült hosszú távra rögzítenem a dugót.

Ami nem győzött meg

Leküzdve a töltőrögzítés problémáját, használni kezdtem a kamerát. A felvétel folyamatos, egyperces darabokban mentett .mp4 formátumot rögzít, 4K felbontásban azonban hamar megtelt a 32GB-os memóriakártya. Lejjebb vehettem volna a minőséget, vagy vehettem volna nagyobb kártyát (erősen ajánlott), mert így elég sok szituáció törlődött is a tárolóból.

Sebaj, ott van a manuálisan is indítható veszélyhelyzeti felvétel gomb. Nyomkodtam is serényen. Visszanézve azonban csalódáskeltő volt, hogy az amúgy folyamatos felvételből az előzményt egyáltalán nem menti. Pedig az életben úgy van, hogy látsz egy közlekedési figurát és azt szeretnéd gyors gombnyomással elmenteni. Ennek az eredménye az lett, hogy cikkírás szempontjából gyakorlatilag használhatatlan anyagok születtek, ezért is tekintettem el a videó készítésétől.

Ami viszont nagyon bejött

A MiVue 886 éppen jól eltalált méretű eszköz. A visszapillantó tükör mögött is elfért konzollal együtt. Ha tartós használatra rendezkednék be ezzel a kamerával, akkor biztosan rászánnék egy napot, hogy észrevétlenül vigyem fel a tápkábelt, sőt, talán hekkelnék is hozzá egy direkt áramellátást biztosító vezetéket, úgy már tényleg észrevétlen maradna, egyben megoldanám a parkolófunkció működését.

Aztán ott van a képminőség, ami tényleg lenyűgöző. Mind az elő- mind a háttér minden eleme tűéles. A színek élethűek, jó a kontraszt és a fényérzékenység révén éjjel is remek képek születnek. Utóbbi kiváltképp igaz a városi, közvilágításos környezetben.

Folyamatos a hangfelvétel is, ez nagyon hasznos lehet, ha esetleg olyan szituációba kerülünk, hogy a hangfelvételnek is jelentőse van.

Externális előnyök

Bár szentül hiszem, hogy én mindig szabályosan vezetek, ez nyilván nem lehet 100%-osan igaz. Azonban, amikor forog a felvétel, az ember – nem is tudom, hogyan fogalmazzam – még jobban odafigyel a szabályokra.

Kínosan kezdtem ügyelni arra, hogy még véletlenül se hajtsak a megengedettnél gyorsabban. Arra is nagyon vigyáztam, hogy ha sikerül lefülelnem egy szabálytalankodót, akkor legalább én csináljak mindent szabályosan. Úgyhogy rájöttem, hogy nemcsak egy esetleges balesetnél lesz a saját védelmünkben felhasználható értékelhető minőségű bizonyítékunk a konfliktus lefolyására, de mi magunk is szabálykövetőbbek leszünk egy kamerától.

Taxis a sínen

Na, azért a végén csak elsütöm a TOP3+1 lefülelt manővert… 1: a kombi Merci csak az egyirányú utcából érkezhetett, 2: a kombi VW majdnem kijön elém, 3: a Mazda záróvonal vált sávot, +1: vedd észre a szabálytalanságot, ha tudod! :)

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....
2024.04.24
- Áprilisban tíznapos amerikai egyesült államokbeli szakmai úton vettek részt a magyar....
2024.04.24
Értékes bajnoki pontokat veszített Losonczy Levente az elmúlt hétvégén a túraautós TCR Europe....