Anyukám is érteni fogja – Ezzel akár egy hosszabb útra is? | Autoszektor

karbantartás

Anyukám is érteni fogja – Ezzel akár egy hosszabb útra is?

2020.10.17.

Te el mersz indulni 50 km-nél hosszabb útra nyugodt szívvel?

Vagy benne van a pakliban, hogy a kocsid bármikor megállhat alattad? Egy nagyon kedves barátom kb. egy éve állította le a Mitsubishi L200-as pick-upját, mert kezdett rosszalkodni a váltó. A javítás reménytelenül drága, gazdaságossági szempontból jobban megéri egy bontott főegység beszerzése és beszerelése. Persze az sem olcsó: a hivatalos bontóból beszerzett váltó (osztómű nélkül is) 270.000,- Ft, ehhez kell még 4-5 óra szerelési idő, 3-4 liter váltóolaj, amik összesen bőven 300 ezer forint fölé emelik a javítás költséget. Nem csoda, hogy halogatta a cimbora a beavatkozást, ennyit pénzt össze kell gyűjteni.

Az egyik talpra áll, a másik megáll

Meglett a bontott váltó, számlával, 6 hónap, vagy (ha jól emlékszem) 20.000 km szavatossággal. Beszerelték, összeállt a pick-up. A másik autó, amit a pick-up kényszerpihenője alatt használt a barátom, egy 15 éves Volkswagen Polo 1.4-es. A már-már klasszikus autót a menyasszonya vette és használta, de szerencsére ő nemrég céges autót kapott, így a Polo előbb harmadik autóként szolgált, majd a terepjáró lerohadása után másodikká avanzsált.

L200-al mentünk néhány éve Polo-t nézni

Egészen tegnapig, amikor egy Jászberényi járművizsgálatról hazafelé tartva a Polo egy emelkedőn gondolt egyet és megállt. Se előre, se hátra, se kép, se hang. Az autószerelő műhelyben még éppen ott voltak, amikor jött a segítségkérés, úgyhogy a cimborát a kisautóval együtt bevontatták a műhelybe. Diagnosztikára már nem volt idő, úgyhogy a hazaút már az éppen elkészült pick-uppal történt.

Állandó félelemben kell autózni?

Én is egy 19 éves autóval járok. Vezetek egy magán szervizkönyvet, ahová adminisztrációs (biztosítás, büntetések, pályamatricák) és tankolásim költségek nélkül vezetem, hogy mennyit költök rá. Tényleg igyekszem mindent megadni neki. Az autó egy E-osztályos, pápaszemes Mercedes, és igyekszem mindent megadni neki. Sehol egy rohadás, megveszem a méregdrága új alkatrészeket bele, 5-6 évente kapja az új abroncsokat és így tovább. Bármit jeleznek a szervizben, azonnal cseréltetem, még a kis tetőantenna gumiburkolatát is megveszem.

Egy egész szerelőcsapad foglalkozik az autómmal

Eddig, majdnem 10 év alatt közel 200.000 km-t tettünk meg együtt. A számítások szerint minden kilométer 32 Ft amortizációt jelentett, csak javítási és kopó-forgó alkatrészek költségét számolva. Az borzasztó sok, a NAV norma is csak 15 Ft-ot „engedélyez” ez ennek több, mint a kétszerese.

De ennyibe kerül méltósággal fenntartani egy ilyen öreg prémiumot.

Még kérkedtem is vele…

Sör mellett sok szó esik férfiak között az autókról. Miután jól kidicsekedtük magunkat, hogy kié, mennyire takarékos, erős, árkon-bokron elmenős, előjönnek felnőttebb témák is. Nem sokkal egy kb. 300 km-es munkaút előtt úgy fogalmaztam egy ilyen beszélgetésen, hogy az én kocsim is öreg, mégis a világ végére el tudnék menni vele. Azután egy másik, előzőtől független beszélgetésen is előjött a téma és én megerősítettem az álláspontomat.

Aztán az út előtt arra gondoltam, hogy annyira mondogattam ezt, hogy tuti, most fog valami történni. Balatonföldváron, a löszfal tetején megálltam és amikor onnan szerettem volna elindulni, furcsa dolgot tapasztaltam. A kocsi erőtlen volt, alig tudtam felmenni a domboldalon vele. Hamar rájöttem: nincs turbóm. Átmentem Siófokra, ahol egy interjút kellett csinálnom, mielőtt bementem volna még leállítottam és újra elindítottam a kocsit, észhez tért, megjött a turbónyomás, szerencsém volt. Azonban nincsenek hiú ábrándjaim, az autóval valami baj van és meg kell nézetni mihamarabb.

Egyébként azért álltam meg Földváron, hogy ennek a videónak az anyagát leforgassam

Ezzel akár egy hosszabb útra is!

hangzik az előre betárazott panel dicséret, amikor a szomszéd, vagy a barátaink új kocsiját nézegetjük. Ebben a frázisban sok minden lakozik. Például az, hogy az én autómmal bizony kétszer is meggondolom, hogy ki merek-e menni a városból. Mert tudom, hogy valami nem stimmel (pl. a múltkor sem ment a turbó…) de ilyen olyan okból halogatom a javíttatást.

Ilyen-olyan okból? Persze van, hogy nincs idő szervizbe menni, vagy nem tudjuk nélkülözni az autót a javítás idejére és másikat bérelni még tovább növeli a költségeket, de általában az a helyzet, hogy nem is akarunk, nem is tudunk költeni az autókra. Tessék kicsit visszalapozni az előző Anyukám cikkre!

Két megoldás van, egyik drágább, mint a másik

Azt, hogy ne legyen állandó rettegés, hogy éppen hol fog megállni alattunk az autó kétféleképpen lehet elkerülni. Az egyik, hogy folyamatosan tartsuk karban az autónkat, vagy ahogyan újabban tanácsolni szoktam, legyen szívügyünk az autónk. Az egy dolog, hogy egyedül az út szélén maradunk az autóval és az autómentés, vontatás a javításon felül is költséget jelent majd, de mi van akkor, ha a család is velünk van? Egy (vagy több) kisgyermekkel a téli hidegben, vagy a rekkenő hőségben rémálom egy lerobbanás.

Az új autók világa

Minden ilyen probléma 99%-a kizárható, ha autónk új, vagy legfeljebb néhány éves. Persze ezt egyszerűen a legtöbbünk nem engedheti meg magának. Nem úgy a „hanyatló” nyugaton. A legtöbb nyugat-európai ország legtöbb autósa megengedheti magának azt, hogy 5-6 évente új autót vegyen. Ebből a szempontból abszolút „bezzegországnak” számít Németország, de a jólét megmutatkozik a Benelux államokban, Ausztriában és sok más nyugati-európai országban is.

Mindenből a minimum a Lodgy, de legalább új. Ez lenne a jó megoldás?

Éppen az oka annak a keletre tartó használt autó áramlatnak, amit mindenki tapasztalhat, ha utazik. Magyar, román, bolgár járműszállító szerelvények mennek nyugatra üresen és jönnek visszafelé szügyig rakva 8-10 éves használt kocsikkal, akiknek korábbi gazdáig már nem akarnak kínlódni a az ennyi idős autók szinte minden héten jelentkező új, kisebb-nagyobb meghibásodásaikkal.

Ha még egy lépcsőt feljebb lépünk, akkor azok a megjegyzések jönnek, hogy majd én is új kocsival járok, ha annyi lesz a fizetés, mint Svájcban, vagy Németországban. Erre nem tudom a megoldást, ehhez kicsi vagyok. Azt sem tudom, hogy utolérjük-e valaha is a célként lebegtetett Ausztriát a jóléti versenyben, talán sohasem. De egy kicsi szemléletváltással, az „addig nyújtózkodj…” szem előtt tartásával és persze az autóink megfelelő, felelősségteljes karbantartásával sokat javíthatnánk a helyzeten!

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.12.03
1920-1930. Tündöklés és bukás. Újabb érdekességgel jelentkezünk, hogyha már a koronavírus először....
2020.12.03
Jia Meng Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára....
2020.12.03
Nem kell elfogadni, hogy évente hatszázan halnak meg Magyarországon közlekedési balesetben - mondta....
2020.12.03
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) külön engedélyének köszönhetően részt vehet a fiatal Forma-1....
2020.12.03
Nem véletlen, hogy a Teslát még csak meg sem említi a Daimler vezérigazgatója, hiszen az európai....
2020.12.03
Egyedülálló hidat építettek indiai szakemberek egy forgalmas főút fölött, hogy segítsenek a....
2020.12.03
A Rail Cargo Hungaria 1,5  milliárd forintot meghaladó értékű beruházással lecseréli vagonjainak....
2020.12.03
Rekordszámú elődás, nemzetközi szinten is értékes kutatási eredmények hangzottak el az autonóm....
2020.12.03
Sipőcz Győző, a Goodyear Hungary Kft. kelet-európai kiskereskedelmi operatív vezetője váltotta a....
2020.12.03
Gyászos a mai nap mérlege közlekedésbiztonsági szempontból. A BM Katasztrófavédelmi....