Anyukám is érteni fogja! – Izzócsere – avagy, ami a bura mögött van | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Izzócsere – avagy, ami a bura mögött van

2014.03.11.

Múlt héten kezdtük el vizsgálni, hogy milyen felelősség ül a járműtulajdonosok és üzembentartók vállán. A gumiabroncsok nyomását már megtárgyaltuk, ígéretünkhöz híven most az izzócserét vesszük górcső alá.

A felelősség kérdéskörébe több dolog tartozik, de mielőtt belevágnánk a technikai részletekbe, jó tisztázni, hogy nem elég, hogy minden lámpa működőképes az autón, azokat be is kell kapcsolni. Azzal nagyot nem tudunk hibázni, ha mindig működtetjük a tompított fényszórót, de vannak esetek, amikor a KRESZ szerint kötelező is:

  • szürkülettől pirkadatig – vagyis amint sötétedni kezd, illetve amíg nincs teljes nappali világosság
  • lakott területen kívül – véssük be a fejünkbe: amint egy lakott terület vége táblát látunk, nyúljunk automatikusan a kapcsolóhoz
  • javasoljuk még a lámpák használatát esőben, ködben, havazáskor, illetve minden esetben, ha úgy érezzük, a többi járművet jobban látjuk, ha égnek a lámpái.

Ha rossz az izzó, cseréjük ki

A járművezetői oktatások kötelező eleme az izzócsere és az ellenőrzés is. Elvileg már tudjuk, de frissítsük fel az ismereteinket a témában. Először is lássuk milyen izzókat találunk az autóban.

Az izzók

Sokféle fényforrás található a kocsikban, de leginkább szabványos alkatrészekkel találkozunk. Az akkumulátoroknál már tisztáztuk, hogy a személygépjárművek 12 volt névleges feszültségű elektromos rendszerrel rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy minden elektromos berendezés – így az izzók is – erre a feszkóra vannak tervezve. Egy ideje már nem kötelező a tartalékizzók és a pótkerék magunkkal hurcolása, de csak magunknak ártunk, ha ezeket kidobjuk az autóból.

Helyzetjelző izzók

Általában 5 watt teljesítményű, kis fejű izzókat használnak a helyzetjelző lámpákban. A legtöbb izzó bajonett zárral rendelkezik, vagyis a foglalatba csúsztatva, majd enyhén elfogatva lehet őket rögzíteni. A foglalat hasonlóképpen illeszkedik a lámpa alaplapjára.

Féklámpák, kombinált izzók

A féklámpa szerepe, hogy a mögöttünk haladó jármű vezetője számára egyértelműen jelezze, hogy lassulunk. Szerepe ezért nagyon fontos a biztonságban, fénye erős, vörös színű. A felhasznált izzó teljesítménye is ehhez igazodik: 21 watt, több mint négyszer akkora, mint a helyzetjelző izzóké. Sok modellben azonban a kisebb lámpatestek miatt azt a megoldást választották, hogy ugyanaz az izzó látja el a helyzetjelző és a féklámpa szerepét is, ezért kombinált, dupla izzószálas fényforrásokat alkalmaznak. Ezek a szálak külön-külön is képesek meghibásodni, ha valamelyik része nem működik, sajnos nem tudunk spórolni a cserén.

 

Irányjelzők

Az indexlámpákból legalább négyet találunk az autón, az itt használt izzók mindig egy izzószálat tartalmaznak, teljesítményük szintén 21W. Azoknál a modelleknél, ahol esztétikai okokból a lámpabura fehér színű, vagy átlátszó, sárga színű bevonattal ellátott izzókat alkalmaznak.

Tompított- és távolsági fényszórók

Ide most már tényleg komoly teljesítmény kell, hiszen ezek a lámpák világítják meg előttünk az utat, úgyhogy az autókban használt legnagyobb teljesítményű izzót, 55 wattost találunk bennük. A fényszórók izzói a legtöbb esetben halogén lámpák, amelyre a nagyobb fényerő mellett, a nagyobb hő fejlődés a jellemző. A halogén izzók üveg burkolata a használat során ezért jelentősen melegebb, mint a hagyományos izzóké. Éppen ezért a külső üvegfelületen semmiféle zsíros szennyeződés nem lehet, a csere során emiatt nem szabad puszta kézzel megérinteni, hanem valamilyen kesztyűt, vagy ennek hiányában rongyot, esetleg papír zsebkendőt kell használnunk.

A xenon lámpával szerelt járművekben az „izzók” cseréje házilag tilos, mert ezek a berendezések magas feszültségen működnek. Szakképzetlen kezekben a szerelés során fennáll az áramütés veszélye, ezért ha xenon lámpás az autónk és nem világít a fényszóró, feltétlenül forduljunk szakemberhez.

Az új járművekben egyre gyakoribb a LED-es (fényt kibocsájtó diódák) izzók használata. A LED-ek elvileg nem égnek ki, ha mégis meghibásodást tapasztalunk, akkor a házi barkácsolás itt sem lehetséges, szintén szakműhelyben kell elvégeztetni a javítást.

A hagyományos wolfram ötvözetű izzószállal rendelkező égők azonban rendszeresen kiégnek, mert anyaguk az izzás során elhasználódik, vékonyodik, végül elszakad, így az áramkör nem záródik. És mikor égnek ki az izzók? Ugyanúgy, mint a lakásban: a bekapcsolás után közvetlenül. Hogy ez miért van, mihez, hogyan nyúljunk, ha valami nem világít, csütörtökön kiderül.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....