Anyukám is érteni fogja – Közösségi autózás 2. rész | Autoszektor
autómegosztás

Anyukám is érteni fogja – Közösségi autózás 2. rész

2019.08.21.

Nagyüzemben működik a fővárosi közösségi autós rendszer, de milyen hatással lesz a jelenség a járműiparra világszinten?

A budapesti közösségi autózásról szóló első cikkünkben már érintettük, hogy mikor és hogyan, hány darab autóval indult el a közösségi szolgáltatás, milyen versenytársak léptek piacra és melyek azok a legindokoltabb esetek, amikor rövid távú bérléssel járhatunk a legjobban.

De mit ad és mit vesz el egy bérelt autó az élményből? Szeretnénk még autót birtokolni? Lehet, hogy pont egy ilyen út ad kedvet a saját autóhoz? Lássuk!

Majdnem 1.000 közösségi autó a fővárosban

A GreenGo flottája a kezdeti (2016.) 45 db-ról 2018 végére 300-ra bővült, ha ehhez hozzávesszük a MOL LIMO és a DriveNow autóit is, akkor a Budapesti felhasználók immár 1.000 db autó közül válogathatnak, ami azért tisztességes lefedettség.

Ha valaki mindhárom szolgáltatónál regisztrált, akkor szinte kizárt, hogy ne találjon a zónán belül gyorsan elérhető autót. Ez már önmagában óriási fegyvertény!

Bérlés, vagy birtoklás?

Ahogyan a lakáspiacon is, az autóknál is megjelent és egyre komolyabban van jelen a bérlés. Bérelni lehet rövidtávon, erre való a közösségi autózás. Bérelni lehet néhány napra, vagy például a nyaralás idejére, erre szolgálnak a különböző ismert (és kevésbé ismert) autókölcsönzők. Van bérleti megoldás hosszútávra is, sőt lehet lízingelni is, de ez utóbbi már-már a tulajdonlással egyenértékű autóbirtoklás.

A nem saját járműnek rengeteg előnye van. Kifizetjük a bérlés díját és onnantól nem vesződünk szervizeléssel, vizsgáztatással, biztosítási díjakkal, a legtöbb esetben a takarítás sem a mi feladatunk, nem kell aggódni amiatt, hogy ellopják és így tovább. A közösségi autókat még tankolni sem kell, nincs parkolási díj, plusz kevesebb a logisztika: zónán belül ott parkolunk ahol tetszik. (A használati feltételeknek megfelelő helyeken.)

Birtoklás

De van, aki minden nap autózik? Akit hol ide, hol oda hív a munkája, vagy a családi élete. Aki autóval ingázik, vagy akinek olyan sok időt venne el a közösségi (tömeg) közlekedés, hogy annak már a naptárja látja kárát. Aztán ott vannak azok, akik a „holnaputánt” is magukkal viszik mindenhová. Például igazságügyi járműszakértőként én is tele vagyok műszerekkel, fényképező eszközökkel, drótkefével, rongyokkal, elektromos kütyükkel és persze a hozzá tartozó töltőkkel, hát meg is szakadnék, ha ezeket vinnem kellene. A „kell egy kocsi” kategóriába tartoznak még a mozgáskorlátozottak, illetve az őket fuvarozók is.

A saját autót kényelmesen belakhatjuk. Körbe vehetnek minket megszokott dolgaink. A napszemüveg, vagy vezetéshez használt szemüveg, cukorka, rágó, aprópénz, kabala plüssök. A saját kocsit már megszoktuk, mindig tudjuk, mit hol találunk, mi hogyan működik, és ami a legfontosabb: hogyan reagál az autó éles helyzetekben.

Hol fog a fék, melyik fokozatban megy fel a nagy emelkedőn, hol kapcsolom a vészvillogót és hol a klímát, a világítást, vagy az ablakfűtést. A mi autónkban jól van beállítva az ülés, a szemünkhöz a tükrök. El vannak mentve a kedvenc rádió csatornáink és a telefonunk össze van párosítva a fedélzeti rendszerrel. A navigáció tudja, hol lakunk és hol dolgozunk, csak egy gombnyomás a nagymama házát, mint célállomást beállítani. Ezek már olyan dolgok, amiket nem fogunk megkapni egy közösségi autóban.

A saját kocsinak igazi hangulata van. Az összes bajával és nyűgével együtt sok autótulajdonos még becenevet is ad a járgánynak, az enyémet Kapitánynak hívom. Szeretjük őket lemosni, kipucolni és utána gyönyörködve állni előtte, csodálva munkánk eredményét.

Az arany középút

Hiába vagyok én is megszállott autótulajdonos, a közösségi autózásnak mégis megvan a létjogosultsága. Akadhat egy csomó olyan helyzet, amikor nagyon jól jön a közelben álló, újszerű és problémamentes autó.

Én párhuzamosan használom tehát a saját és a közösségi autókat, és így a végén muszáj még egy óriási előnyről beszélni.

Sajnos a legtöbb honfitársunk – főleg a prémium kategórás autókkal – leginkább csak kiállításokon, autószalonokban találkozik és egyáltalán nincsen lehetősége arra, hogy beleüljön és kipróbálja. Viszont a budapesti közösségi autós rendszerben ma már Mercedes-ek és BMW-k is elérhetők. A hazai kb. 13 éves autó átlagéletkorból kiindulva, nekünk óriási lehetőség, hogy megismerhetjük, hol tart 2019-ben a járműipar.

A szektornak eladás kell

Rebesgetik, hogy visszaesés előtt áll autógyártás. Egyes vélemények szerint a bérelhető autók elterjedése nem segíti az autóvásárlási kedvet, éppen ellenkezőleg: sokan nem vesznek kocsit, mert ha kell, úgyis áll egy nem messze tőlem.

De érdemes átgondolni még egyszer. Akinek saját használatra éppen olyan kategóriás autóra lenne szüksége, mint amilyenek a közösségi autós flottákban megtalálhatók, az lehet, hogy éppen kedvet kap valamelyik modellhez. Hosszabb távon is tesztelhet több modellt és lehet, hogy ezek közül fog magának típust választani.

Mi van akkor, ha még csak nem is gondolkodott autóvásárláson, de annyira beleszeret valamelyik autóba, hogy azt mondja: nekem kell egy ilyen kocsi. Ki tudja?

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....