Anyukám is érteni fogja! – Kipufogórendszerek 2. rész | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Kipufogórendszerek 2. rész

2015.06.23.

Hogyan és miért rozsdásodik? Hogyan van rögzítve? Miért fontos a minőség?

A kipufogórendszerekről szóló sorozat első részében megismertük a főbb funkciókat és az alapvető tulajdonságokat. Ma az egyik fő ellenség, a rozsda fajtáiról beszélünk. Lesz még szó a csövek és dobok rögzítéséről, valamint a minőségi alkatrészek felhasználásának fontosságáról.

Korrózió

A korrodálás, vagy ismertebb nevén a rozsdásodás az acél anyagú alkatrészek természetes jelensége. Kémiai lényege abban áll, hogy ha egy vastartalmú anyag nedvességgel érintkezik, akkor a fémionok leadják elektronjaikat és a vízben oldott oxigén redukciós folyamata is lejátszódik. Nem részletezem, a lényeg, hogy a vas és oxigén ezután már képes összekapcsolódni Fe2O3, vagyis vasoxid, rozsda képződik.

Vízcsepp egy vasfelületen: kétoldalt növekszik a rozsda, középen növekszik a lyuk (Forrás: Wikipedia)

Mivel a rozsdában lévő vasat valahonnan „meg kell szerezni” az az eredeti helyéről hiányozni fog. A vasunk eredeti helye pedig nem más, mint az alkatrész maga, ezért annak anyaga egyre vékonyabb lesz. Mindeközben a rozsda nagyobb helyet foglal, mint az eredeti anyag, ezért például a kipufogócsövek rozsdásodása idővel mérhető keresztmetszet csökkenést fog okozni a rendszerben, amelynek káros hatásait már a múltkor megtárgyaltuk. (Ld.: ellennyomás)

A rozsdásodás fajtái a kipufogórendszerekben

A belső rozsdásodás fő oka, hogy a hidegindítást követően a rendszer elemei a távozó gázokhoz képest mindenképpen sokkal hidegebbek. A kipufogógázok nedvességtartalma, illetve az egyéb szennyezőanyagok a rendszer belső falain lecsapódnak és lerakódnak.

A belső felületekre kicsapódó nedvesség elpárologtatásához egy átlagos benzinmotoros autóval kb. 40 kilométert kell menni. Aki jellemzően rövidebb utakra használja a kocsiját, annak bizony számolni kell azzal, hogy a kipufogórendszer korábban fog elfáradni.

A rozsda azonban nem csak belül, hanem kívül is támad. A nedvesség jelenléte a külső korróziónál sokkal egyértelműbb. Eső, latyak, fellocsolt utak, mind-mind vizet tartalmazó közegek, nem is beszélve a téli útszóró anyagokról, amelyek jelentősen felgyorsíthatják a rozsdásodást.

Röviden a rögzítésről

A kipufogócsövek rögzítéséről a legtöbb esetben gumialkatrészek gondoskodnak. Mint minden szerves anyagú alkatrész, ezek a bakok és kampók is elöregednek, idővel megnyúlnak, vagy el is szakadnak. A nem megfelelő rögzítés miatt a rendszer elemei rendellenes rezgéseknek vannak kitéve. A vibráció miatt a hegesztett csatlakozások sérülhetnek, ahol gyorsan megszakad a rendszer folytonossága, így a már említett ellennyomás érték csökken, ennek következményei pedig már ismertek olvasóink előtt.

Rögzül, de azért kicsit engedjük mozogni: a fekete konzol az alvázhoz, a világosabb a kipufogóhoz van hegesztve

Mitől lesz tartós egy kipufogórendszer?

Az előzőekben láthattuk, hogy a kipufogócsövek kívül-belül ki vannak téve a nedvesség valamelyik formáának, ezért az egyetlen dolog, ami védelmet jelenthet, az a minőségi anyagfelhasználás, vagyis olyan anyagú alkatrész beépítése, amely ellenáll a víz káros hatásainak.

Egy minőségi cső anyagának keresztmetszete: mindkét külső oldal rozsdamentes anyaggal ellátva

A Walker kipufogórendszerek ezt a feladatot is megoldják. Ahogyan az ábrán is látható, a csövek és dobok anyaga belül rétegelt acél, ez adja a merevséget, a szilárdságot, külső oldalain (kívül és belül is) pedig alumínium réteg van. Az alumínium is oxidálódik, mégpedig borzasztó gyorsan. De itt az oxidréteg jótékony hatást fejt ki, és az alatta lévő anyag védve marad. (Tehát az alumínium elemeken „alapból” ott van az oxidréteg.) Hol tartunk? Van tehát egy belső acél anyaga miatt erős, külső alumínium bevonata miatt ellenálló alkatrészünk.

De hát ez drága!!

Igen, lehet, de csak egyszer kell megvenni. Azok az alkatrészek, amelyek a fenti védelemmel nem rendelkeznek, lehet, hogy olcsóbbak, de a tartósság nem erős oldaluk. Sokkal drágább először rosszat venni, és aztán a jót, mint azonnal a minőség mellett dönteni. Mert nem mindegyik ugyanolyan, pedig ugyanolyannak nézki!

A Walker kipufogó 30 hónap garanciáját a minőségi anyagfelhasználásnak köszönheti

Beszéljünk a minőségről is

A pesti szórakozóhelyek nyári slágere (Kis Grófo és Pixa Bulibáró c. dalán kívül) kétségkívül a fröccs. Amikor a múltkor az egyik kerthelységben kértem egy hosszúlépést, megkérdezte a pultos hölgy, hogy adhatja-e minőségiből… Képzelem milyen lehet a másik… A minőségre áldozni kell és érdemes is, nincs ez másként a kipufogórendszereknél sem. Itt a homologizált alkatrész jelenti a minőséget, de mit is jelent ez a fogalom valójában?

Homológ, vagyis gyári minőségnek megfelelő

Egy kipufogóelem akkor tekinthető homologizáltnak, ha az összes gyári előírásnak megfelel és minden teszten sikerrel átment. Mik ezek az előírások? Az egyik legfontosabb ismérv, hogy az alkatrész által keltett zaj ne legyen túl nagy. Ezt mérik a jármű álló helyzetében felpörgetett motorral és mérik menet közben is, második és harmadik sebességi fokozatban húzatva a kocsit. A 72 dB feletti zaj nem megengedett, ami nagyjából az emberi, enyhén emelt hangú beszédnek felel meg.

Nem csak egy üres doboz, belül is tele van "tudással"

A más sokszor emlegetett ellennyomás értéknek is megfelelőnek kell lennie. A nem gyári minőségű alkatrészeknél erre nem figyelnek, amelynek olyan káros következményei lehetnek, mint a teljesítményvesztés, motorkárosodás, stb…

Aztán ott van még a szerelhetőség. A minőségi kipufogó alkatrész mérethelyes, mégpedig tizedmilliméterre! Így a felszerelés nem jelenthet gondot, minden elsőre a helyére megy, továbbá „gyányolásra” nincs szükség.

A sorozat következő részében a korszerű dízelmotoros autók egyik legfontosabb kipufogóeleméről, a részecskeszűrőkről lesz szó. Minden fogalmat tisztázunk, várunk vissza mindenkit!

A cikkben található információkért és képekért hálás köszönet illeti a Walker kipufogók gyártóját, a Tenneco-t!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.21
A nyolcszoros világbajnok akkor állt az élre az utolsó napon, amikor mindkét versenytársa hibázott....
2024.04.21
Kölykök, szülők csodálták, amikor megjött, ma hűlt helye van, de nem azért mert mélyhűtött árukat....
2024.04.21
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Autó és a szép nők. ..
2024.04.21
Damiano, a világhírű Måneskin rockegyüttes frontembere ezúttal színészként jelenik meg a....
2024.04.21
A címvédő Michelisz Norbert a hetedik helyen zárt a vasárnapi második futamon a túraautósok....
2024.04.21
Pár hete adódott egy lehetőség, hogy kipróbálhassam milyen vezetni egy autóbuszt, persze csak zárt....
2024.04.21
- Folytatódnak a budapesti Liszt Ferenc-repülőtér megközelíthetőségét is érintő útfelújítási munkák....
2024.04.21
Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai....
2024.04.21
Thierry Neuville vezet, de Elfyn Evans és Sébastien Ogier ott lohol a nyomában. A belga 108 km....
2024.04.21
Elfogatóparancsot adtak ki a Ferihegyi úton történt közlekedési baleset feltételezett okozója ellen....